Gå til innhold

Ok å sjekke kjærestens mob når man er sjalu?

Anbefalte innlegg

Gjest Skuffet med god grunn...eller?
Skrevet

Ja...er det ok å sjekke kjæreste/samboers mobiltlf ( sendte og mottatte meldinger ) når man er sjalu? Og da tenker jeg på sjalu uten grunn...ingen forhistorie med tillitsbrudd eller utroskap...

Synspunkter ønskes!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg syns ikke det. Å være sjalu er ingen god grunn til å lese andres private meldinger.

Hvis man har en helt konkret mistanke om utroskap syns jeg det er forståelig, men isolert sett alikevel ikke greit. Da blir det for meg snakk om at den utro parten har begått et tilittsbrudd som er langt grovere, og at målet til dels rettferdiggjør midlene.

Skrevet

Nei, jeg syns ikke det er ok. Jeg vil hvertfall ikke ha det sånn i et forhold. Hvis du er sjalu uten at det er noen opplagt grunn for det, bør du kanskje innse at problemet er ditt, og heller bruke energien på å jobbe med det, framfor å snike på kjæresten din.

Skrevet

Nei, samme hva så synes jeg det ikke er greit å sjekke partnerens mobil. Det er privat! Jeg vet om flere venninner som er på mobilen til kjæresten sin hele tiden. Ikke fordi de tror at typen er utro men de er nysgjerrige. Det ville jeg aldri gjort eller likt at noen gjorde mot meg.

Skrevet

Vi har ingen regel som sier at vi ikke skal sjekke hverandres mobil. Vi har gjort det flere ganger. Jeg har sjekket hvem han sender meldinger med og hvem han får meldinger fra. Jeg føler likevel at jeg stoler helt på ham og ikke har en grunn til å være sjalu. Sjekker mest av nysgjerighet, og det samme gjelder ham.

Er man sjalu helt uten grunn, så burde man droppe å sjekke mobilen, og heller gjøre noe med seg selv.

Skrevet

Jeg sjekker aldri, og han aldri min. Alle mennesker har rett på et privatliv selv om man er i et forhold. Å sjekke den andres post, e-post eller mobil er uakseptabelt. Om man ikke klarer å stole på kjæresten sin, så bør man heller vurdere forholdet fremfor å snoke i privatsaker.

Skrevet
Vi har ingen regel som sier at vi ikke skal sjekke hverandres mobil. Vi har gjort det flere ganger. Jeg har sjekket hvem han sender meldinger med og hvem han får meldinger fra. Jeg føler likevel at jeg stoler helt på ham og ikke har en grunn til å være sjalu. Sjekker mest av nysgjerighet, og det samme gjelder ham.

Er man sjalu helt uten grunn, så burde man droppe å sjekke mobilen, og heller gjøre noe med seg selv.

Signerer denne - slik har vi det også; og det er ikke noe problem for noen av oss! :)

Skrevet

Jeg er ganske nysgjerrig av meg, men jeg har vel egentlig bare tittet en tre ganger eller noe, og da har jeg spurt først. Men jeg synes ikke det er greit dersom man ikke spør først. Tenk om jeg hadde hatt på en melding på mobilen hva jeg skulle gi ham til jul.. Eller omvendt. Hadde vært litt kjipt :fnise:

Skrevet

Her er mobilene og datamaskinene osv "åpne".

Vi har ingen regler på at telefoner er private.

Hvis telefonen ringer, eller han får en melding mens han sover eller er på badet, ser jeg ofte hvem den er fra for å vurdere om den er viktig nok til å vekke eller forstyrre han. Jeg leser ikke meldingen, men jeg kan som sagt se hvem den er fra.

Det samme gjør han hvis min ringer, eller det tikker inn en melding.

Jeg sjekker aldri innboks eller sendte elementer, det har jeg ingen grunn til å gjøre, men om jeg hadde gjort det tviler jeg på at jeg hadde funnet noe...

For mest sannsynlig har han ingenting å skjule, men om han har det regner jeg med at han er smart nok til å slette ting som ikke er for andres øyne. :)

Gjest Betty89
Skrevet
Her er mobilene og datamaskinene osv "åpne".

Vi har ingen regler på at telefoner er private.

Hvis telefonen ringer, eller han får en melding mens han sover eller er på badet, ser jeg ofte hvem den er fra for å vurdere om den er viktig nok til å vekke eller forstyrre han. Jeg leser ikke meldingen, men jeg kan som sagt se hvem den er fra.

Det samme gjør han hvis min ringer, eller det tikker inn en melding.

Jeg sjekker aldri innboks eller sendte elementer, det har jeg ingen grunn til å gjøre, men om jeg hadde gjort det tviler jeg på at jeg hadde funnet noe...

For mest sannsynlig har han ingenting å skjule, men om han har det regner jeg med at han er smart nok til å slette ting som ikke er for andres øyne. :)

Helt enig! Vi har heller ingen regel for å ikke se på meldingene.

Skrevet

Her i heimen er alt åpent.... både mobiler og pcer. Vi lar mobilene ligge på bordet begge to og kan sitte og tulle med hverandres mobiler. Ingen av oss har noe å skjule. Er klart at han ikke sitter å nileser mine mailer og smser... men han ser jo hvem jeg sms med uten å åpne de liksom Er jo noen venninne hemligheter der som han ikke trenger å gasse seg med. Jeg leser ikke selve sms hans heller.

Men vi er åpne hele veien og har det greit sånn! Stoler 100% på hverandre og ingen av oss er sjalu heller. Når han er ute med venner - eller jeg er ute med mine venner så vet vi også at det er venner man er ute sammens med.

I vårt ekteskap er vi opptatt av at vi stoler på hverandre. Han har ingenting imot at jeg drar og besøker en venninne en uke - eller tar en uke i utlandet. For han vet jo at jeg ikke gjør noe som helst galt - og det gjør jeg selvsagt ikke heller.

Skrevet (endret)

Å sjekke andres meldinger, enten det er mobil eller data eller brev som man sender i posten, er ikke OK.

Hvis man sliter med ubegrunnet sjalusi, så er det andre tiltak som må til, enn å stadig få avkreftet mistanker.

Hvis jeg var 99% sikker på at en jeg var sammen med var utro, så kunne jeg nok vurdert å gjøre det. Men det ville fortsatt vært galt.

Vi har mobiler og PC uten hemmelig passord. Det kan vi ha, fordi vi vet at vi respekterer hverandres privatliv, og ikke vil misbruke tilliten ved å snoke i private ting.

Endret av Jade
Skrevet
Ja...er det ok å sjekke kjæreste/samboers mobiltlf ( sendte og mottatte meldinger ) når man er sjalu? Og da tenker jeg på sjalu uten grunn...ingen forhistorie med tillitsbrudd eller utroskap...

Synspunkter ønskes!

Jeg synes ikke det er greit. Mobilen er en privat eiendel, og i et forhold bør man i det minste kunne forvente at en respekterer hverandres private eiendeler.

Skrevet

Svar til sistnevnte her. Jeg føler at det du sier her blir temmelig obligatorisk feil. Når man er sammen med noen som man føler er sin halvdel, så deler man alt. Jeg hadde ikke brydd meg et sekund om kjæresten min sjekker mobilen min. Jeg har jo ingenting å skjule! Dersom hun hadde sagt til meg at "NEI! IKKE se på mobilen min!!", da hadde jeg seriøst begynt å lure på hva i all verden hun har å skjule.

Gjest Gjest_emma_*
Skrevet

Hva om man vet at kjæresten tidligere har sendt endel meldinger til andre jenter og i tillegg løyet om det? er det greit å ta en titt da?

ellers er jeg enig i at privatlivet skal respekteres, men jeg har ikke noe imot det hvis kjæresten min ønsker å ta en titt.

Skrevet
Svar til sistnevnte her. Jeg føler at det du sier her blir temmelig obligatorisk feil. Når man er sammen med noen som man føler er sin halvdel, så deler man alt. Jeg hadde ikke brydd meg et sekund om kjæresten min sjekker mobilen min. Jeg har jo ingenting å skjule! Dersom hun hadde sagt til meg at "NEI! IKKE se på mobilen min!!", da hadde jeg seriøst begynt å lure på hva i all verden hun har å skjule.

Det er da vitterlig ikke snakk om å plutselig fare opp og skrike "NEI!" Det bør da være underforstått at man bare ikke åpner andres private brev? Og om jeg mot alle odds skulle "ta" kjæresten min i å sitte med telefonen min, så hadde jeg spurt hva han lette etter fremfor å bli hysterisk.

Skrevet

Jeg hadde absolutt brydd meg om kjæresten min hadde bladd i mobilen for å "sjekke" at jeg ikke var utro. Om han derimot tastet på mobilen min for å finne et nummer han ikke hadde lagret på sin mobil, så hadde jeg ikke brydd meg et sekund. Jeg har ikke noe å skjule. Men jeg finner meg ikke i å bli stadig mistrodd - at kjæresten skal måtte passe på meg, for ellers hadde jeg sprunget rundt og hatt meg med hvem som helst.

Skrevet

Nei, det er ikke greit.

Jeg hadde sannsynligvis blitt rasende. På mobilen min, og ikke minst datamaskinen min ligger det endel som ikke går direkte på mitt privatliv, men på andres. Så når jeg får en sms fra en venninde om at hun er alvorlig syk, og trenger hjelp så er den til meg, ikke til han. På mail og msn ligger det enda verre ting, selvmordstanker, betroleser om graviditer osv.

Men jeg kan alikevel ha forståelse for utryggheten mange føler. Problemet er bare at selv om noe er forståelig, så blir det ikke rett av den grunn.

Gjest Gjest_Kitteh_*
Skrevet

Altså, vi har åpne mobiler, datamaskiner og alt annet. Vi kan til og med finne på å åpne hverandres post. Vi deler "alt", og jeg har ingenting å skjule (bortsett fra akkurat nå... men det gjelder årets julegave og jeg misstenker at ingen syns den hemmeligheten er så grusom... eller burde jeg kanskje fortelle han om det? Total ærliget innebærer vel ikke hemmeligheter?).

Med hadde han satt seg ned for å sjekke meg ut, da hadde jeg blitt regelrett sur. Jeg er ikke hans eiendom, og det er ikke i hans rett å overvåke meg.

Hvis han føler at han har grunn til mistillit, ja da får han pokker meg komme til meg, ikke snoke rundt som en annen Gollum.

Såpass respekt forlanger jeg.

Skrevet

Jeg synes hensikten har mye å si. Trenger man å sjekke SMSer for å "kontrollere" at den andre ikke er utro så er jo ikke det bra.

Men her i sommer trengte samboeren min noe som stod i en gammel email jeg hadde fått. Da fant hun den selv og det er både enklere og raskere for begge enn å be meg begynne å lete for så forwarde den. Hva hun må ha sett av hemmeligheter stoler jeg på at hun holder for seg selv og ikke sladrer videre.

Om det kommer ett brev som hun vet hva inneholder (f.eks om hogst i skogen) og det angår oss begge så kan hun helt fint åpne det selv om det formelt sett er adressert til meg.

Nysgjerrighet kan vel kanskje også være ett tegn på at partneren ikke forteller nok om den delen av livet partneren ikke ser til daglig. Da er det bedre å snakke sammen enn å måtte ty til sms-lesning for å bli kjent med sin kjære :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...