Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Har sett på disse 2, men er veldig usikker på hvilket jeg skal velge? Noen som har noe peiling på dette? Julegave til kjæresten min som aldri har hatt speilrefleks før.
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 4. desember 2008 #3 Skrevet 4. desember 2008 Canon EOS 1000D: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...oductTabcontent Nikon D40: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...oductTabcontent
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #4 Skrevet 4. desember 2008 Begge er gode kameraer. Jeg vil anbefale deg å velge det som ligger best i hånden hans, dette er utrolig viktig. Nikon har et litt større grep og foretrekkes derfor av mange særlig menn.
Zzyzx Skrevet 4. desember 2008 #5 Skrevet 4. desember 2008 Helt vilkårlig. men husk at D40 er gammelt og treigt i forhold til de nyere. I tillegg vil jeg gjerne tipse om Pentax k-m som fås til 3000 hos Japan Photo nå. Link. K-m er splitter nytt, sluppet nå i høst.
Gjest AnneShirley Skrevet 5. desember 2008 #7 Skrevet 5. desember 2008 Mannen min vurderte disse (og andre) og endte opp med Nikon D40. Tror som andre har nevnt at hvordan det kjentes å holde i var utslagsgivende. De tekniske spesifikasjonene var vist nokså "hipp som happ".
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 5. desember 2008 #8 Skrevet 5. desember 2008 Ja, tusen takk for tipset. Er det noen andre som har erfaringer med Pentax k-m? 3000,- var jo en knallpris. Er alt man trenger i første omgang inkludert da eller må det kjøpes noe i tillegg? Nikon D60 fikk terningkast 6 av TV2 Hjelper deg igår. Det var jo ikke så ille pris på den heller http://www.fotomagasinet.no/aspx/loginVnet...&plid=93201 . Er det et bedre kjøp? Huff, er vanskelig dette her, men heller litt mot det Pentax kameraet
Gjest Pelle Propan Skrevet 5. desember 2008 #9 Skrevet 5. desember 2008 Første punkt - ønsker han seg speilrefleks fremfor et hendig mindre kamera? Speilrefleks er tungt og stort og blir ofte liggende hjemme. Personlig er jeg teknisk kyndig, spesielt på denne typen utstyr (foto, film, digitalt osv.), men de speilrefleksene jeg har brukt virker vanskelige å bruke uten å lese bruksanvisning. Så hvis man ikke er fotointeressert utover normalen så mener jeg et lite hendig kamera er mye mer praktisk. Senest i går så jeg et elendig eksempel på hvor dårlige bilder det går an å ta med bra utstyr. Det var et 400D som var brukt til et et skjevt bilde av tre barn ved et bord og fremste barn var i fokus og de andre to fullstendig ute av fokus. Til overmål ble bildet sendt i mail i full størrelse på 3,5 MM (jeg fikk tre bilder og webmailen regnet disse til 15 MB.....jadda....). Jeg reduserte dem til 1200 punkters bredde og havnet på 150 kB pr bilde ca. Det andre bildet viste to barn hvor den ene hadde armen foran ansiktet og dette barnet stod i veien for barn nummer to. Bildet hadde altså null interesse, selv for foreldrene. Bilde tre var av en halvmeter bordflate med julepynt hvor omtrent halvparten var ufokusert. Å spandere 3,5 MB på et sånt bilde er for meg bortkasta. Reduserte dette også til 1000 punkters bredde ca og fikk filstørrelsen ned i langt under tjuende-parten (og det er en drastisk forskjell). Men folk er heldigvis forskjellige og dette kan diskuteres i ukesvis uten å bli enige. Mitt råd: Bruk heller penga på et bra/godt lommekamera, da blir det oftere brukt. PS! Sånn 'misbruk' av diskplass bidrar faktisk til at folk opplever pcen som treg. Store datamengder krever mer datakraft å flytte raskt. Kjører man overkill på bilder, video, lyd/mp3.....ja, tenk over det...
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #10 Skrevet 5. desember 2008 Er nok enig med siste gjest. For å få full glede av et speilrefleks så må en sette seg inn i bruken av det. Og de er store og dra på, blir derfor ofte hjemme. Pentax sine kameraer gir bilder som krever etterbehandling. Om en kun skal ha bilder rett fra kamera så ville jeg heller gått for Nikon eller Canon. Støtter også tipset om å velge det kameraet som ligger best i hånden. Både Nikon og Canon har gode kameraer, til gunstige priser som gir gode rett fra kamera bilder. Er selv en meget seriøs amatør fotograf. Er stor fornøyd med mitt Nikon D300, men har et Nikon D40X som jeg bruker når jeg skal bort på besøk ol.
Zzyzx Skrevet 6. desember 2008 #11 Skrevet 6. desember 2008 K-m gir ikke like konservative bilder som man er vant til fra Pentax, siden K-m satser tungt på begynnermarkedet. Uansett er det enkelt å jazze opp etterbehandlingen i kamera slik at man iallfall slipper å etterbehandle. Av de som er nevnt er D40 og D60 de to som er aller best på brukervennlighet for nybegynnere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå