pippen Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Uff, føler jeg sliter litt med dette Babyen min er 4,5 mnd og har problemer med å legge henne for kvelden. Når jeg legger henne i senga er hun veldig urolig, sparker og gråter. Prøver å trøste, putte inn smokken, stryke, amme, synge osv... På dagtid går sovinga somregel mye lettere, men hun har vanligvis ikke så lange soveøkter. Dette varierer fra dag til dag. Er dette vanlig? Syns det er så merkelig når man leser at man bør la babyen sove mer på dagtid... eh.. joda, men hvis babyen ikke sovner da??? Er da ikke bare å få en lys våken baby til å sove! Ett av problemene er kanskje at jeg legger henne for seint. Eller at jeg ikke er konsekvent nok? Legger henne i halv ni-ni tida på kvelden, eller rettere sagt prøver å legge henne. Tar alt fra halv time til 2 å få henne til å sove! Bør jeg prøve å legge henne tidligere? Hjelp! Hva er dine erfaringer?
Liset Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 Jeg vet at min gutt på 3 mnd må legge seg FØR han blir overtrøtt. Ellers er han veldig vanskelig og legge. Han legger seg i 7-8 tiden og det funker veldig greit. Men barn er jo så forskjellige.. Så hva med og prøve seg fram? Bade, skifte til pysj i 7 tiden, amme og så natta. Skader jo ikke og prøve.
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #3 Skrevet 4. desember 2008 Jeg husker at jeg fikk hjelp fra helsestasjonen med dette,da jeg slet med det samme problemet med førstemann. Fikk et søvnskjema og det fungerte kjempebra. Det tok ikke lang tid før hennes døgnrytme var snudd slik at hun var trøtt om kvelden og sovnet lett. Verd et forsøk.
pippen Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 4. desember 2008 Jeg husker at jeg fikk hjelp fra helsestasjonen med dette,da jeg slet med det samme problemet med førstemann. Fikk et søvnskjema og det fungerte kjempebra. Det tok ikke lang tid før hennes døgnrytme var snudd slik at hun var trøtt om kvelden og sovnet lett. Verd et forsøk. Hvordan fungerte det søvnskjemaet? Hva gjorde du?
pippen Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. desember 2008 ikveld så skulle jeg prøve å legge babyen kl 7. Litt grining, trøsting og enda litt mer grining og trøsting. Sovner til slutt. puh. Men... våkner etter ca en halv time. Gir mat og prøver å legge henne igjen. Men det er jo IKKE aktuelt! Holder på fra til nærmere 9 med trøsting, amming igjen, raping, legging... hyl skrik... Til slutt orker jeg ikke mer og kapitulerer... Med en gang jeg tar henne med inn i stua er hun kjempehappy! Tydelig at hun er storfornøyd med dagenhs seier... Arrrrgggghhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Skal jeg la henne ligge og grine for å vise hvem som er sjefen??
Gjest Indo Skrevet 4. desember 2008 #6 Skrevet 4. desember 2008 Det tar somregel noen dager før rutinene er innarbeidet..Følg rutinene med bading, pysj, kos og mat hver eneste kveld til hun tar poenget. Vi også slet masse med leggingen i begynnelsen, og det endte med at jeg satt inne hos junior til han sovna, hver kveld i ei uke eller to. La ham ned i våken tilstand, og sang og koste litt i halvmørke. Etter noen dager holdt det med at jeg bare satt ved siden av senga og så en annen vei. Holdt hans hånd i min og tok han opp hvis han bælhylte, men ellers hysja jeg og snakka rolig, bestemt og med positiv stemme. Ikke bli sint eller vis at du er frustrert, da blir ofte ting verre virker det som. Tok han IKKE med ut igjen i stua selv om det frista aldri så mye=) Etter 2-3uker var han blitt såpass trygg at jeg kan legge ham ned i våken tilstand i nesten helt mørkt rom (kun lyset på babycallen som lyser rett fremfor hodet hans) og gå ut. Da sovner han i løpet av 15min. En annen ting..Hvis jeg lar det være på et lite lys inne hos junior når han sovner, våkner han alltid uten unntak etter 30min.
pippen Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 4. desember 2008 Ja, du har nok rett. Det som er så rart er at når HUN er klar for å legge seg, mellom 9 og 11 somregel, så går det helt fint og hun sover i noen timer før mat og sovner igjen med en gang etterpå. Uff, det er bare så forbaska kjedelig å være stuck inne på soverommet hele kvelden Burde sikkert ha innført legging lenge før, men hadde tenkt å legge henne gradvis tidligere sånn som med førstemann. Det funka jo på han så...
Gjest *Mim* Skrevet 4. desember 2008 #8 Skrevet 4. desember 2008 Tydelig at hun er storfornøyd med dagenhs seier... Arrrrgggghhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Skal jeg la henne ligge og grine for å vise hvem som er sjefen?? En baby på 4,5 måneder tenker ikke sånn. Kanskje det søvnskjemaet er verd å prøve? Å høre med helsesøster kan uansett være lurt.
Umuriel Skrevet 4. desember 2008 #9 Skrevet 4. desember 2008 Vi strevde også veldig i den alderen. Det hjalp å ha strenge rutiner, gjøre det samme til enhver tid i leggeprosessen. Sto og holdt smokken i munnen på ham og vugget og bysset. Kjempelenge i begynnelsen, men det gikk seg til, sakte men sikkert.
Gjest Gjest_pippen_* Skrevet 5. desember 2008 #10 Skrevet 5. desember 2008 Hun er jo vant til å legge seg ganske seint på kvelden. Er vel kanskje derfor hun protesterer på å plutselig bli lagt kl 19... Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er det veldig viktig å få lagt henne tidligere? Hun har vel snudd døgnet litt, for hun sover jo gjerne til 9-10 på morran :søvn:
Balooa Skrevet 7. desember 2008 #11 Skrevet 7. desember 2008 Noen barn bruker maaaaange måneder på å få faste soverutiner, hehe.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #12 Skrevet 21. november 2009 Noen barn bruker maaaaange måneder på å få faste soverutiner, hehe. Synes i grunnen det er rart, babyer utvikler seg jo etter samme "mønster", så det med å sove skulle jo også være ganske likt? Kanskje ulikheter her skyldes mer foreldrenes mer eller mindre gode/dårlige søvnvaner?
Caramba Skrevet 21. november 2009 #13 Skrevet 21. november 2009 Prøv å hold rutinene. Hun er ikke særlig stor enda, så det kan ta tid. Når har hun siste blund på ettermiddagen? Mine gutter kan hvertfal ikke sove lenger en til 16-16.30 på siste blunden, ellers går kveldens legging dårlig. Her er det talmodighet som gjelder, ha henne inne på det mørke rommet når det er leggetid og byss henne, stryk på henne, sitt i rommet osv, men ikke ta henne ut av rommet når det først er natta. Gå ut og inn med smokk og trøst, feks. Si natta og gå ut, vent litt og gå inn igjen hvis hun gråter. Begynn på nytt. Etterhvert skjønner hun at hun skal sove. Jeg sitter mye ved sengene til tvillingene og stryker på dem, eller bysser dem på armen til de roer seg. Nå er det 5,5 mnd og legger seg veldig greit klokken 19, men det tok noen måneder å komme dit.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2009 #14 Skrevet 21. november 2009 Babyen er 3, 5 mnd. Er det virkelig slik at en forventer at så små barn skal sove som foreldrene vil? Dårlige rutiner fra foreldrene når barnet er så lite, jaja....Da mitt barn var så lite var jeg knapt nok kommet meg etter fødselen og tok det litt slik det kom,....hehehe. Slapp av, sier nå jeg....
Gjest Gjest_P_* Skrevet 21. november 2009 #15 Skrevet 21. november 2009 Jeg er enig med gjesten over her, 22:38. Det er vel ikke noe problem om ungen ikke sovner for natta før ved 11-tiden? Den vil sannsynligvis dreie det der selv etter hvert som den vokser. Når du begynner med fast føde (grøt) kan du gi kveldsmåltidet i 19-tia, så sover gjerne ungen lenge på full mage. Når hun våkner på natta og vil ha mat så lar du henne få melk, og så legge seg igjen. Helst uten å ta henne ut av rommet, og uten mye lys på. Så lenge du får nok søvn i løpet av natta syns jeg ikke du trenger å stresse.
Vibi Skrevet 22. november 2009 #16 Skrevet 22. november 2009 Babyen er 4,5 måneder, ikke 3,5. Jeg tror at jo lengre man venter med å innføre rutiner og faste leggetider, jo vanskeligere er det. Vi innførte rutiner fra 6 ukers alder, og har aldri hatt problemer med å få poden til å sove. Men han er kanskje heldig med sovehjertet.. Hadde litt problemer med å få han til å sove om dagen, men erfaringen er at jo mer han får sove på natta, jo mer sover han på dagen - og omvendt. Karin Naphaug mener at barn ikke bør legge seg etter klokka sju på kvelden, da blir de overtrøtte, og mye vanskeligere å legge. Er ikke enig i alt hun sier, men syns hun har et poeng med dette. Er nok lurt å legge barnet gradvis tidligere, ikke plutselig legge han mange timer før normalt. Gjør endringen over et par uker, litt og litt hver dag. Og ta noen sjauer hvor dere sitter inne hos han til han sovner. Helst far som ikke lukter melk. Det er sikkert kjipt når det står på, men er verdt det når det har blitt bedre!
Duracella Skrevet 24. november 2009 #17 Skrevet 24. november 2009 Hei! Vi har AKKURAT samme problemet med datra på 8 mnd.. Vi skal prøve at middagsluren ikke blir så sen, helst ikke senere enn kl 16, da sover hun KANSKJE igjen kl 10-11. Hun bare surmuler i ved kveldslegging uansett.. har prøvd å vekke henne før 16, men da vil hun plutselig ha en blund i 18tiden, og da blir jo natta ennå senere! Nei, vi må vel bare fortsette å prøve. Har i alle fall forstått at hun trenger en del timer våken før hun vil ta natt, så ikke middagslur etter 16 er det vi skal fortsette å prøve på. Jeg vil nok ta en nærere titt på evt. tips og triks i denne tråden ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå