Gå til innhold

Barnehagepersonale var ikke tilstede på avd ved åpningstid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da jeg skulle levere datteren min i dag kl halv åtte, når barnehagen åpner, var det ikke personale tilstede på avd. Greit tenkte jeg, de er sikkert bare litt forsinket. Jeg ventet, etterhvert kom det to ansatte fra andre avdelinger og tok over. Det endte med at etter et kvarters venting måtte jeg gå for å rekke bussen siden jeg hadde en avtale i dag som jeg måtte rekke. Jeg pleier stort sett ikke å levere henne så tidlig. Hun ble selvsagt veldig lei seg over at det ikke var noen voksne som hun kjente ordentlig. Jeg kjente at jeg ble skuffet og lei meg over at den som skulle ha tidlig vakt en gang ikke ga beskjed.

I dag når jeg hentet var det ingen av personale som nevnte noe om mangelen på personale om morgenen.

Hva synes dere? Har dere opplevd dette selv?

Og ingen trenger komme med kommentarer om hysterisk mor, fordi det er jo lite med tre ansatte på 4 avd til andre kommer på jobb.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Hos oss samles alle på en avdeling tidlig om morgenen og om ettermiddagen, for å få personalkabelen til å gå opp. Antall ansatte pr. barn er uansett i tråd med regelverket, siden ikke alle kommer så tidlig eller blir hentet så sent.

Det skjer ofte at de er på en annen avdeling når jeg henter (jeg leverer aldri så tidlig at det blir aktuelt da) med noe mer ukjente ansatte, men jeg har aldri tenkt at det skulle være problematisk.

Skrevet
Hos oss samles alle på en avdeling tidlig om morgenen og om ettermiddagen, for å få personalkabelen til å gå opp. Antall ansatte pr. barn er uansett i tråd med regelverket, siden ikke alle kommer så tidlig eller blir hentet så sent.

Her også. Men vi vet jo om det på forhånd da. :)

Gjest Elastica
Skrevet
Her også. Men vi vet jo om det på forhånd da. :)

Det er helt sant. Det gjør vi også, det har alltid vært løst på den måten.

Skrevet

I mange barnehager slår avdelingene seg sammen om morgenen/ettermiddagen (Spes første og siste time). Ofte basert på brukerundersøkelser hvor foreldrene har svart på når de regner med å hente/levere, evt basert på erfaringer.

Nå kjenner jo ikke jeg vanlig ankomst av barn i "deres" barnehage- men om det vanligvis ikke kommer mer enn 2-3 barn før 7.45- hva er da vitsen med å ha 3-4 ansatte på jobb før det?

Til faste dager måtte jeg levere datteren til barnehagens åpningstid. Da var hun gjerne "alene" med en voksen en liten stund. Denne kom fra en annen avdelig- hvor de også hadde et annet "må komme tidlig"-barn. Og vet du hva? Denne ansatte var menneskelig nok til å forsove seg engang (akkurat som jeg har gjort både en to og tre ganger)- så da måtte vi faktisk vente til neste ansatte kom. Den som hadde tidligvakt fikk ikke gitt beskjed om at den hadde forsovet seg- nettopp fordi hun sov!

En annengang skulle faktisk to ansatte være der fra start- men disse kjørte sammen- og hadde havnet i en bilulykke!

Sier ikke at du er hysterisk- sier bare at det faktisk er mulig å forsove seg, og at om du ser større på det- det gir jo barnet ditt mulighet til å bli kjent med andre ansatte!

Skrevet

Det er ikke så uvanli det der, nei...

Skrevet

Jaja, det er jo noen mødre som ikke kommer ut av ammetåken før barnet er 18...

Skrevet

helt normalt dete da. Er ofte noen fra en annen avd. som tar imot til våres avdeling kommer på jobb. Helt normalt. Og bare bra for barna.

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet

Kanskje det var sykdom blandt personalet på avd til din datter. Og personalet måtte måtte plutselig omrokkeres for å få kabalen til å gå opp. I disse dager er det mye sykdom ute og går. Da kan slike ting fort skje. Men da er det jo fint at datteren din får bli kjent med de andre voksne som tar i mot henne. Har dagen i bhg vært travel pga lite personale eller vikarer som ikke er kjendt, så kan det være at de har glemt å informere foreldre. Men spør neste gang barnet skal i bhg, så får du nok svar på det du lurer på.

Skrevet
Hei!

Da jeg skulle levere datteren min i dag kl halv åtte, når barnehagen åpner, var det ikke personale tilstede på avd. Greit tenkte jeg, de er sikkert bare litt forsinket. Jeg ventet, etterhvert kom det to ansatte fra andre avdelinger og tok over. Det endte med at etter et kvarters venting måtte jeg gå for å rekke bussen siden jeg hadde en avtale i dag som jeg måtte rekke. Jeg pleier stort sett ikke å levere henne så tidlig. Hun ble selvsagt veldig lei seg over at det ikke var noen voksne som hun kjente ordentlig. Jeg kjente at jeg ble skuffet og lei meg over at den som skulle ha tidlig vakt en gang ikke ga beskjed.

I dag når jeg hentet var det ingen av personale som nevnte noe om mangelen på personale om morgenen.

Og ingen trenger komme med kommentarer om hysterisk mor, fordi det er jo lite med tre ansatte på 4 avd til andre kommer på jobb.

Siden du vanligvis ikke pleier å levere henne så tidlig så er du kanskje ikke kjent med åpningsrutinene i barnehagen? Du kan jo spørre avdelingslederen eller styreren om hvordan de pleier å gjøre det.

Og som det blir sagt: Tidligvakta kan ha forsovet seg, hatt et uhell på vei til jobben osv. At det ikke ble sagt ifra om det når du hentet er kanskje fordi du strengt tatt ikke har noe med årsaken til at tidligvakta ikke kom? Så lenge det var voksne til stede som tok seg av barnet ditt så har jo barnehagen dekket sitt ansvar. Og det kan også hende at barnehagepersonalet har andre ting å tenke på i løpet av dagen enn å huske på hvem som leverte tidlig osv.

Vil man ha svar på noe man lurer på må man ofte spørre selv. De færreste av oss er tankelesere.

Skrevet

Det er nok veldig vanlig.

I vår bhg så prøver vi og informere foreldrene dagen før, om vi vet at vi ikke har tidligvakt. Men det kan jo skje at man forsover seg eller blir syke på morran...

Man kutter gjerne ut tidligvaktene fordi man skal være flest mulig voksne i kjerne tiden (da det er flest barn på avd)

Men spør de som jobber der om du lurer på noe!!

Gjest gjest ts
Skrevet

Som svar til den ene: jo jeg har kommet ut av ammetåka for lenge siden.

Jeg skjønner at dette er vanlig praksis i barnehagene til mange av der som har svart. Men dette har aldri vært vanlig praksis i vår barnehage, og det er mange barn som kommer tidlig. Saken er den at jeg liker å vite hvem det er jeg overlate ansvaret for barnet mitt til, ikke bare si fort hadet og gå. Det blir jo mer som en oppsamlingsplass for barna hvis det ikke skal være nok personale. Og jeg forstår og vet at de ansatte gjør så godt de kan, all ære til de for jobben de gjør. Har selv jobbet i barnehage og vet hvordan det er, og en ting kan jeg si: jeg kommer aldri til å la en fremtidig ettårig sønn eller datter gå i barnehagen hver dag.

Skrevet
eg kjente at jeg ble skuffet og lei meg over at den som skulle ha tidlig vakt en gang ikke ga beskjed.

Har du vanskelighet for å prate?

Hvis ikke... hvorfor spurte du ikke SELV???

Hvis det er noe man lurer på så får man best svar ved å spørre, det har iallefall jeg opplevd......

Klart personalet burde vel kanskje sagt noe om hvorfor det ikke var noen tidligvakt når du kom.. Men den som hadde senvakt når du hentet var kanskje ikke klar over at ditt barn også hadde kommet tidlig, da det ikke pleier det. og nevnte derfor ikke mangelen på tidligvakt til deg da du hentet..

Gjest Gjest ts
Skrevet
Har du vanskelighet for å prate?

Hvis ikke... hvorfor spurte du ikke SELV???

Hvis det er noe man lurer på så får man best svar ved å spørre, det har iallefall jeg opplevd......

Klart personalet burde vel kanskje sagt noe om hvorfor det ikke var noen tidligvakt når du kom.. Men den som hadde senvakt når du hentet var kanskje ikke klar over at ditt barn også hadde kommet tidlig, da det ikke pleier det. og nevnte derfor ikke mangelen på tidligvakt til deg da du hentet..

NEI JEG HAR IKKE PROBLEMER MED Å PRATE!!!! Ikke i det hele tatt heller, jeg tenkte bare at jeg skulle se om de sa noe om det eller ikke. Hadde dette hendt i en barnehage jeg jobbet i ville jeg informert foreldrene om situasjonen den morgenen eller hvis dette hendte ofte sagt ifra om at slik er situasjonen. Det hadde vært helt i orden for meg.

Jeg er ikke i det hele tatt vanskelig overfor andre mennesker, er vel heller av den typen som gir folk en sjangse og godtar. Så klart jeg kommer til å spørre om dette er et problem om morgenen. Men jeg var nettopp på foreldresamtale og der ble ingenting nevnt.

Kanskje jeg som er litt sutrete, men jeg liker ikke at barnet mitt skal bli overlatt til noen jeg knapt har sett fra en annen avdeling. De andre foreldrene så ikke ut til at de brydde seg om dette, men så er jo barna deres mer i barnehagen enn hjemme for foreldrene må jobbe.

Skrevet
NEI JEG HAR IKKE PROBLEMER MED Å PRATE!!!! Ikke i det hele tatt heller, jeg tenkte bare at jeg skulle se om de sa noe om det eller ikke.

men når de da ikke sa noe... så kunne vel du har spurt hvis du lurte så fælt? :lur:

Kanskje jeg som er litt sutrete, men jeg liker ikke at barnet mitt skal bli overlatt til noen jeg knapt har sett fra en annen avdeling.

dette høres helt rart ut... mine barn går i en barne hage med 5 avdelinger med 4 100 % stillinger på hver avdeling - så er det jo noen som jobber deltid så det er totalt 24 ansatte min datter startet i slutten av august - og hun kan navnet på alle....

Barna får fort oversikt på hvem som er hvem av de voksne - og hvor de hører hjemme hen.. Selv om ikke alltid foreldrene har den samme oversikten

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet
NEI JEG HAR IKKE PROBLEMER MED Å PRATE!!!! Ikke i det hele tatt heller, jeg tenkte bare at jeg skulle se om de sa noe om det eller ikke.

Det virker på meg som du er ganske sint. Det er ikke helt bra.

Jeg forstår deg. men du må ikke bli så sint for noe som egentlig er ganske normalt. mennesker blir syke. forsover seg osv.

Tror ingen med vilje satte deg i denne situasjonen i dag.

Trist at ditt barn ikke kjente denne voksne personen. Men det var jo en voksen person som er ansatt i en barnehage. Og da må du tenke at personalet der er kvalifisert til å ivareta ditt barn.

Og som en før her sa.. du kunne jo bare ha tatt dette opp selv? eller ringt til barnehagen i løpet av dagen om du synes det var ubehagelig.

Jeg tror ikke du er en hysterisk mor, men kanskje litt stresset nå, for jeg leser ut av svarene dine at du er ganske sint.

Skrevet

Synes hele saken er virker merkelig.

Du sier i det første innlegget ditt at du ikke pleier å levere så tidlig i barnehagen. Er du dermed sikker på at ikke dette er vanlig rutine? Altså at Det ikke er folk på alle avdelingene når de åpner, men at f.eks. avdeling a har ansvaret for å åpne i partallsuker og avdeling b i oddetallsuker?

Men, ok. Hva om det er så at det normalt skal være noen fra ditt barn sin avdeling der fra starten av. Det kan faktisk skje at denne personen har ringt inn syk, har forsovet seg, har hatt et uhell på veien til jobb eller av en eller annen grunn ikke var på jobb ved åpningstid.

Du skriver at du er skuffet over at den som hadde tidligvakt ikke har gitt beskjed. Forventer du virkelig at en barnehageansatt som av (for oss) ukjent grunn skal ringe rundt til alle foreldrene og fortelle dette? Hvis vi forutsetter at det er en person fra ditt barn sin avdeling som skulle ha vært der så er det et forhold mellom denne personen og arbeidsgiver hvorfor h*n ikke var på plass. Videre er det arbeidsgiver sitt ansvar ovenfor brukerene at det er noen på plass til å ta imot barna som kommer.

Jeg kan ikke se at foreldre har noe med hvorfor en person uteble. Hvorfor skal barnehagen måtte stå til ansvar for deg og forklare hvorfor "Lise" ikke tok imot ditt barn med "Jorunn" gjorde det i steden?

Så lenge ditt barn har fått forsvarlig pass ved ankomst så er det alt som teller.

Jeg skjønner at foreldre ønsker å ha oversikt over rutinene i barnehagen, men hva som kan ha skjedd i et enkelt tilfelle har du ingenting med så lenge det var noen der for å ta imot ditt barn.

Skrevet

Er det mulig å gi TS så mye pepper da????

I vår gamle bhg var det også vanlig at vi leverte på fellesrommet hvis barna kom før kl. 8. Men det var jo også da informert om dette. Og det var bestandig personalet som barna kjente. Dvs det var iallefall 1 person fra hver avdeling.

Og jeg syns ikke det det granne rart jeg at du reagerer på at ingen sa noe når du kom å hentet. Slik er det jo på alle andre arbeidsplasser, man beklager jo selvfølgelig hvis man kommer for sent til sine oppgaver uansett om man er helsepersonell eller bhg personalet.

Hadde jeg hatt en avtale med en pasient og blitt forhindret så hadde jeg da beklaget dette ovenfor pasienten.

Skrevet
Har selv jobbet i barnehage og vet hvordan det er, og en ting kan jeg si: jeg kommer aldri til å la en fremtidig ettårig sønn eller datter gå i barnehagen hver dag.

Hvorfor ikke?

Jeg har selv en ettåring som elsker barnehagen sin, og vi er ekstremt fornøyd med barnehagen vår. Basene slår seg ofte sammen på begynnelsen og slutten av dagen, så det hender at personalet på nabobasen møter oss ved bringing eller henting. Det er helt ok.

Gjest blandesegbortialenemora
Skrevet
Jaja, det er jo noen mødre som ikke kommer ut av ammetåken før barnet er 18...

hehehe kunne ikke sagt det bedre sjøl!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...