Gjest KK Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Hvor kan man gå for å få hjelp for å komme seg ut av økonomisk vanføre? Hvordan fungerer gjeldsmegling - er det noe "krav" til hvor mye gjeld man må ha? Koster det mer enn det smaker? Kan det gjennomføres uten kausjonist? Kan man få offentlig hjelp til å styre økonomien sin, på en måte bli satt under formynderi? Antar dette må være frivillig, at det ikke kan tvinges på en...? Jeg vet ikke hvor stor gjelden er eller hvor mange kreditorer han har, men jeg vet at han har havnet i en skikkelig suppe, og han er ikke i stand til å komme seg ut av den selv. Det går på psyken løs, og det går utover barna hans - som også er mine. Kan noen gi meg noen gode råd?
Mistyen Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Det finnes rådgivere i kommunen som kan hjelpe til med å få oversikt og vise veien videre. Og det er gratis hos dem i motsetning til hos andre firma som driver med gjeldsrådgivning.
Gjest KK Skrevet 5. desember 2008 #3 Skrevet 5. desember 2008 Takk for svar, Camilla =) Er det virkelig ingen fler som har noen erfaringer/råd å dele i disse tider?
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #4 Skrevet 5. desember 2008 Det finnes rådgivere i kommunen som kan hjelpe til med å få oversikt og vise veien videre. Og det er gratis hos dem i motsetning til hos andre firma som driver med gjeldsrådgivning. Jeg ringte kommunen for gjeldsrådgivning. Gjett hva: Ett års venteliste! ETT HELT ÅR!!!! Det sier litt om hvor mange mennesker som har havnet i økonomisk trøbbel. Selv sliter jeg med å hjelpe en som har tatt opp altfor mange forbrukslån mens han var psykisk langt nede. Det skulle ikke vært lov!
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #5 Skrevet 5. desember 2008 Hvor kan man gå for å få hjelp for å komme seg ut av økonomisk vanføre? Hvordan fungerer gjeldsmegling - er det noe "krav" til hvor mye gjeld man må ha? Koster det mer enn det smaker? Kan det gjennomføres uten kausjonist? Kan man få offentlig hjelp til å styre økonomien sin, på en måte bli satt under formynderi? Antar dette må være frivillig, at det ikke kan tvinges på en...? Jeg vet ikke hvor stor gjelden er eller hvor mange kreditorer han har, men jeg vet at han har havnet i en skikkelig suppe, og han er ikke i stand til å komme seg ut av den selv. Det går på psyken løs, og det går utover barna hans - som også er mine. Kan noen gi meg noen gode råd? Jeg kan si hva jeg har hørt, men vet ikke om dette er helt korrekt så ta det med en liten klype salt. Man kan gå personlig konkurs. Det betyr at man får hjelp til gjeldsmegling. Det blir regnet på hvor mye du trenger til husleie (innen rimelighetens grenser), og så blir det satt et beløp for hvor mye du skal trenge til strøm, mat, klær osv pr mnd. Statens satser sier noe om 9000 kr pr pers pr mnd, men det vil neppe kreditorer gå med på i en gjeldsmegling. Det kan være greit å foreslå 5000 kr pr mnd f.eks. Og så er det faste beløp for tillegg pr barn man har omsorg for. Disse beløpene blir satt til sides som din utbetalte lønn pr mnd. Alt du tjener som overstiger dette (enten det er 5000 eller 20.000 kroner) går til å dekke gjeld. Når det har gått fem år er du gjeldsfri, selv om alt ikke er betalt tilbake. I denne perioden får du naturlig nok ikke ta opp lån eller andre forpliktelser.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #6 Skrevet 5. desember 2008 Det finnes rettshjelpsforetak drevet av viderekomne jusstudenter i flere byer i Norge. Anbefaler deg å ta kontakt med ett av de kontorene. De kan hjelpe til med å ordne opp i gjeldssaken, og sende inn søknader om gjeldsordning. De kan også veilede deg til å finne frem til andre hjelpeinstanser om det trenges. All hjelpen fra disse rettshjelpskontorene er gratis.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 6. desember 2008 #7 Skrevet 6. desember 2008 Siden det er så lang ventetid hva med å ordne opp selv? Første bud: Dersom det er inkassosaker så kontakt inkassoselskapene og få til en nedbetalingsplan. Dernest: Lag en oversikt over gjelden. Dersom det er kredittkort, klipp disse. Forsøk å finne kredittinstitusjoner som er villig til å gjøre disse om til et lån istedetfor mange små. Dermed blir lånene nedbetalt uten at det blir brukt opp nye penger. Dersom gjelden er for høy til at han/dere kan betjene den ville jeg kontaktet de som er nevnt over her slik at dere kan få gratis juridisk rådgivning. Eller deres egen bank, og hørt med dem hva som kan tilbys. Man kan også frivillig sperre seg selv mot fremtidig opptak av gjeld - kontakt de store inkassoselskapene og be om å bli svartelistet.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 6. desember 2008 #8 Skrevet 6. desember 2008 Jeg vet også at www.bank2.no hjelper de som har betalingsanmerkninger - det er de samme rådgiverne som er med i Luksusfellen på tv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå