superlady Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Veldig mange fordømmer pelsbruk fordi dyrene lider. Det er jeg også helt enig i og ville ikke kjøpt meg en ny pels nå. Derimot har jeg arvet en som er minst 50 år gammel og den bruker jeg uten å ha så veldig dårlig samvittighet. Jeg hører også at dundyner er ille og ikke burde brukes. -Men så lurer jeg på hva som egentlig er verst. Alternativet til pels er jakke i ull eller kunstig stoff. De kunstige stoffene kan umulig være spesielt miljøvennlige, så da blir vel ull det eneste reelle alternativet? Det samme tenker jeg om dundyner. Det eneste alternativet til en dundyne i det kalde nord er dyner produsert av syntetiske stoffer, som umulig kan være bra for naturen. Er virkelig dundyner så mye verre? Om det ligger noe bak miljøkrisen, kan ikke i verste instans industrien av kunstige stoffer føre til ringvirkninger som kanskje er verre enn pelsindustri og hva som enn skjer for å lage dundyner? F.eks at isbjørnene dør raskere? Det sto i avisen at for hver grad jorden ble varmere, døde noen dyrearter ut. Vil ikke industri av syntetiske materialer bidra til både det ene og det andre? Dette er ikke noe jeg mener bestemt, men tanken slo meg her om dagen og jeg vil gjerne ha noen synspunkter på det. Jeg tror forresten også på menneskeskapte klimaendringer, så meninger om at dette ikke er et problem vil jeg nok ikke bite på.
Gjest Gjest_enja_* Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Veldig mange fordømmer pelsbruk fordi dyrene lider. Det er jeg også helt enig i og ville ikke kjøpt meg en ny pels nå. Derimot har jeg arvet en som er minst 50 år gammel og den bruker jeg uten å ha så veldig dårlig samvittighet. Jeg hører også at dundyner er ille og ikke burde brukes. -Men så lurer jeg på hva som egentlig er verst. Alternativet til pels er jakke i ull eller kunstig stoff. De kunstige stoffene kan umulig være spesielt miljøvennlige, så da blir vel ull det eneste reelle alternativet? Det samme tenker jeg om dundyner. Det eneste alternativet til en dundyne i det kalde nord er dyner produsert av syntetiske stoffer, som umulig kan være bra for naturen. Er virkelig dundyner så mye verre? Om det ligger noe bak miljøkrisen, kan ikke i verste instans industrien av kunstige stoffer føre til ringvirkninger som kanskje er verre enn pelsindustri og hva som enn skjer for å lage dundyner? F.eks at isbjørnene dør raskere? Det sto i avisen at for hver grad jorden ble varmere, døde noen dyrearter ut. Vil ikke industri av syntetiske materialer bidra til både det ene og det andre? Dette er ikke noe jeg mener bestemt, men tanken slo meg her om dagen og jeg vil gjerne ha noen synspunkter på det. Jeg tror forresten også på menneskeskapte klimaendringer, så meninger om at dette ikke er et problem vil jeg nok ikke bite på. Jeg skjønner hva du sier. Man kan jo vinkle det på flere måter; det er bedre for miljøet at du bruker den varme pelskåpa du har, istedetfor å kjøpe en ny i miljøskadelige syntetiske materialer. Men samtidig, det at du har en kåpe fra før, vil det stoppe deg fra å kjøpe en til? Kanskje syns du det er gøy å kunne veksle litt, og å ha en som passer til noen av de andre klærne dine. Og kanskje det at du bruker pels vil inspirere andre til å kjøpe nye pelskåper. Jeg bruker gjerne pels og skinn av sau, geit, ku, reinsdyr, sel, dyr som også brukes til mat. Jeg ville også brukt revepels hvis det var fra en vill rev som hadde dødd av seg selv. Men det er kanskje vanskelig å oppdrive en fin pels fra en slik rev...jeg mener, hvor vanlig er det å finne en 'fersk' rev som nylig har dødd. Tar vel ikke lang tid før den råtner. Det jeg syns er horribelt er pelsdyrfarmer, hvor dyrene ikke har det bra og kun avles opp til pelsbruk. Kanskje det hadde vært annerledes hvis det hadde vært farmer hvor rev eller mink fikk løpe fritt og spise godt og leve helt til de døde, og så bli brukt til pels etter det. Men jeg vet ikke...de er jo ville dyr, de burde få leve helt fritt. Men samtidig...alle dyr har vel vært ville i utgangspunktet. Sauer og geiter osv. Og det hadde kanskje uansett vært fælt å tenke på at de var på de farmene kun fordi de skulle bli pels når de døde, selvom de levde godt og fritt. Men samtidig.. pels er jo varmt og solid og holder i massevis av år. Syntetiske kåper blir slitte og mister fasongen etterhvert. Bare pelsdyrfarmene kunne bli drevet annerledes...
Amélie E. Skrevet 22. mars 2011 #3 Skrevet 22. mars 2011 Pelsdyrfarmer er en svært lite miljøvennlig. Ekskrementene fra dyrene går rett ned i bakken. Det blir enorme mengder kadaver som må forvaltes etter at pelsen er stjålet fra dyrene. Pels er svært lite miljøvennlig. Pels må prepareres med stor mengde kjemikalier for å holde seg. I tilleg blir pels ofte fraktet rundt halve kloden og tilbake igjen før den selges. Her er litt fakta: http://www.dyrevern.no/fakta/pels http://www.dyrsrettigheter.no/infosenter/pelsindustri/selfangst/ http://www.dyrsrettigheter.no/infosenter/pelsindustri/oppdrett-og-fangst/ Pels som kommer fra ville dyr kommer nesten helt sikkert fra et dyr som har opplevd enorm lidelse før det ble flådd (boikott Canada goose og Parajumpers-jakker): http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter_om_pels/ikke_kjop_canada_goose-jakker Og husk: http://www.dyrevern.no/artikler/nyheter_om_pels/nye_pelsforskrifter_loser_ikke_problemet_ved_pelsdyroppdrett Ett eksempel på en bedrift som er meget opptatt å produsere miljøvennlig, samt gode forhold for sine arbeidere, og som i tillegg er med i FFA (http://www.infurmation.com/) er Stormberg. Heldigvis blir det fler og fler av slike bedrifter.
Gjest Tigress Skrevet 22. mars 2011 #4 Skrevet 22. mars 2011 Det er gode spørsmål du kjem med, og eg er på inga måte kvalifisert til å svare på dei. Men eg her er det vel nok ein gong om å gjere at ein frestar å vere litt medviten. Det er vel liten tvil om at pelsdyr ikkje har det så artig. Men for miljøet er det inga tvil om at du sjølv er meir miljøvenleg om du resirkar pelsen din før du kjøper ein ny dynejakke, anten ho er av primaloft eller av dun. Vi må jo ta fatt med oss sjølv, og det skulle vere sjølvsagt at gjenbruk er betre enn nyinnkjøp. Så til nyinnkjøpa. Dun er varmast, mest like varmt som pels. Men primaloft er også bra, inga tvil om det. Primaloft er syntetisk og som oftast oljeprodukt, og det er jo ikkje så bra igjen. Ull er ganske trygt, laga av restmateriale som det er. Ull blir likevel aldri like varmt som dun eller primaloft, og ein skal jo helst unngå å hakke tenner frå november til mars også. Eg trur det er her ein bør sjå etter resirkulert materiale, altså syntetfyll laga av resirkulert materiale, ev dun som har vore brukt før. Likevel er jo syntetisk stoff vanskeleg å bryte ned, og det er også eit moment å ta omsyn til. Men det er ikkje lett, alt heng jo saman. Eg skal følgje med på denne tråden, spanande å høyre kva andre har å seie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå