Gå til innhold

Utleie av bolig, skattespørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trude_*
Skrevet

Håper noen kan hjelpe meg med dette, hvertfall prøve å forklare litt.

Jeg eier en bolig sammen med min eks-samboer. Vi (jeg) har prøvd å selge den uten hell, og har nå leid den ut.

Har skjønt at vi må skatte 28% av leieinntektene (skal leie ut i et år).

Men vi får jo også fradrag for renter av gjeld.

Noen som har peiling på hvor mye fradrag som regnes av rentene? Prøver å lese på skatteetaten men finner ingen satser på dette.

Vil gjerne regne ut hvor mye summen av skatt og fradrag blir.

Det jeg også lurer på er om man ikke skriver leieinntektene på selvangivelsen (noe jeg tror min eks ikke kommer til å gjøre) hva vil skje da? Vil de finne ut av dette hvis han ikke melder at vi leier ut boligen? Vil det kunne gå på meg så jeg må skatte av hele leieinntekten?

Håper noen vet og kan svare :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg eier en bolig sammen med min eks-samboer. Vi (jeg) har prøvd å selge den uten hell, og har nå leid den ut.

Noen som har peiling på hvor mye fradrag som regnes av rentene? Prøver å lese på skatteetaten men finner ingen satser på dette.

Det jeg også lurer på er om man ikke skriver leieinntektene på selvangivelsen (noe jeg tror min eks ikke kommer til å gjøre) hva vil skje da? Vil de finne ut av dette hvis han ikke melder at vi leier ut boligen? Vil det kunne gå på meg så jeg må skatte av hele leieinntekten?

Dere må, som du sier, betale 28% skatt på leieinntektene. Dere kan trekke fra på selvangivelsen, løpende utgifter som dere måtte ha i dette tidsrommet. eks. vann/renovasjon, forsikring.

Hvis dere selger den etter ett år MED TAP. (altså for mindre enn dere kjøpte den for) kan dere trekke fra tapet på selvangivelsen. Hvis dere selger den etter å ha leid den ut i ett år MED GEVINST må dere skatte for hele gevinsten fra dere kjøpte den. Som du ser er det altså fordeler og ulemper med å leie den ut.

Skrevet

Skrevet

Glemte å si at dere selvfølgelig også kan trekke fra rentene dere betaler på lånet i utleieperioden. Dette utgjør 28% altså dere kan trekke fra 28% av de reelle renteutgiftene. Når dere selger kan dere trekke fra meglerutgifter og andre utgifter dere måtte ha i forbindelse med salget

Skrevet

Skattespørsmål er et område mange ikke tør gi råd om, da feilaktige råd kan være nok til å opprette erstatningsplikt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...