Gå til innhold

Hvorfor fraråder UD å reise til Libanon?

Gjest Gjest_Turisten_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Turisten_*

Er det ikke ganske rolig i Libanon nå da?

Jeg vil ut på tur, og da hadde en tur innom Libanon passet bra, men når jeg sjekker hos UD så fraråder de reiser som ikke er strengt tatt nødvendige.

Hvorfor gjør de det? Noen som vet? Er det ikke ganske rolig i Libanon nå da?

Jeg sitter og planlegger tur nå, og telefontiden hos UD er dessverre utgått på dato for i dag (derfor spør jeg her).

Altså:

1) Noen som har vært i Libanon og vet om det er trygt/utrygt der nå?

2) Noen som ikke har vært der, men likevel vet noe om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UD har frarådet reiser til Libanon ihvertfall siden krigen sommeren 2006. Det har jo vært mye uro etter det også. Interne stridigheter. En stund var det fare for ny borgerkrig, og det har vært flere bomber i Beirut. Mange ble også drept i Tripoli i forbindelse med at islamamistiske terrorister angrep fra en palestinsk flyktningeleir. Da måtte den libanesiske hæren bruke stridsvogner for å stoppe angrepene. Mange ble drept, både sivile, soldater og terrorister. Det er jo et ustabilt område, og vanskelig å forutse alvorlige hendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Turisten_*
UD har frarådet reiser til Libanon ihvertfall siden krigen sommeren 2006. Det har jo vært mye uro etter det også. Interne stridigheter. En stund var det fare for ny borgerkrig, og det har vært flere bomber i Beirut. Mange ble også drept i Tripoli i forbindelse med at islamamistiske terrorister angrep fra en palestinsk flyktningeleir. Da måtte den libanesiske hæren bruke stridsvogner for å stoppe angrepene. Mange ble drept, både sivile, soldater og terrorister. Det er jo et ustabilt område, og vanskelig å forutse alvorlige hendelser.

Takk for svar. :)

Men det er da lenge siden det har skjedd noe der nå? Eller tar jeg helt feil? (noen måneder er lenge for meg i denne sammenhengen).

Nå ser det ikke ut som om det blir tur innom Libanon likevel (de har insntilt ferger også), så da dropper jeg å ringe UD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sporadisk uro i Libanon. Det forekommer innimellom bilbomber(særlig i Beirut og Tripoli) og noe bombing fra Israel eller lufta helt sør ved grensa. Disse hendelsene er ikke alltid like mye omtalt i media her i Norge, og de er ikke alltid preget av stor dramatikk, ikke i nærheten engang av sommeren 06.

Jeg har vært i Libanon flere ganger både før og etter siste krig, og det har gått bra. Anbefaler deg å høre med UD først, men også følge godt med i libanesiske nyheter på nett og kjenne litt på det selv før du reiser. Avbestillingsforsikring er en fin ting, situasjoner som gjør det vanskelig å reise kan ofte komme litt "plutselig".

Jeg anbefaler også, om du bestemmer deg for å reise, å registrere deg på det norske konsulatet i Beirut, slik at noen er klar over at du er der, slik at du får hjelp med evakuering osv dersom du skulle være så uheldig (det ligger veldig sentralt i Beirut, ikke langt fra universitetet).

Jeg synes Libanon er et nydelig land, masse fint å oppleve og helt fantastiske mennesker, så håper du får mulighet til å oppleve det en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...