Gå til innhold

Kastrering av hannkatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fredag skal jeg og samboeren min hente vår lille bengal kattunge på litt over 12 uker :rødme: Vi gleder oss kjempe masse til å få et nytt familiemedlem. Når er det dem begynner å markere? Og hvor gammel kan den være når den skal kastreres? Håper på svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kastrering kommer litt ann på dyrlegen, rundt her kan de kastreres fra 12 uker til 5 måneder så ja.

Og de fleste begynner å markere når de blir kjønnsmodne, husker ikke helt måneder nå, men det er vel 4-6 måneders alderen. Ville anbefalt å kastrere han så fort som mulig, venter du for lenge så kan det godt hende at hannkatt oppførselen forblir selv om du kastrerer han.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Da skal jeg høre litt med forskjellige dyrleger og slikt :)

Skrevet

Veldige mange vetrinærer pleier å ha kampanjer på våren så du kan jo evt høre om noen har planer om det, katten kan jo evt holdes inne fram til da...

Skrevet

katten blir ikke kjønnsmoden midt på vinteren, så du trenger aillfalll ikke å hold den inne frem til våren.

Skrevet
katten blir ikke kjønnsmoden midt på vinteren, så du trenger aillfalll ikke å hold den inne frem til våren.

Fordi den er for ung eller fordi den bare ikke blir det? Beklager om det er dumt spørsmål, men jeg måtte bare.

Jeg vill fortsatt ikke sluppet ut kattene alene før den var 5-7 mnd uansett og innen den tiden burde man ha kastrert den også.

Det er vel heller ikke anbefalt å slippe ut småkatter midt på vinteren, veldig kjedelig å enda opp med sykdom pga han tisser i snøen o.l.

Skrevet

Fra naturens side blir de fleste katter kjønnsmodne tidlig på våren; parer seg da, og dermed blir kattungene født på en tid hvor de har hele sommeren foran seg til å vokse opp. Altså som naturen forøvrig (med unntak av at katter har et kort svangerskap, slik at paringen også foregår på våren, ikke på høsten som hos mange ville dyr...)

Men ingen regel uten unntak; mange slike naturlige "egenskaper" er ikke lenger tilstede hos våre fremavlede individer. Det blir født mange katter på andre tider av året, også!!

Så ikke stol på at katter ikke blir kjønnsmodne før på vårparten.... Da kan du få deg en overraskelse! :)

• 2 uker senere...
Skrevet
På fredag skal jeg og samboeren min hente vår lille bengal kattunge på litt over 12 uker :rødme: Vi gleder oss kjempe masse til å få et nytt familiemedlem. Når er det dem begynner å markere? Og hvor gammel kan den være når den skal kastreres? Håper på svar :)
Skrevet

Vart litt feil den første mld...Eg har 3 hankatter som er kastrert. Eg venta til dei var ca 1 år før eg kastrerte dei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...