Gå til innhold

Å finne penger

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant en gang 500 kr på en tom parkeringsplass, og siden jeg var blakk den dagen, så brukte jeg dem til mat. Jeg var fattig student.

Men hvis jeg hadde funnet ei lommebok med papirer og bankkort i, hadde jeg selvfølgelig prøvd å levere den til rette eier. Har selv mistet lommeboka en gang, og vet hvilket mareritt det er.

Gjest Pascale
Skrevet

Selv har jeg funnet 200 kr som jeg tok da det ikke var noen i nærheten og eier ikke var å se. Problemet vanligvis når det gjelder penger som blir mistet ute, er at man som eier regner at pengene blir tatt. Men, en lommebok derimot, bør man ikke ta. Kanskje bare for å levere inn til nærmeste politistasjon, eller hvis det står et navn i lommeboken, finne telefonnummer og ringe.

Skrevet

En jeg kjenner som fant penger under madrassen på et hotell sa fra til resepsjonen om at han hadde funnet noen viktige papirer og la igjen kontaktinformasjonen.

Skrevet

Er det noen som kommer over penger stående i en minibank, trekkes disse tilbake i maskinen etter 1-2 min dersom ingen tar de :)

På en måte er det kanskje feil å 'titte' på regningene til folk, men siden det var såpass mange penger var jo det eneste riktige å få tak i den personen det gjaldt.

Absolutt ikke, hadde jeg funnet en konvolutt med regninger eller annen form for dokumentasjon i, ville jeg ikke nølt med å titte på de for å finne eieren :)

Hadde jeg funnet løse penger på gata o.l hadde jeg nok beholdt de selv.

Skrevet

Jeg jobbet på en campingplass, og det kom en mann til resepsjonen med en lommebok han hadde funnet i fellesanlegget. Det var både penger og kort i den. Det kom ingen og spurte etter den, så jeg sjekka førerkortet, og sa til en av de som klippa plenen der at han måtte sykle rundt å finne denne mannen. Han fant ham, og kom løpende til resepsjonen. Han ble SÅ glad for at vi hadde funnet lommeboka, og ville gjerne ha navn og nummer på personen som gav den inn..

Det er så fint å se når folk er ærlige nok til å gi tilbake ting de har funnet, og enda herligere er det å se den som har mistet noe få det tilbake.

Skrevet

Jeg hadde med meg to barn på 9 og 10 år inn på en bensinstasjon en gang. En av dem fant en hundrelapp på gulvet ved kassa. Jeg spurte både de kundene som sto i kø og mannen i kassa om de hadde mistet den, men det hadde de ikke. Alle mente at barna bare skulle få beholde pengen. Barna bestemte selv at 100-lappen ville de gi videre til Redd Barna! :) Jeg var bra stolt over dem da, selv om de ikke var mine egne barn.

Gjest WildRider
Skrevet
Jeg hadde med meg to barn på 9 og 10 år inn på en bensinstasjon en gang. En av dem fant en hundrelapp på gulvet ved kassa. Jeg spurte både de kundene som sto i kø og mannen i kassa om de hadde mistet den, men det hadde de ikke. Alle mente at barna bare skulle få beholde pengen. Barna bestemte selv at 100-lappen ville de gi videre til Redd Barna! :) Jeg var bra stolt over dem da, selv om de ikke var mine egne barn.

For noen herlig snille barn :)

Skrevet

Forøvrig så kom jeg til å tenke på noe. Når jeg jobbet på et stort senter, så fikk vi inn en del hittegods. Det var alt fra brukte klær til mobiler, diverse kort, briller og ikke minst nye varer som hadde blitt funnet. 90% av tiden var det ingen som kom og spurte etter disse tingene, men det var ofte folk som spurte etter ting som vi aldri fikk inn. Synes det er litt snodig at man ikke forhører seg om ting når man har mistet en pose med splitter nye klær..

Skrevet

Hadde jeg funnet sedler liggende løst på gaten hadde jeg tatt dem selv (og det har skjedd meg et par ganger også!), da det er umulig å spore opp eier.

Men hadde jeg funnet en lommebok f.eks. hadde jeg definitivt kontaktet eieren.

Skrevet

Jeg fant penger rundt 1500 kr i en pengbok på gata en gang, heldigvis var det informasjon om eieren inni! Så jeg fant fram til huset, så fikk jeg halvparten i finnerlønn, selv om jeg takket nei, en svært hyggelig mann :)

Skrevet

Jeg fant en lommebok langs vegen en gang. Innholdet lå strødd utover, så jeg gikk gjennom det jeg så og fant førerkortet til en mann. Penger og bankkort var borte.

Så jeg ringte og sa jeg hadde funnet lommeboka hans. Han ble sur for at jeg hadde tatt den med hjem til meg (for det var 5 km unna), og det var ingen takk å få når han kom og hentet den.

Mulig han trodde jeg hadde tatt pengene..så mye for å prøve å hjelpe, liksom..

Skrevet
Jeg fant en lommebok langs vegen en gang. Innholdet lå strødd utover, så jeg gikk gjennom det jeg så og fant førerkortet til en mann. Penger og bankkort var borte.

Så jeg ringte og sa jeg hadde funnet lommeboka hans. Han ble sur for at jeg hadde tatt den med hjem til meg (for det var 5 km unna), og det var ingen takk å få når han kom og hentet den.

Mulig han trodde jeg hadde tatt pengene..så mye for å prøve å hjelpe, liksom..

For en frekk mann, det der er ikke noe å bli sur for :nei: man skal være høyst takknemmelig for at folk er ærlige nok til å kontakte og levere tilbake.

Skrevet

Penger som blir funnet på gata eller annensteds, uansett beløp, skal leveres til politiet som er den instans som er best egnet til å finne den rette eieren. Selv det å ta et kronestykke en finner på gata, er tyveri og bør straffes.

Ved funn av en lommebok der eierens navn er lett tilgjengelig, synes jeg det er greit å ta direkte kontakt, men det mest korrekte er muligens også i dette tilfellet å gå via politiet.

Gjest Grafica
Skrevet

Om jeg hadde mista en pengelapp på gata hadde jeg aldri i livet tenkt på å ringe politet for å få de tilbake... :roll: Jeg hadde blitt ergelig på meg selv, men så trukket på skuldrene, funnet ut at det er kun min egen feil, og håpt på at noen som fikk bruk for pengene fant de.

Skrevet
Om jeg hadde mista en pengelapp på gata hadde jeg aldri i livet tenkt på å ringe politet for å få de tilbake... :roll: Jeg hadde blitt ergelig på meg selv, men så trukket på skuldrene, funnet ut at det er kun min egen feil, og håpt på at noen som fikk bruk for pengene fant de.

Likevel ville den som fant pengene, ha plikt til å levere dem til politiet. Dersom det ble oppdaget (for eksempel av andre forbipasserende) at noen tok pengene selv uten å gi dem til politiet, burde vedkommende anmelde forholdet, slik at tyven kunne få sin rettmessige dom.

Skrevet (endret)

Fant engang en lommebok med penger i utenfor SFO da guttungen var liten!

Navnet til eieren stod i den og da jeg gikk inn på SFO så ropte jeg ut om det var noen her som het XXXX! Det var det og han ble kjempeglad for å få igjen lommeboka si!Selvsagt!

En annen gang satt jeg på en restaurant og fant en hundrelapp på gulvet - den tok jeg. Aner ikke hvor lenge den hadde ligget der og vedder for at de ansatte ikke hadde hatt peiling på hvem som eide den heller!

Hva jeg hadde gjort i ts sitt sted vet jeg ikke, ettersom det ikke var i en lommebok med navn osv. Hadde nok tatt dem selv tenker jeg!

Vedkomende du ts leverte pengene til skrev opp navnet ditt og tlf.nr. ditt!

Kanskje h*n gjordet det fordi at dersom ingen kom å etterlyste pengene vil h*n ringe til deg å si at du kan få dem :vetikke:

EDIT: La til dette!

Må jo si meg enig med deg her ja :enig:

Endret av Silmarill
Gjest LanaLane
Skrevet

da jeg var liten, rundt 8 år gammel, fikk jeg det STORE oppdraget i å gå på narvesen for å levere tipping for pappa.

Da jeg skulle betale(tror det var 60 kr eller noe) så oppdaga jeg at jeg hadde mistet 50-lappen pappa hadde gitt meg. Jeg begynte å storgrine men heldigvis kom det en mann og spurte om "dette" var 50-lappen?

Den dag i dag er jeg fremdeles ikke sikker på om han faktisk fant den eller om han ga meg en 50-lapp for å være snill.

Så etter den gangen leverer jeg inn pengene uansett om det er 50 eller 500 kr.

Gjest Purple Haze
Skrevet
Penger som blir funnet på gata eller annensteds, uansett beløp, skal leveres til politiet som er den instans som er best egnet til å finne den rette eieren. Selv det å ta et kronestykke en finner på gata, er tyveri og bør straffes.

Ved funn av en lommebok der eierens navn er lett tilgjengelig, synes jeg det er greit å ta direkte kontakt, men det mest korrekte er muligens også i dette tilfellet å gå via politiet.

Så hvis du finner et kronestykke på gata, levere du det til politiet? :eeeh:

Tror de hadde gjort slik da..... :skratte:

Skrevet
Så hvis du finner et kronestykke på gata, levere du det til politiet?

Prinsippet er det samme uansett beløp. Tyveri er tyveri selv om beløpet er lavt. Alternativet til å levere pengene til politiet er å gå forbi og late som om du ikke så pengene. Det kan du neppe bli straffet for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...