Gå til innhold

Å finne penger

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hva ville dere gjort i min situasjon? Hva ville dere gjort i kioskmannens situasjon hvis ingen spurte etter pengene?

Tatt de selv tenker jeg..

Skrevet

Jeg ville tatt dem, og det er fordi jeg tror de fleste som har mistet penger ikke vil komme tilbake etter dem (om de i det hele tatt vet hvor de mistet dem) fordi de vil regne med at noen andre allerede har tatt dem.

Gjest LanaLane
Skrevet

Jeg har opplevd det selv, men vært "kioskmannen".

En tenåring fant 1000 kr liggende i en konvolutt i butikken jeg jobba i, han kom til kundeservice og ga dem til meg. Vi annonserte på høyttaleren at vi hadde funnet en konvolutt med noe personlig oppi og ba kundene sjekke om de manglet en.

Ingen kom(siden vi ikke sa det var penger i). Vi hang opp lapp på døra også.

Jeg skrev opp navnet og telefonnr til gutten mht til finnerlønn og slikt, men ingen meldte seg. Etter 2 mnd fikk jeg beskjed av sjefen min om å ringe gutten som hadde funnet pengene og be ham komme til butikken.

Han fikk beholde pengene samt fikk en konfekteske av butikken for å ha vært så ærlig.

Jeg tenkte ikke et eneste sekund på å beholde pengene for meg selv. (Men jeg er en av de som sier i fra i butikken om jeg har fått 5 kr for mye i veksel og da).

Gjest WildRider
Skrevet

Jeg fant en gang 4000 kr liggende sammenbrettet i en bok jeg kjøpte på fretex faktisk. Hengte opp lapper i fretex butikken og over alt der jeg skrev at jeg hadde funnet en bok med noe spesielt i, og om noen savnet den kunne de ringe meg. Dere skulle bare visst hvor mange gribber som ringte og spurte etter den..! Til slutt etter 2 mnd ringte det en gammel dame som kunne fortelle meg både tittelen på boken og summen penger som lå i den, barnebarnet hennes var så uheldig å levere den inn og de trodde den var tapt. Fikk 500 kr i finnerlønn, som jeg egentlig nektet å ta i mot men ja, og ett veldig stort smil.

Gjest Kråkaa
Skrevet

Hmm..jeg tror nok jeg hadde vært en snik og beholdt dem selv...men hadde det vært så mye som 4000 så hadde jeg nok gjort det meste for å finne den rettmessige eier.

Ser jeg derimot noen som mister penger uten at de legger merke til det selv så varsler jeg.

Skrevet

Jeg ville antagentlig tatt de selv.

Skrevet
Jeg har opplevd det selv, men vært "kioskmannen".

En tenåring fant 1000 kr liggende i en konvolutt i butikken jeg jobba i, han kom til kundeservice og ga dem til meg. Vi annonserte på høyttaleren at vi hadde funnet en konvolutt med noe personlig oppi og ba kundene sjekke om de manglet en.

Ingen kom(siden vi ikke sa det var penger i). Vi hang opp lapp på døra også.

Jeg skrev opp navnet og telefonnr til gutten mht til finnerlønn og slikt, men ingen meldte seg. Etter 2 mnd fikk jeg beskjed av sjefen min om å ringe gutten som hadde funnet pengene og be ham komme til butikken.

Han fikk beholde pengene samt fikk en konfekteske av butikken for å ha vært så ærlig.

Jeg tenkte ikke et eneste sekund på å beholde pengene for meg selv. (Men jeg er en av de som sier i fra i butikken om jeg har fått 5 kr for mye i veksel og da).

:klappe: Bravo! Vel fortjent til gutten som fant de pengene og honnør til en klok sjef.

Skrevet

Grunnen til at jeg kanskje ville nølt med å levere dem til kassapersonalet, er at jeg ville vært redd for at de tok pengene selv. Det er så vanvittig mange uærlige mennesker rundt omkring (dessverre), og jeg går ut fra at noen av dem jobber i serviceyrker også.

Hvis det derimot var noen i kassa jeg visste jeg kunne stole på (av en eller annen grunn), så ville jeg ikke nølt med å levere dem inn. Pengene er ikke mine, og kanskje er de veldig viktige for han eller hun som eier dem.

Skrevet
:klappe: Bravo! Vel fortjent til gutten som fant de pengene og honnør til en klok sjef.

Helt enig med deg. Nesten rørende med en slik historie synes jeg. En veldig ærlig person som faktisk får lønn for strevet. Og veldig fornuftig og snilt av sjefen din å følge det opp. Nå ble jeg glad!! :)

Skrevet
Helt enig med deg. Nesten rørende med en slik historie synes jeg. En veldig ærlig person som faktisk får lønn for strevet. Og veldig fornuftig og snilt av sjefen din å følge det opp. Nå ble jeg glad!! :)

Jeg ble også glad for å lese om et så vettugt menneske.

Gutten hadde tydeligvis fått med seg god ballast hjememfra, og leverte derfor inn pengene, LanaLane det samme. Når så sjefen gir gutten en ekstra påskjønnelse for ærligheten, så viser han gutten at ærlighet verdsettes - kjempeflott!!

I dagens samfunn er dessverre ikke ærlighet noen selvfølge.

Skrevet

Rart med det der.

Jeg ville også levert inn en konvolutt med 1000 kroner i. Eller prøvd å finne eieren til en bok med 4000, for den saks skyld.

Men jeg ville ikke gjort det samme om jeg f.eks fant pengene liggende løst på gaten e.l. Da ville jeg nok ganske enkelt beholdt dem. Iallfall en moderat sum som 1000. 4000 er litt mye igjen. Da ville jeg antakelig tenkt at "dette kommer noen virkelig til å merke dersom de ikke får pengene igjen." 4000 er en sånn sum som du har på deg dersom du skal kjøpe noe spesielt.

Gjest Lamia Lenis
Skrevet
Rart med det der.

Jeg ville også levert inn en konvolutt med 1000 kroner i. Eller prøvd å finne eieren til en bok med 4000, for den saks skyld.

Men jeg ville ikke gjort det samme om jeg f.eks fant pengene liggende løst på gaten e.l. Da ville jeg nok ganske enkelt beholdt dem. Iallfall en moderat sum som 1000. 4000 er litt mye igjen. Da ville jeg antakelig tenkt at "dette kommer noen virkelig til å merke dersom de ikke får pengene igjen." 4000 er en sånn sum som du har på deg dersom du skal kjøpe noe spesielt.

Ok, jeg er enig med deg.

Skrevet

Jeg vet ikke, jeg... Penger som ligger løst på gata er det ikke lett å finne eieren til. Men jeg hadde ikke hatt samvittighet til å bruke dem selv, det er helt sikkert. Kanskje jeg hadde lagt dem i Frelsesarméens julegryte...

Større summer hadde jeg levert inn.

Skrevet (endret)

Jeg har opplevd det samme selv, men da som den som sto bak kassa.

En dame fant en konvolutt med 2000 kr, hvor det også lå en del regninger (jeg så det tilfeldig fordi konvolutten var åpen, ikke lukket). Ga konvolutten til sjefen, hvorpå hun kontaktet personen gjennom å sjekke hvem regningene var til. På en måte er det kanskje feil å 'titte' på regningene til folk, men siden det var såpass mange penger var jo det eneste riktige å få tak i den personen det gjaldt. Personen kom innom butikken og hentet konvolutten samme dag. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg fant 200 kr som stod i en minibank. Noen hadde vel tatt ut penger, og ikke fått med seg alt. Anså det som ganske umulig å finne personen da det var på oslo s i rushtiden. Ventet litt ved minibanken, men ingen kom. Og da gav jeg dem til en narkoman som satt og frøs på broa over til bussterminalen. Han ble veldig glad! :) Og jeg syntes det var godt å gi dem til noen som virkelig trengte dem, selv om jeg selvsagt ikke er enig i hva de (sannsynligvis) skulle brukes til. Å ta dem selv vurderte jeg nesten ikke engang.

Skrevet

Jeg ville nok beholdt mindre summer selv hvis jeg fant det på gaten og det var umulig å spore eieren. Ellers er det jo alltid en mulighet for at noen kommer og spør etter pengene hvis man leverer de inn.

Skrevet

Jeg fant en gang en lommebok med 800,- i, på et utested. Det var kun penger i lommeboka, ikke no kort eller annet. Jeg leverte inn lommeboka i baren, ingen spurte etter navnet mitt og ikke tenkte jeg på det selv engang. I ettertid tenkte jeg at det var litt dumt, for vedkommende jeg leverte det til kunne bare ta pengene selv. Men men gjort er gjort, og tenkte at jeg var hvertfall ærlig.

Men så skjedde det at jeg mistet lommeboka mi på et utested, i en av Norges storbyer, tjukt med mennesker en sommerdag, var jo dønn sikker på at den så jeg ikke igjen. Men venner oppfordret meg til hvertfall å spørre i baren. Og jammen meg hadde noen levert inn lommeboka mi, og med alt innhold. Jeg ble så glad, trodde virkelig ikke det var mulig. Jeg tenkt tilbake på den lommeboka jeg hadde levert inn den gangen. Kanskje jeg fikk igjen for min egen ærlighet...hihi

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg har kun funnet penger, i form av en lomembok, for seks-sju år siden. Jeg og en venninne fant den på gata. Det lå et førerkort i den, og 3-4000kr i kontanter, så vi var i telefonkatalogen med en gang for å finne tlf. nr til eieren. Etter litt frem og tilbake kom vi i kontakt med damen som eide lommeboken, og hun ble overlykkelig. Hun var lærer på ungdomsskole (en annen en den vi gikk på da) og var overbevist om at ingen av hennes elever ville funnet på å levere den tilbake. Når hun ville gi oss 200kr hver som takk tror jeg vi begge ble så satt ut at vi ikke visste hva vi skulle si, vi forventa jo ingenting tilbake... Hehe. Meget koselig dame.

Om jeg finner noen løse lapper på gata, en sum under tusen kroner, tror jeg ikke jeg hadde gjort noe med det. Det er umulig å prøve å finne eieren, når det ikke er noe "kjennemerke" på pengene. Men en lommebok, en konvolutt med andre ting i eller andre måter som gjør at man kan identifisere eieren, hadde jeg prøvd alt jeg kunne for å finne eieren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...