Gå til innhold

Norsk tradisjonsmat - vegetarisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver å komme på "typisk norske" middagsretter som er (eller lett kan lages) vegetariske - og sliter litt, kan man si :)

Jeg har følgende på listen:

*Rømmegrøt med bergenske vannkringler

*Lapskaus / suppe av grønnsaker som tradisjonelt har vært dyrket i Norge (potet, gulrot, kålrot, purre, kål...)

*Raspeballer (uten kjøtt, men med gulrot, kålrot...)

*Ertesuppe (uten kjøtt, ja, men med potet, løk, gulrot, purre, timian...)

Har noen flere forslag...?

Skrevet

Grønnsakssuppeversjon av jevnet, "hvit", fiskesuppe, basert på grønnsakskraft, og med grønnsaker som poteter, gulrot og purre?

Gjest Elfrida
Skrevet

Stuet kål, tyttebærsyltetøy -som tilbehør da..

All mulig annen grøt - fløyelsgrøt, risgrøt, semulegrøt.

Gjest Ludovie
Skrevet

Betasuppe, f.eks. i henhold til denne oppskriften, men tilberedt med grønnsaksbuljong i stedet for vann og selvfølgelig uten kjøtt, men med litt mer gryn, erter og grønnsaker i stedet. :)

"Fiskegrateng" uten fisk med gulrøtter, erter og makaroni

Biff Stroganoff (vet ikke hvor norsk det er, men det var i hvertfall ganske utbredt i Norge på 70-tallet) med brune bønner i stedet for kjøtt

Pannekaker med blåbærsyltetøy, med ertesuppe eller tomatsuppe til

Det norske kjøkkenet er vel ikke spesielt vegetarisk, nei.

Skrevet

Å, masse glimrende idéer her! Takker og bukker!!

Skrevet

Kjøttkaker i brun saus, men med soyaboller i stedet for kjøttkaker.

Skrevet

Obs, flere av rettene her inneholder animalske biprodukter, som melk, rømme, egg ol. Ikke sikkert vegetarianeren du kokkelerer til spiser det. Lurt å tenke på.

Gjest Ludovie
Skrevet
Obs, flere av rettene her inneholder animalske biprodukter, som melk, rømme, egg ol. Ikke sikkert vegetarianeren du kokkelerer til spiser det. Lurt å tenke på.

Vanligvis brukes betegnelsen vegetarianer om personer som spiser egg og melkeprodukter. For andre, som avstår helt fra animalske produkter, er det mest vanlig å bruke veganer, og ikke vegetarianer, selv om disse menneskene selvfølgelig er begge deler. :)

Skrevet

Det er jeg som er vegetarianeren jeg kokkelerer til, hehe :) Men joda, jeg kunne jo presisert at både veganske og lakto-ovo vegetariske oppskrifter tas mot med takk.

-------

Takker så masse for tips, hadde faktisk ikke trodd det var mulig å komme på så mange bra forslag! :hoppe:

Gjest Ludovie
Skrevet

Jeg kom plutselig på en annen ting: grønnsaksfrikassé, f.eks. med gulrot, purre, sellerirot og erter, og hvor sausen er laget av smør-/meljevning, grønnsakskraft og eventuelt litt melk eller fløte. Kanskje litt hakket persille, dill, gressløk eller kjørvel på toppen. Serveres med ris eller kokte poteter.

Skrevet

Nok en glimrende idé, takker!!

(Nesten dumt jeg reiser vekk i morgen, for nå har jeg grådig lyst å lage betasuppe :ler:)

Skrevet
Jeg kom plutselig på en annen ting: grønnsaksfrikassé, f.eks. med gulrot, purre, sellerirot og erter, og hvor sausen er laget av smør-/meljevning, grønnsakskraft og eventuelt litt melk eller fløte. Kanskje litt hakket persille, dill, gressløk eller kjørvel på toppen. Serveres med ris eller kokte poteter.

Hørtes utrolig godt ut!

Gjest Stjernedryss
Skrevet (endret)

Får i kål uten får? Blir kanskje kjedelig....

Endret av Stjernedryss
Skrevet
Får i kål uten kål? Blir kanskje kjedelig....

Jeg vil anbefale uten får ;)

Skrevet

Her var det mange gode ideer! Jeg har ingen nye forslag å komme med, men stikker innom igjen om jeg kommer på noen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...