Gjest Elastica Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Jeg begynner å bli litt lei av alle de smågavene som skal medbringes på diverse avslutninger før jul. Hittil har det vært avslutning i speideren og vi hadde fått instrukser om å ta med "en liten gave til ca 30 kroner som passer i alderen 7-14 for både gutt og jente". Eller, de siste egenskapene ved gaven måtte jeg selv finne ut av, etter å ha kjøpt Gormiti ut fra ideen om at mine sønners navn skulle påføres gaven. Så var det å kjøpe noe nytt, kjønns- og aldersnøytralt. Jeg kan avsløre for dere at det ble mange snopegaver i den sekken. Så er det avslutning i barnehagen. "Ta med en liten presang til hvert barn du har med" lyder det i den invitasjonen. Tre unyttige smågaver til. Skoleavslutning for kanonspretterten og eldstemann. Begge gangene skal vi ta med en liten gave som skal deles ut. På jobb har vi adventskalender, hvor hver kjøper inn en.....liten gave. Adventskalender, ja. Her i huset er vi opp i 72 smågaver. (Forresten var det siste bare jug - jeg har nemlig boikottet pakkekalenderen, i år er det Legokalender.) Jeg skal på julebord på fredag. Trenger jeg å si at jeg skal ha med en gave? Vi skal kjøpe noe for hundre kroner, og jeg kan avsløre for dere at jeg i alle de ti årene jeg har vært med, har syntes like lite om Nille-nissen med syntetisk skjegg som har vært en gjenganger. Hadde noen enda gjort som meg - kjøpt en flaske vin eller en nøytral håndkrem. Det blir rett og slett for mye smågaver. Skal vi ikke engang kunne møtes i desember uten at det skal settes frem en sekk? Og når vi først er på gavekjøret, kan ikke folk i det minste kjøpe noe fint? Nille-nisser er nemlig ikke det.
The Kitten Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Jeg begynner å bli litt lei av alle de smågavene som skal medbringes på diverse avslutninger før jul. Hittil har det vært avslutning i speideren og vi hadde fått instrukser om å ta med "en liten gave til ca 30 kroner som passer i alderen 7-14 for både gutt og jente". Eller, de siste egenskapene ved gaven måtte jeg selv finne ut av, etter å ha kjøpt Gormiti ut fra ideen om at mine sønners navn skulle påføres gaven. Så var det å kjøpe noe nytt, kjønns- og aldersnøytralt. Jeg kan avsløre for dere at det ble mange snopegaver i den sekken. Så er det avslutning i barnehagen. "Ta med en liten presang til hvert barn du har med" lyder det i den invitasjonen. Tre unyttige smågaver til. Skoleavslutning for kanonspretterten og eldstemann. Begge gangene skal vi ta med en liten gave som skal deles ut. På jobb har vi adventskalender, hvor hver kjøper inn en.....liten gave. Adventskalender, ja. Her i huset er vi opp i 72 smågaver. (Forresten var det siste bare jug - jeg har nemlig boikottet pakkekalenderen, i år er det Legokalender.) Jeg skal på julebord på fredag. Trenger jeg å si at jeg skal ha med en gave? Vi skal kjøpe noe for hundre kroner, og jeg kan avsløre for dere at jeg i alle de ti årene jeg har vært med, har syntes like lite om Nille-nissen med syntetisk skjegg som har vært en gjenganger. Hadde noen enda gjort som meg - kjøpt en flaske vin eller en nøytral håndkrem. Det blir rett og slett for mye smågaver. Skal vi ikke engang kunne møtes i desember uten at det skal settes frem en sekk? Og når vi først er på gavekjøret, kan ikke folk i det minste kjøpe noe fint? Nille-nisser er nemlig ikke det. Jeg skjønner deg godt. Jeg synes dette var stress da jeg var barn selv, så jeg kan bare forestille meg hvordan det var for mine foreldre og andre voksne. Faktisk hadde vi det litt verre, for vi fikk ikke lov til å kjøpe snop engang!
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 Jeg har enda ikke måttet stille med en eneste gave i år, og jeg har barn i den aktuelle alderen. Riktig nok vant vi en direkte gyselig sak i et lotteri, men inntekten gikk til et godt formål så det var greit nok. Så innmari mye pakkekjør som du beskriver høres veldig spesielt ut, har aldri hørt om lignende. Og ang. adventskalender; jeg syntes det er bortimot kvalmt med en pakke hver dag frem til julaften. I min verden ødelegger det litt av magien. Ser at det er en trend som har tatt fullstendig av de siste årene, så jeg forstår veldig godt at du heller velger f.eks legokalender.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Jeg visste ikke at noen hadde det så ille? Her i huset er det frivillig å være med på jobbkalender, og så er det en liten pakke som kan loddes ut på juleavslutning på skolen (og da går jo inntektene til klassekassa, så det er greit.) Flere pakker enn det er det faktisk ikke!
Gjest Elastica Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 Jeg har faktisk ikke overdrevet noenting. Jeg hadde aldri boikottet kalender på jobben, ingen av de andre heller, for den saks skyld. Men akkurat i år synes jeg det har vært i overkant allerede.
Fakse Skrevet 3. desember 2008 #6 Skrevet 3. desember 2008 Kan det være geografiske forskjeller her? Nå har jo ikke jeg barn, men jeg har aldri hørt om liknende engang, og pakkekalender eller andre smågaver til voksne har jeg aldri noen sinne støtt på hverken på jobb eller i andre "offentlige" sammenhenger. På jobb har vi kalender ordtak skrevet på røde hjerter. Skjønner jo at jeg er heldig som får det i stede for nille-nisser
Gjest WildRider Skrevet 3. desember 2008 #7 Skrevet 3. desember 2008 Kjenner flere i din situasjon som har ett eller flere barn. Ta med gave på skole avslutningen, avslutning i barnehage, julebord på jobben, speideren, rideskolen, handballen, og gud vet hva.. dette i tillegg til kalenderen hjemme. Hun ene jeg kjenner har faktisk allerede brukt ca 500 kr på kalendere til sine 3 barn, og alle de små gave greiene til hytten og peisten. Det er mye penger på rusk som garantert blir kasta med mindre det er spiselig. Forurensende og unødvendig kjøpemas..
Gjest Elastica Skrevet 3. desember 2008 #8 Skrevet 3. desember 2008 Kan det være geografiske forskjeller her? Mulig. Jeg har hørt at det er mange venninneforeninger som praktiserer denne ta-med-en-gave-tradisjonen når de har siste treff før jul. Nei takk, spør du meg.
Gjest Emera Skrevet 3. desember 2008 #9 Skrevet 3. desember 2008 Nei, det der har jeg ikke vært borti. Høres ut som litt av et pes! Er veldig enig med de her som sier at det blir for mange gaver for tidlig på den måten. Lurer på hva de tenker, de som finner på dette? Holder de ikke ut barnas forventning og lengsel til fram jula er her..?
Fluffie Skrevet 3. desember 2008 #10 Skrevet 3. desember 2008 Jeg er evig tilhenger av sjokolade- eller godterikalender! Slike smaagaver er bare tull, synes jeg da...
hjertesukka Skrevet 3. desember 2008 #11 Skrevet 3. desember 2008 Off, og så Nillenisser da, gitt. Kan dere ikke bli enige om hvor lista skal ligge- jeg syns det med å skrive ordtak var en god ide.
Gjest Chrizzy Skrevet 3. desember 2008 #12 Skrevet 3. desember 2008 Jeg har enda ikke måttet stille med en eneste gave i år, og jeg har barn i den aktuelle alderen. Riktig nok vant vi en direkte gyselig sak i et lotteri, men inntekten gikk til et godt formål så det var greit nok. Så innmari mye pakkekjør som du beskriver høres veldig spesielt ut, har aldri hørt om lignende. Og ang. adventskalender; jeg syntes det er bortimot kvalmt med en pakke hver dag frem til julaften. I min verden ødelegger det litt av magien. Ser at det er en trend som har tatt fullstendig av de siste årene, så jeg forstår veldig godt at du heller velger f.eks legokalender. Jeg har heller ikke måttet stille med noen gave i år og jeg har også barn i den alderen. På jobb er det ofte at man er hemmelig nisse, eller har med seg 1 gave en gang, men jeg vet jo forsåvidt at det er ganske vanlig at en klasse har pakkekalender, da har alle med seg en gave hver. Noe jeg forøvrig synes er koselig, men klart det kan blir mye om man har flere barn. Hvorfor er det kvalmt med en pakkekalender, hva er egentlig forskjellen fra det og legokalendere, legoen er pakket inn i en luke, jeg ser bare ikke at det egentlig er annerledes? Da jeg var lita var det helt vanlig med pakkekalender, og jeg er eldgammel, over tredve faktisk
Gjest Elastica Skrevet 3. desember 2008 #13 Skrevet 3. desember 2008 I utgangspunktet synes jeg ikke det er "kvalmt" med pakkekalender, og det var heller ikke jeg som skrev det, men jeg svarer likevel. Jeg har bare gutter og synes det var vanskelig å finne gaver som faktisk ble brukt de årene jeg hadde pakkekalender. Og da var det litt dumt at jeg likevel endte opp med å kjøpe ting som likevel ikke ble brukt noe særlig. Jeg innbiller meg at det er enklere å finne nyttige smågaver til jenter. Nå kom jeg forresten på at alle ungene har tatt med seg brukte leker som skal gis vekk til barn i andre deler av verden. Dette er årets kalender både på skolen og i barnehagen. Dette er en fin tradisjon, synes jeg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå