Gjest Gjest_Tussi_* Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Hei. Mine foreldre er storrøykere og røyker, ingen planer om å slutte med det for å si det sånn. Å røyke er visst en mennskerett.. Vi har del omgang med de, og sitter der gjerne hele lørdagskvelden. Men i det siste har jeg blitt litt bekymra for all den passive røken som jeg og Lillebaby får i oss. Har prøvd å hinte litt, men den legges død med en gang. Vet ingen annen råd enn å slutte å besøke de så ofte, leit det og men.. Bare gruer meg til juleaften, samme greia da. Synes heller ikke noe om at de røyker inne når barnebarna ligger i 2. etasje og sover. Kan jo ikke nekte overnatting når Lillebaby kommer heller.. Vet at om jeg sier noe direkte, så blir jeg bare stemplet som hysterisk av både foreldrene mine og søstra mi. Vi vokste jo opp under samme kår, og gikk jo bra med oss osv. Vet bare ikke hva jeg skal gjøre.
Gjest pasta Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Her må du bare være streng og tydelig, så får de heller synes at du er alt for fin på det. Du må prøve å ikke bry seg om hva de synes. Du er yngre og mer oppdatert enn de. I tillegg rasjonaliserer de bort faren ved å røyke. Jeg ville ha bedt de på forhånd om de kan la være å røyke inne akkurat de kveldene du skal på besøk. Det er ikke verre enn at de kan ta en tur på trappa når de skal ha en røyk. Om du synes at det er vanskelig å gi beskjed, kan du også si at du blir kvalm av røyklukt.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 Jeg ville satt ned foten for lengst helt uten å være gravid også, jeg.. Ikke snakk om at jeg selv skal måtte utsettes for passiv røyking uten at det er nødvendig. Klart du kan nekte overnatting når babyen blir født. Og med god grunn. Og kalle de deg hysterisk er det bare å svare rolig at da har du nok et annet syn på saken enn dem. Ditt eget hjem kan du erklære røykfritt (det regner jeg kanskje med at du alt har gjort) og er du på besøkt hos andre som begynner å røyke, er det bare å dra igjen. Gjør det klart at du ikke vil la deg utsette for sånt og derfor vil dra hver gang de fyrer opp røyken. Da er det opp til dem om de vil røyke inne eller om de vil ha besøk av deg/dere. Ender du opp med å måtte forlate hjemmet deres etter for kort tid noen ganger kan du, neste gang du blir invitert, si at det er i grunnen ingen vits i å komme siden du blir drevet vekk av røyk nesten med en gang unansett. Husk: dine foreldre kan velge sine egen oppførsel, men de kan ikke diktere hvilke konsekvenser det vil ha for deres forhold til deg.. Det må de bare forholde seg til når du forteller dem det.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Om du synes at det er vanskelig å gi beskjed, kan du også si at du blir kvalm av røyklukt. Slike bortforklaringer ville jeg ikke begynt med. Du må jo sørge for at de forstår at du ikke akter å la verken deg eller barnet ditt utsettes for noe slikt mer. Gravid eller ikke. "Kvalmeunnskyldningen" vil jo være "ugyldig" når du ikke lenger er gravid. Mye bedre å gå rett på sak med en gang. Vær klar, tydelig, rolig og urokkelig. Vil de bli sinte og opprørte forholder du deg bare rolig og drar -dette er ikke noe å krangel om.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 Bare gruer meg til juleaften, samme greia da. Synes heller ikke noe om at de røyker inne når barnebarna ligger i 2. etasje og sover. Kan jo ikke nekte overnatting når Lillebaby kommer heller.. Jeg hadde aldri latt babyen vår overnattet hos noen som røyker inne. Heller ikke dratt på besøk om det ble røyket inne mens vi var der. Såpass bør de respektere dere at de hvertfall kan røyke ute når dere er der. Resultatet hadde da blitt at de måtte kommet til oss om de skulle sett barnebarnet sitt. Nå sluttet heldigvis begge forledrene mine år øyke da de skulle bli besteforeldre for første gang, og hadde ikke røyket inne årene før de sluttet, men jeg hadde ikke villet at min baby skulle vært i et hus der det røykes inne mens h*n var der. Ser ikke hva som er hysterisk med det.
Gjest Page Skrevet 3. desember 2008 #6 Skrevet 3. desember 2008 (endret) Røyking i andsres hjem synes jeg ikke jeg kan bry meg for mye med, selv om jeg har sterke meninger om det å røyke inne med barn tilstede. Jeg velger nok heller å holde meg (oss) unna. Når det gjelder røyking i mitt eget hjem er det totalforbud, og det regner jeg med det er hos deg også? Det kom litt uklart fram av innlegget ditt om det kun var i besteforeldrenes hjem røykingen var plagsom. Ellers er det vel ingen, hverken barn, gravide eller fostre, som har omkommet av tidvis å bli utsatt for passiv røyking.Men at de har mage til å holde på, det fatter jeg ikke. Endret 3. desember 2008 av Page
Gjest ¤bella¤ Skrevet 3. desember 2008 #7 Skrevet 3. desember 2008 Røyking i andsres hjem synes jeg ikke jeg kan bry meg for mye med, selv om jeg har sterke meninger om det å røyke inne med barn tilstede. nei man kan ikke bestemme hva andre skal gjøre, men man har lov til å si i fra at så lenge dere røyker inne så kommer ikke vi
Gjest Page Skrevet 3. desember 2008 #8 Skrevet 3. desember 2008 nei man kan ikke bestemme hva andre skal gjøre, men man har lov til å si i fra at så lenge dere røyker inne så kommer ikke vi Jeg synes det er viktig å huske på at besteforeldregenerasjonen har et helt annet utgangspunkt enn oss. Hjemme hos oss ble det røyket inne i alle år, og mamma røyket gjennom alle sine svangerskap. Hun er midt i 70-årene nå, og røyker fortsatt. At hun tar hensyn når hun har små barnebarn på besøk synes jeg er bra, men det kunne ikke falle meg inn å si at jeg slutter å besøke henne hvis hun røyker inne. Svigerforeldrene min røyket også inne før, også da ungene våre var babyer, men de tok såpass hensyn at de gikk på kjøkkenet. Vi har forsøkt å være runde, huske på at de tenker annerledes enn oss, og at ungene våre faktisk ikke kommer til å daue av å sporadisk utsettes for dette. Dette med røyking inne/ute er en overgang, og for besteforeldregenerasjonen er det ikke en like stor selvfølge som det er for oss. Da svigers kjøpte ny leilighet for et par år siden valgte de å begynne å gå ut for å røyke (jada, jeg har både reflektert og fliret over at den nye leiligheten veide tyngre enn barnebarna...), og det er jo et stort skritt for dem. Ting tar tid. Våre barn vil mest sannsynlig aldri behøve å bekymre seg over besteforeldre som røyker inne.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 3. desember 2008 #9 Skrevet 3. desember 2008 Jeg synes det er viktig å huske på at besteforeldregenerasjonen har et helt annet utgangspunkt enn oss. Hjemme hos oss ble det røyket inne i alle år, og mamma røyket gjennom alle sine svangerskap. Hun er midt i 70-årene nå, og røyker fortsatt. At hun tar hensyn når hun har små barnebarn på besøk synes jeg er bra, men det kunne ikke falle meg inn å si at jeg slutter å besøke henne hvis hun røyker inne. Svigerforeldrene min røyket også inne før, også da ungene våre var babyer, men de tok såpass hensyn at de gikk på kjøkkenet. Vi har forsøkt å være runde, huske på at de tenker annerledes enn oss, og at ungene våre faktisk ikke kommer til å daue av å sporadisk utsettes for dette. Dette med røyking inne/ute er en overgang, og for besteforeldregenerasjonen er det ikke en like stor selvfølge som det er for oss. Da svigers kjøpte ny leilighet for et par år siden valgte de å begynne å gå ut for å røyke (jada, jeg har både reflektert og fliret over at den nye leiligheten veide tyngre enn barnebarna...), og det er jo et stort skritt for dem. Ting tar tid. Våre barn vil mest sannsynlig aldri behøve å bekymre seg over besteforeldre som røyker inne.Folk er heldigvis forskjelloge, for jeg ønsker ikke at barna mine skal være der det røykes inne uansett hvilket utgangspunkt den røykende har. Slik er det bare. Å ikke røyke inne den tiden de har besøk er ikke et såå stort skritt. ærlig talt, det er snakk om respekt. I dag er man så opplyst at man vet at røyking er skadelig, og da ser jeg ingen grunn til å akseptere at det røykes inne der mine barn er.Heldigvis så respekterer de fleste det, og der de ikke gjør det kommer jeg ikke på besøk. Da får de komme til oss.
Gjest AnneShirley Skrevet 3. desember 2008 #10 Skrevet 3. desember 2008 Enig med ¤Bella¤. For meg er det et prinsipp om at jeg ikke lar verken meg eller barnet bli utsatt for passiv røyking. Folk som ikke en gang klarer å la være å røyke inne den tiden de har besøk av små barn kan ikke ha veldig lyst på besøk av disse barna, og da skal de sannelig få slippe. Enkelt og greit. Jeg har en svigerfar som røyker, men han har alltid gått for seg selv. Å sitte i sofaen med gjester og fyre opp ville ikke falle ham inn, langt mindre å røyke nær sine barnebarn.
Gjest Gjest_Tussi_* Skrevet 3. desember 2008 #11 Skrevet 3. desember 2008 Takker for gode svar! De går ut å røyker når barnebarna er oppe, men røyker inne med en gang de er lagt i 2. etasje.. Jeg har selv et røykfritt hjem ja, og det blir respektert. Får vel bare være hysterisk å si i fra, eller holde meg borte..
Gjest ¤bella¤ Skrevet 3. desember 2008 #12 Skrevet 3. desember 2008 Takker for gode svar! De går ut å røyker når barnebarna er oppe, men røyker inne med en gang de er lagt i 2. etasje.. Jeg har selv et røykfritt hjem ja, og det blir respektert. Får vel bare være hysterisk å si i fra, eller holde meg borte.. Du er ikke hysterisk om du sier i fra.
Gjest Revenka Skrevet 3. desember 2008 #13 Skrevet 3. desember 2008 Min søster sa i fra til mamma da hun fikk sine barn, og nå røyker hun ikke inne eller foran barna. Syns det er kjempefint. Hun gjør det samme for meg regner jeg med. Hvis ikke vil jeg si ifra.
Gjest Faerie Skrevet 3. desember 2008 #14 Skrevet 3. desember 2008 Jeg har ingen rett til å bestemme hva andre skal gjøre i sitt eget hjem. Har jeg problemer med den aktiviteten de bedriver hjemme hos seg selv, med eller uten besøk, er jeg i min fulle rett til å dra derfra. Hva er viktigst? Å fortsette å pleie omgang med nær familie eller å sørge for at barn aldri kommer i konktakt med røyklukt?
Millie_82 Skrevet 3. desember 2008 #15 Skrevet 3. desember 2008 Jeg ville tatt det opp med dem og forklart hvorfor du synes dette er et problem. Videre har ingen rett til å bestemme hvordan de skal ha det hjemme hos seg selv, men hvis de velger å fortsette og røyke inne når dere er tilstede så hadde jeg forklart at det er grunnen til at de heller får komme hjem til dere på besøk. Vi har heldigvis ikke det problemet, men jeg hadde ikke tillatt å la mitt nyfødte barn (eldre også forsåvidt) være/sove i et røykfylt rom. Kall meg gjerne hysterisk, men heller det enn å la barnet lide. Greit nok, man dør vel ikke av passiv røyking. Men det kan føre med seg mange andre plager, som f.eks. astma. Er vel en grunn til at myndighetene har forbudt røyking på utesteder o.l., nettopp fordi passiv røyking utgjør en risiko for div. plager.
Gjest WildRider Skrevet 3. desember 2008 #16 Skrevet 3. desember 2008 Jeg har ingen rett til å bestemme hva andre skal gjøre i sitt eget hjem. Har jeg problemer med den aktiviteten de bedriver hjemme hos seg selv, med eller uten besøk, er jeg i min fulle rett til å dra derfra. Hva er viktigst? Å fortsette å pleie omgang med nær familie eller å sørge for at barn aldri kommer i konktakt med røyklukt? Nå er det ikke røyklukt man er redd for i denne tråden, men passiv røyking.
Gjest Faerie Skrevet 3. desember 2008 #17 Skrevet 3. desember 2008 Nå er det ikke røyklukt man er redd for i denne tråden, men passiv røyking. Beklager, jeg uttrykte meg uklart. Det var selvfølgelig røyk jeg mente. Det forandrer ikke det faktum at det er utrolig mange i denne tråden som tilsynelatende er fullstendig uten respekt for andre og andres hjem. Med hvilken rett kan jeg KREVE at andre gjør endringer i sitt hjem? Jeg har frihet til å velge om jeg vil dra dit eller ikke. Jeg kan ønske, og be pent, men jeg kan ikke kreve. Når det er sagt røyker jeg ikke, jeg har aldri røyket, og jeg er allergisk mot røyk og tåler ikke å oppholde meg i lokaler hvor det har vært røyket i nærmeste fortid. Jeg er også så heldig å være utstyrt med en familie og en omgangskrets hvor det ikke røykes innendørs.
Gjest WildRider Skrevet 3. desember 2008 #18 Skrevet 3. desember 2008 Beklager, jeg uttrykte meg uklart. Det var selvfølgelig røyk jeg mente. Det forandrer ikke det faktum at det er utrolig mange i denne tråden som tilsynelatende er fullstendig uten respekt for andre og andres hjem. Med hvilken rett kan jeg KREVE at andre gjør endringer i sitt hjem? Jeg har frihet til å velge om jeg vil dra dit eller ikke. Jeg kan ønske, og be pent, men jeg kan ikke kreve. Når det er sagt røyker jeg ikke, jeg har aldri røyket, og jeg er allergisk mot røyk og tåler ikke å oppholde meg i lokaler hvor det har vært røyket i nærmeste fortid. Jeg er også så heldig å være utstyrt med en familie og en omgangskrets hvor det ikke røykes innendørs. Du har rett i at en har rett til å være herre i sitt eget hjem, og det eneste man kan gjøre er å be pent om det ene eller det andre. Jeg har dyr hjemme, og prøver så godt jeg kan å ta hensyn til mine venner som er allergikere, de har aldri krev at jeg må gjøre noe, men de syns det er koslig at jeg tenker på dem. Du kan dessverre ikke kreve at familien din skal ta hensyn til at du er gravid, ts. Men du kan forklare dem at du syns ikke noe om det, og at det faktisk kan være skadelig for det lille fosteret ditt. Jeg håper det ordner seg for deg!
Gjest AnneShirley Skrevet 3. desember 2008 #19 Skrevet 3. desember 2008 Med hvilken rett kan jeg KREVE at andre gjør endringer i sitt hjem? Jeg har frihet til å velge om jeg vil dra dit eller ikke. Nettopp. Man krever ikke at andre gjør endringer, man bare opplyser om at man selv (og barna) ikke kommer til å dra dit om det røykes inne. De som røyker kan da heller ikke kreve at man kommer på besøk. Du spør om hva som er viktigst av å pleie omgang med venner og familie og å unngå at barna blir utsatt for passiv røyking? Mitt svar: de av venner og familie som evt skulle velge å røyke fremfor å tilbringe tid med oss klarer jeg meg fint uten å tilbringer tid med. Jeg mener dette er en ball som ligger hos røykerene, ikke hos meg.
Gjest Page Skrevet 3. desember 2008 #20 Skrevet 3. desember 2008 Hm. Jeg synes nå ts' foreldre tar mye hensyn, jeg da. Hun sier at de går ut for å røyke når barna er tilstede, men røyker inne når de ligger og sover i annen etasje. Muligens tenker de ikke tanken at røykingen plager deg med tanke på graviditeten, ts? I deres tid var det aldri snakk om sånt. Det var vanlig å røyke i svangerskapet, og det var vanlig å røyke i rom med barn tilstede. Vi skal ikke mer enn 20 år tilbake.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå