Gå til innhold

Barnet ditt er sykt, du har ikke flere sykedager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittel sier...Hva gjør du?

Barnet ditt er sykt. Du har ikke flere sykt barn dager. Selv har du ikke brukt opp "egne" sykedager. Når du ringer jobben forteller du at

-du er syk (dvs. hjemme med lønn)

-at barnet ditt er sykt (dvs. at du blir hjemme uten lønn)

-at både du og barnet er sykt (i håp om å "bare lyge litt")

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville vært ærlig, da jeg har en veldig forståelsesfull sjef. Forklart at dessverre har lille x blitt syk, jeg vet at jeg ikke har flere sykedager, men kan vi ordne dette på noen måte?

Skrevet

Å lyve på seg sykdom er det samme som å skulke... Liten sjanse for at det blir oppdaget, men det kan gjennomskues, og da risikerer man faktisk advarsel fra arbeidsgiver, og arbeidsgiver kan inndra muligheten til bruk av egenmelding. Bare nevner det i forbifarten...

Skrevet

Da mitt barn var innlagt på sykehuset i en uke, og fortsatt var for syk for barnehage i flere uker, måtte jeg bruke ferien min.

Skrevet

Hvor mange sykt-barn-dager har man?

Skrevet (endret)

Du får ikke sykemeldig av lege for sykt barn, men du kan få en erklæring til arb.giver om at du må være hjemme med sykt barn. Da kan du søke om velferdspermisjon. Dette gjøres som regel dersom du må være hjemme i en lengre periode.

Du, som forelder, kan kun få sykemeldig for deg selv!

Men du kan jo si at du er så sliten pga. sykt barn, dårlig med nattesøvn etc. og få det for din egen del dersom du har en "vanskelig" arbeidsgiver. (Det sa min fastlege til meg!)

Sitat fjernet. -jolie (mod)

Endret av jolie
Skrevet
Du får ikke sykemeldig av lege for sykt barn, men du kan få en erklæring til arb.giver om at du må være hjemme med sykt barn. Da kan du søke om velferdspermisjon. Dette gjøres som regel dersom du må være hjemme i en lengre periode.

Men du kan jo si at du er så sliten pga. sykt barn, dårlig med nattesøvn etc. og få det for din egen del dersom du har en "vanskelig" arbeidsgiver. (Det sa min fastlege til meg!)

Det er ikke alle leger som gir sykemelding på dette grunnlaget. Tror ikke de har lov til det. Det er også vanskelig å få 100% sykemelding. Ofte må man jobbe noen timer men kan få redusert arbeidstid eller tilrettelagte arbeidsoppgaver. Visse sykdommer hos barnet kan gi rett til sykemelding hos foreldrene, men dette gjelder noen alvorlige og kroniske sykdommer.

Barnet mitt var alvorlig syk. Var bare innlagt en uke, men lå blant annet med EKG, og dødligheten på den sykdommen var 20%. Men det var ikke nok til at jeg fikk sykemelding. Jeg jobbet på sykehjem og kommunen var min arbeidsgiver.

Gjest regine ii
Skrevet

Jeg har fått sykemelding fra legen når ungen har vært syk. I noen år hvor barnet var veldig mye sykt fikk jeg som regel spørsmål fra legen om jeg trengte sykemelding. Uten noe om og men, og uten at jeg selv ba om det.

Så jeg trodde at man fikk det, en slags forlengelse av at man kan være hjemme med barn som er under 12, og en erkjennelse av at små syke barn faktisk ikke kan være hjemme alene.

Skrevet
Jeg har fått sykemelding fra legen når ungen har vært syk. I noen år hvor barnet var veldig mye sykt fikk jeg som regel spørsmål fra legen om jeg trengte sykemelding. Uten noe om og men, og uten at jeg selv ba om det.

Så jeg trodde at man fikk det, en slags forlengelse av at man kan være hjemme med barn som er under 12, og en erkjennelse av at små syke barn faktisk ikke kan være hjemme alene.

De har ikke lov til å gi det annet enn ved veldig alvorlige tilfeller, og kan miste retten til å skrive ut sykemeldinger.

Skrevet
Det er ikke alle leger som gir sykemelding på dette grunnlaget. Tror ikke de har lov til det. Det er også vanskelig å få 100% sykemelding. Ofte må man jobbe noen timer men kan få redusert arbeidstid eller tilrettelagte arbeidsoppgaver. Visse sykdommer hos barnet kan gi rett til sykemelding hos foreldrene, men dette gjelder noen alvorlige og kroniske sykdommer.

Barnet mitt var alvorlig syk. Var bare innlagt en uke, men lå blant annet med EKG, og dødligheten på den sykdommen var 20%. Men det var ikke nok til at jeg fikk sykemelding. Jeg jobbet på sykehjem og kommunen var min arbeidsgiver.

Må tilføye at jeg selvsagt fikk lov av arbeidsgiver til å ta ut ferien min da, og ingen forventet at jeg skulle dra fra barnet på sykehuset for å jobbe. Men jeg brukte jo opp ferien.

Skrevet

Jeg hadde ringt sjefen, sagt det som det var, og bedt om å få jobbe hjemmefra den dagen :) (Er heldig og har muligheten til hjemmekontor)

Skrevet
Jeg hadde ringt sjefen, sagt det som det var, og bedt om å få jobbe hjemmefra den dagen :) (Er heldig og har muligheten til hjemmekontor)

samme her. Aldri vært problem ang sykedager. Brukt opp for lengst, da sier sjefen min bare at jeg tar hjemmekontor:)

Skrevet

Det er ikke lov for en lege å gjøre, men jeg hadde ikke klaget. Fikk beskjed om å ta ut ferie jeg. Har ikke råd til å få flere barn for å si det sånn. Begge våre har slitt med ørebetennelser til de fikk lagt inn dren i 18 mndrs. alder. Inntil da: hjemme med barn annen hver uke.

Skrevet

Har man ikke krav på permisjon uten lønn hvis barnet er sykt og man har brukt opp dagene med lønn?

Skrevet

Jeg hadde vaert aerlig, og jobbet hjemmefra om mulig eller avtalt aa jobbe det inn igjen senere om mulig. Hvis ingen av delene var mulig ville jeg nok bedt om uloennet permisjon eller tatt feriedager.

Skrevet
Har man ikke krav på permisjon uten lønn hvis barnet er sykt og man har brukt opp dagene med lønn?

nei, når de er brukt opp, så er de brukt opp... 12 dager er ganske lite for dem med to barn som har rasket med seg det meste som har gått i løpet av året...

Skrevet
nei, når de er brukt opp, så er de brukt opp... 12 dager er ganske lite for dem med to barn som har rasket med seg det meste som har gått i løpet av året...

Jada, men du som forelder må like fullt ta risikoen for at barnet ditt blir sykt utover de sykedagene folketrygden sponser.

Iht folketrygdloven gis det opptil 10 sykedager for dem med ett barn og opptil 15 for dem med to barn. For aleneforsørgere fordobles antallet. Det er altså snakk om et vesentlig antall dager man er så heldig å få betalt til tross for at man ikke møter. Det minste man kan gjøre er da å la være å svindle til seg mer.

Skrevet

Jeg har fått sykemelding på meg selv for å være hjemme med sykt barn, så det der stemmer ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...