Trillrund Skrevet 2. desember 2008 #1 Del Skrevet 2. desember 2008 Vi driver og pusser opp, og har tenkt å ha en do som blir for bare vårt soverom. Men vi vil ta så lite som mulig av tilliggende soverom for å få det til. Hvor liten KAN en do være? Det skal bare være en do og en servant der. Og det finnes utrolig små servanter.... Inngangen vil være på langsiden av do-rommet. Noen med liten do der ute? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lucy_in_the_sky Skrevet 2. desember 2008 #2 Del Skrevet 2. desember 2008 Minste doen jeg har vært på var en leirkrukke i et skjul i en bakgård i Sør Amerika.. Men det er vel kanskje ikke helt det dere er ute etter.. :gjeiper: Men om det bare er dere som skal bruke doen, så er de vel bare å velge den str dere føler dere komfortable med? Synes forrestende fleste doer i Norge er ganske standard str.. Har dere sett på forskjellige str? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nausicaä Skrevet 2. desember 2008 #3 Del Skrevet 2. desember 2008 Vi har liten do, og vask for den slags skyld. Har ikke målt den, så aner ikke hvor liten den er, men den er mindre enn det som er vanlig (den er også lavere, tror jeg). Det er veldig gøy å bruke andre vasker enn vår, de føles ofte som badekar. (Det som er litt dumt med den lille vasken vår er at vi også har ganske bra trykk på vannet - det er lett at det spruter. Og så er det vanskelig å f.eks få hodet ned i, men om man har andre baderom så er det vel greit). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 2. desember 2008 #4 Del Skrevet 2. desember 2008 I noen barnehager har de sånne minidoer tilpasst barn, men det blir kanskje for smått? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 2. desember 2008 #5 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Om en do føles liten, kommer også mye an på hvordan den er innredet. Hvis dere har doen og vasken rett ovenfor hverandre, og med døren (utadslående) inn fra siden, så skal doen være rimelig liten før den føles ukomfortabel å bruke - og jeg tror dere da kan greie dere med målene 70x160. Ikke ha liten vask forresten - det vil dere angre på. Bruk hele kortsiden til vask. Lag skap under vasken, og ha enten ei plate rundt vasken eller en heldekkende vask. Går også fint å ha et skap (ikke så dypt) over doen. Å ha doen på kortenden og vasken på langsiden vil lett kunne føles trangt, selv om dorommet er stort nok i seg selv. Leste på nytt, og ser dere skal ha døren på langsiden - det er bra. Hvis dere velger å ha doen og servanten på hver sin kortside, så bør dere ha døren midt mellom disse. Endret 2. desember 2008 av sixx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hm_* Skrevet 2. desember 2008 #6 Del Skrevet 2. desember 2008 ..men du tenker kanskje ikke på selve doen (i seg selv)? Men hvor lite et toalett kan være i kvm., for å oppta minst mulig plass? Har i allefall vært på et toalett hvor man satt med knærne omtrent under vasken, som var veldig liten. Vanlig lite toalett, ikke barnehagetoalett. 1 kvm. kanskje totalt. Pass på å ha dør som vender utover ;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utleier Skrevet 2. desember 2008 #7 Del Skrevet 2. desember 2008 Hvor liten KAN en do være? Standard do ligger i underkant av 40cm bredde. I tillegg bør man ha minst 20cm rom på hver side. Totalt bør dere altså sette av minst 80cm i bredden. Dybden bør være minst 120cm, dvs. 60cm for doen (sisterne + skål) og minst like mye plass foran. Jeg antar dere skal ha en vegg mellom, det blir da ca.10cm ekstra. Dobbel gips anbefales på hver side for å slippe å høre det som skjer der inne når en av dere prøver å sovne. Så en snau meter av rommet går med hvis inngangen er på langsiden. Tenk også på hvilken vei døren skal slå. Det er selvfølgelig mulig å spare inn enda mere plass på sidene slik man gjør på båter. Men jeg tror dere vil angre når dere sitter der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 3. desember 2008 #8 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg antar dere skal ha en vegg mellom, det blir da ca.10cm ekstra. Dobbel gips anbefales på hver side for å slippe å høre det som skjer der inne når en av dere prøver å sovne. For å slippe den underholdningen, så må hvert gipslag festes på eget stenderverk som er forskjøvet i forhold til hverandre. Topp og bunnsvill må være separat for hvert stenderverk også, med luftespalte mellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #9 Del Skrevet 3. desember 2008 Standard do ligger i underkant av 40cm bredde. I tillegg bør man ha minst 20cm rom på hver side. Totalt bør dere altså sette av minst 80cm i bredden. Dybden bør være minst 120cm, dvs. 60cm for doen (sisterne + skål) og minst like mye plass foran. Jeg antar dere skal ha en vegg mellom, det blir da ca.10cm ekstra. Dobbel gips anbefales på hver side for å slippe å høre det som skjer der inne når en av dere prøver å sovne. Så en snau meter av rommet går med hvis inngangen er på langsiden. Tenk også på hvilken vei døren skal slå. Det er selvfølgelig mulig å spare inn enda mere plass på sidene slik man gjør på båter. Men jeg tror dere vil angre når dere sitter der... Takk for godt innspill. Det var størrelsen på selve rommet jeg var ute etter, ja. Vi har en klosetttskål til overs etter å ha satt inn hengedo på det nye badet. Vi vil nok bruke en smalere dør, 70 cm, og den vil slå inn i soverommet. Veggen mellom rommene er der allerede. Når det gjelder tekniske løsninger med vegger/lyd overlates dette til snekker/samboer, men vi har i tidligere hus også hatt soverom vegg-i-vegg med do, uten gipsplater, så jeg tenker vi gjør det enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beibi Skrevet 3. desember 2008 #10 Del Skrevet 3. desember 2008 I det gamle huset vårt hadde vi et mini toalett rom. Det var sånn at man nesten satt med knærna oppi vasken (hjørnevask) og lukket man døra så hadde man døra nesten borti låra. Dette var en ekstra do selvsagt. Det var så lite at det ikke var godkjent som et toalettrom. Det er visst regler for det også... Vårt rom var sånn at det kanskje ikke ville passet så godt til noen som var veldig overvektig. Selve doen var normal størrelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HB Skrevet 3. desember 2008 #11 Del Skrevet 3. desember 2008 Byggforsk sier bredde 0,8 meter og lengde 1,6 meter dersom toalettet og servanten sitter på hver sin kortvegg og døren er på langveggen. Dette er minimumsmål på offentlige toalett i hvert fall. Hilsen Lille meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå