sivjune Skrevet 2. desember 2008 #1 Skrevet 2. desember 2008 Vel, vi har komt i et dilemma. Vi bestilte vielse for en tid siden, det eneste klokkeslettet ledig i den kirka vi tenkte på vår dato var 16.30. Tenkte ikke så mye over det med en gang, tenkte jeg fikk god tid til forberedelser, hår og sminke, ordne til i lokalet til festen og fotografere før vielsen. Men begynte å tenke over tidsplan nå for et par dager siden. Vet ikke helt hvor lenge en vielse varer, men når den begynner 16.30 kan vi vel nesten ikke begynne middagen før 19.00? Og hvor mange timer pleier man regne på middag med forrett, dessert og noe taler? Er redd det blir veldig sent for dem som bare blir invitert på kaffe. Må vel nesten bli 22.00 vi begynner den? Eller enda senere kanskje? Føler det blir litt rart, selv om det stort sett er unge i 20-årene som kommer kun til kaffe. Skal også ha med barn på festen, ned i ca 5 år.. De kommer jo til å sovne over bordet hvis det blir så sent jo. Hjelp! Noen som har noen råd? Noen som har vært i/hatt bryllup så sent? Vi skal hvertfall høre med kirken om det har vært noe avbestillinger, og ringe til andre kirker i kommunen og å høre om de har noe. Eventuelt må vi kanskje tenke på å ta vielsen utenom kirken, noe som ikke er noen krise for noen av oss. Men blir liksom ikke så romantisk bare hos sorenskriveren da. Mange tanker.. Håper på noen gode råd!
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #2 Skrevet 2. desember 2008 Vielsen trenger ikke å vare så lenge, det kommer an på hva dere har med i den (snakk med presten). Tror det er lite "obligatorisk", men hvis dere skal ha noen som leser dikt, synger solosang osv. tar det jo lenger tid. De bryllupene jeg har vært i har vielsen startet kl 13 eller 14, men da har brudeparet reist til fotografering etter vielsen. Dette tar gjerne et par timer, så hvis dere har fotograferingen på forhånd sparer dere inn litt tid der. Er det langt fra kirken til festlokalet? For å korte ned middagen går det an å ha kun noen få taler under middagen og la resten slippe til under kaffen eller utover kvelden. Da får også kaffegjestene med seg noen taler, det kan jo være koselig. Hvis dere skal ha borgerlig vielse går det kanskje an å ta videooptak som vises på storskjerm på begynnelsen av festen, fulgt av litt høytidelighet med dikt, sanger e.l., eventuelt at dere leser personlige løfter til hverandre. Hvis dere vil tenke utradisjonelt
¤flicka¤ Skrevet 2. desember 2008 #3 Skrevet 2. desember 2008 Jeg synes det er for sent å invitere til kaffe kl 22. Når ellers drar man på kaffebesøk til bekjente så sent på kvelden?
sixx Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Jeg synes det er for sent å invitere til kaffe kl 22. Når ellers drar man på kaffebesøk til bekjente så sent på kvelden? Helt enig. Nå synes jeg kaffegjester i seg selv er en uting, men hvis man velger å rangere gjestene på den måten, så kan de ikke inviteres til senere enn kl 20.00, og da MÅ middag og alt annet kaffegjestene ikke skal få være med på være ferdig. Blir dette vanskelig, så får dere heller skippe kaffegjestene, eller invitere alle til middag. Eventuelt kan dere droppe å be postbudet, tanta til Beate og bikkja til naboen.
angara Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 Vi skal også ha vielsen 16:30. Jeg synes dette er perfekt, for som du sier så får man god tid til pynting, ordning, og slikt. Det eneste jeg har måttet fire på pga den sene vielsen, er at vi må ta bilder før kirken. Jeg hadde opprinnelig sett for meg at vi ikke skulle se hverandre før i kirken og så videre (romantisk....), men av praktiske hensyn så må vi altså ta bilder først. Det som er bra med den sene vigselen, er at det ikke er noe tid å kjede seg på, for gjestene. Det vil skje noe hele tiden. Jeg ser for meg at vielsen er ferdig mellom 5 og kvart over 5 (skal ha to innslag og håper på å få ha tre salmer likevel... Vil gjerne at det skal vare litt). Så har vi buss som frakter folk direkte til lokalet. Det er mulig at bussen må ta to turer, så jeg ser også for meg at middagen ikke begynner før ca sju. Siste bryllupet jeg var i, var jeg kaffegjest. Og ble invitert til å komme klokka 22. Og det gikk faktisk svært fint! Jeg var litt skeptisk på forhånd, men vi var mange som kom samtidig, og vi fikk mange kaker, de hadde spart masse innslag til kaffen, og etterpå var det en raus bar, og nattmat, slik at vi følte at vi fikk en fin fest. Pluss at vi fikk gratis transport fram og tilbake mellom sentrum og feststed, slik at det ikke var noe pes for oss å reise fram og tilbake. Altså: Sørg for at kaffegjestene (eller festgjestene, som de heller bør kalles når de kommer så sent) ikke mangler vått eller tørt, og spar gjerne noen innslag/lettere taler til kaffen. Da vil middagen ta kortere tid, og kaffegjestene får også være med på litt av den delen. Så kan det gå veldig bra.
sivjune Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2008 Syns så tydelig jeg selv sa jeg syns det ble et problem at det ble så sent.. Så litt urelevant å fortelle meg at det var for sent? Kaffegjester er vel hverken en ting eller uting i mine øyne, det er rett og slett venner vi vil ha i bryllupet, som det ikke er dekkeplass til middag i i lokalet. I tillegg til økonomiske begrensninger i forhold til middagen. Har så klart vært inne på tanken på å droppe noen gjester og bare ha til middag, i og med at vi har dekkeplass til litt flere enn de vi har tenkt til middag. Det kan nok bli en løsning, men da må vi tenke litt på pengene og mye på hvem som da ikke skal få komme. Og her er det ikke snakk om postbudet og tanta til Beate altså! Så bra å høre at andre faktisk har vært borte i så sene bryllup da. Så føler jeg ikke det blir helt krise om vi ikke finner noen annen løsning. Å ikke ha så mange taler i middagen er jo en kjempeide! Bare oss og våre foreldre eller noe sånn. Slipper kaffegjestene å oppleve at de kommer når nesten alt er over. Er ikke så langt fra kirken til festlokalet, ca 10 min å kjøre vil jeg tro. Så vi kan nok kanskje klare å fremskynde litt fra 19.00. Masse kaker skal det være ja!
^^Belle^^ Skrevet 3. desember 2008 #7 Skrevet 3. desember 2008 Jeg var i bryllup ifjor, som begynte kl. 3 i kirka. Da åt vi til klokka var rundt 11 eller noe. Men de brukte utrolig lang tid hos fotografen - som var etter kirka - så jeg tror nok at det skal gå fint dersom dere fikser fotografen før kirka. Og jeg synes ikke det er for sent å invitere noen til kaffe kl 10. Det er jo egentlig ikke kaffe det er, men et sent vorspiel, spesielt dersom de er i 20 årene de som kommer. Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg så mye over det. Det hadde ikke jeg gjort i alle fall!
¤flicka¤ Skrevet 3. desember 2008 #8 Skrevet 3. desember 2008 Er redd det blir veldig sent for dem som bare blir invitert på kaffe. Må vel nesten bli 22.00 vi begynner den? Eller enda senere kanskje? Føler det blir litt rart, selv om det stort sett er unge i 20-årene som kommer kun til kaffe. Syns så tydelig jeg selv sa jeg syns det ble et problem at det ble så sent.. Så litt urelevant å fortelle meg at det var for sent? Jeg fikk inntrykk av at du lurte på om det var for sent eller ikke, og da svarte jeg etter det. Beklager så mye hvis det ikke var det du ville høre.
HelloKjersti Skrevet 3. desember 2008 #9 Skrevet 3. desember 2008 Vielsen vår var kl 16. Middag begynte 18.30, og vi hadde vel kakene på bordet i 22-tiden. Men vi hadde ingen rene kaffegjester, alle var med hele tiden. Fordelen var jo at det var lite stress på morgenen. Vi hadde en rolig og fin start på dagen med god frokost, og måtte ikke stå opp grytidlig for å rekke frisøren. Av ungene som var med, var det en som sloknet som et lys, men han fikk ligge på en sofa og sov som en stein. Så ja, det går
mamsemamma Skrevet 3. desember 2008 #10 Skrevet 3. desember 2008 Du har ikke mulighet til å arrangere noe hyggelig for dem et annet sted etter vielsen...? Ordne det slik at de kan treffes et sted, spise litt tapas eller noe, drikke vin, og ordne med skyss til lokalet dere har festen på? De kan jo treffes hos den ene av vennene dine (kaffegjestene altså...) og ha det hyggelig før de kommer til kaffe og fest sammen med dere. Er litt sent å bli invitert på kaffe klokka 22... Husk bare i alle fall på at dere må gi toastmaster streng beskjed om å holde tidsskjema, slik at gjestene ikke må stå å vente til 11-12 på kvelden pga forsinkelser.
krøll78 Skrevet 5. desember 2008 #11 Skrevet 5. desember 2008 Vi skal også ha vielse kl.16.30, og tenkte som dere å ta fotograferinga før. Har ikke bestemt oss for om det blir kaffegjester eller ikke, men ser ikke for meg at vi klarer å være klar til kaffe/fest før kl.22 (men da er jo kvelden ennå ung;)) Forrige bryllup jeg var i varte middagen 3 timer, så hvis man er innstilt på det, og ikke tar alle talene ved middagen, trenger man ikke sitte til bords så lenge. Det blir vel ofte ikke før kl.21-22 kaffegjester kommer i de fleste bryllupp (i hvert fall de jeg har vært i da). Det verste er jo om kaffegjestene kommer og må stå i gangen å vente fordi middagen ikke er ferdig.. Så viktig med en toastmaster som holder tiden.
sivjune Skrevet 6. desember 2008 Forfatter #12 Skrevet 6. desember 2008 Takk for alle svar.. Føler ennå det er litt sent, men krisestemningen har lettet litt Lurer på om vi kanskje får til å ha kun middagsgjester og nå, har klart å kutte ut noen gjester. Hadde jo vært greiest!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2008 #13 Skrevet 7. desember 2008 Takk for alle svar.. Føler ennå det er litt sent, men krisestemningen har lettet litt Lurer på om vi kanskje får til å ha kun middagsgjester og nå, har klart å kutte ut noen gjester. Hadde jo vært greiest! Jeg vil virkelig anbefale dere å forsøke å få det til slik at alle blir bedt til middag. Det vil garantert bli negative meninger om det å bli bedt som akffegjest kl. 22, men de sier det ikke til dere face to face.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå