Gå til innhold

Bredbånd HJELP

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Guest_*
Skrevet

Jeg har en lang stund nå prøvd å bestille bredånd til meg selv! Jeg leier i et hus med to leiligheter nede og en oppe. Dvs 3 beboere!

Huseigeren min oppe har bredbånd tråløst og naboen min nede (ikke tråløst)

Jeg har prøvd i over et år nå å bestille bredbånd, men får ikke bestilt da jeg får til svar at linjen inn te huset er opptatt!

Vil det si at det er bare 2 linjer som går te huset der det er mulighet for bredbånd? (har kontakt i veggen til telefon) (har ikke fast telefon) Jeg spurte huseier som bor oppe om å få bruke hans tråløse, jeg fikk til svar

"det har jeg passord på, å det passordet vil ikke jeg gi vekk" :sjenert:

han kjøpte nylig huset med leietakere. å naboen under er nettopp flyttet inn! Litt vell urettferdig at han da skal få nett som ikke har bodd her en mnd en gang! å jeg et år!!!

Huseieren virker en smule merkelig! Å jeg syntes dette er veldig urettferdig! men vet ikke hvordan helt jeg skal legge dette frem! hva skal jeg si?

Å hva må huseiger eventuelt gjøre for at jeg også skal få bredbånd til leiligheten min!!! skjønner ikke helt problemet heller ettersom jeg har telefon utak:/ tidligere rukte jeg den andre huseigeren sitt nett. å jeg må ha nett til skolen. Nå sitter jeg med et treeeeeegt 3g nett som er dyrt å så vidt funker :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normalt å bare ha 2 linjer til huset ja, det er gjerne én kabel med fire ledere i, to ledere for hver linje.

Når man installerer ADSL eller annet telefonbasert bredbånd betyr det rent praktisk at man setter en liten boks på linjen, "splitter", denne deler linjen i to på en intelligent måte. Du får ikke to helt separate linjer, men menneskestemme (lavfrekvent signal) sendes til den ene kontakten, datasignal (høyfrekvent signal) sendes til den andre kontakten. ADSL-modemet kobles til datakontakten, leilighetens øvrige telefonsystem kobles til stemmekontakten.

Det telefonuttaket du har i veggen går til stemmekontakten på splitteren, så "linjen" din er egentlig bare lavfrekvensdelen av den fysiske linjen til huset.

Har du prøvd å snakke med naboen om å dele nett med ham?

Hvis huset har opplegg for kabel-tv kan det være mulig å få nett via dette.

Skrevet

Jeg ville opplagt spurt naboen under om han kan være interessert i å dele. Du kjøper da en trådløs router og så spleiser dere på internettlinja.

Skrevet
Har du prøvd å snakke med naboen om å dele nett med ham?

Hvis huset har opplegg for kabel-tv kan det være mulig å få nett via dette.

jeg spurte om han hadde tråløst nett! det var i grunn det. han hadde ikke tråløs router. men det er jo ikke noe problem for meg å kjøpe en. det er kabel tv her. men har jo dekoder hos riks tv. hvordan får man nett via kael tv og hvilken levrandør???

hva om nai ikke vil dele nett? Da er jo det ingen av eboerene som vil dele nett med meg :(

Skrevet
det er kabel tv her. men har jo dekoder hos riks tv. hvordan får man nett via kael tv og hvilken levrandør???

Samme leverandøren som gir deg kabel tv, jeg vet hvertfall at Get leverer internett via tv-kabelen.

Skrevet

Det må jo bare være greit for den andre leieboeren å spleise på linja, det blir mye billigere.

Skrevet

Hva med å anskaffe seg mobilt bredbånd? F.eks fra telenor? Det koster vel litt, men da e du på nettet så mye du bare vil.

Skrevet
Hva med å anskaffe seg mobilt bredbånd? F.eks fra telenor? Det koster vel litt, men da e du på nettet så mye du bare vil.

I siste linje i originalinnlegget skriver TS at hun allerede har 3G, men dette er tregt. Forøvrig nokså likt min egen erfaring med mobilt "bred"bånd. Greit hvis man veldig god dekning og få andre brukere på samme base, men så snart man er i en mer normal situasjon synker hastigheten til "hallo 1997!".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...