Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha julaften hjemme hos oss for første gang. Vi blir ca 15 stykker. Mamma mente at jeg burde bruke duker som tåler å bli sølt på, for på julaften blir det alltid sølt på duken. Men så har jeg arvet noen flotte duker som jeg aldri har fått brukt, og jeg vil gjerne att det skal se litt skikkelig ut på julaften, men vil jo heller ikke at dukene skal bli ødelagt. Det blir uansett de fine serviettene med brodert initialer og det håndmalte serviset (og kjøkkenglass fra IKEA :ler: ). Ser det stusselig ut med enkel duk da, eller løfter resten såpass mye opp at vi ikke trenger fin duk også :klø:

Jeg er helt ny på dette med å leke vertinne, så råd tas imot med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dukene taaler vask og bruk av Vanish e.l. paa flekker, saa ville jeg brukt dem. Dukene er jo tross alt laget til aa brukes, det er liten vits i aa ha duker som bare ligger og stoever i en skuff uten aa bli brukt. Det mener i alle fall jeg, da.

Skrevet
Vi skal ha julaften hjemme hos oss for første gang. Vi blir ca 15 stykker. Mamma mente at jeg burde bruke duker som tåler å bli sølt på, for på julaften blir det alltid sølt på duken. Men så har jeg arvet noen flotte duker som jeg aldri har fått brukt, og jeg vil gjerne att det skal se litt skikkelig ut på julaften, men vil jo heller ikke at dukene skal bli ødelagt. Det blir uansett de fine serviettene med brodert initialer og det håndmalte serviset (og kjøkkenglass fra IKEA :ler: ). Ser det stusselig ut med enkel duk da, eller løfter resten såpass mye opp at vi ikke trenger fin duk også :klø:

Jeg er helt ny på dette med å leke vertinne, så råd tas imot med takk!

Du kan kjøpe en gjennomsiktig plastduk til å legge over den fine gamle duken din. Da får du vist de fram uten å rsikere å få flekker på den.

Skrevet

Gjennomsiktig plastduk var smart. Har ikke jeg tenkt på. :)

Det blir nok en bra løsning.

Det blir nok et fint bord på julaften Kara, men du.. kjøkkenglass? Dere har ikke glass med stett (fra Ikea feks) som kan brukes. Det skal vi bruke, selv om det går mest brus oppi der på julaften. Ser så mye mer pyntet ut. Liten avsporing beklager, men er ikke så begeistret for kjøkkenglass på festbord. Bare til vann i tillegg til vinglass i såfall. :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Hva er det duker er til for, om ikke man skal bruke dem på festdager? De er vel ikke til å fylle opp skapet med heller.

Skrevet

Da blir det penduken. Takk for hjelp til å bestemme meg. Hadde egentlig tenkt å ta det, men så ble jeg så usikker når mamma sa jeg ikke burde. Hun er jo mye mer erfaren vertinne enn meg. Jeg tror de er bomull, så de bør tåle å vaskes.

Vi skal nok få tak i noen finere glass også. Jeg kom bare pluttselig på at det var det vi hadde :ler: Jeg skal foreta en skikkelig opptelling av hva vi har og hva vi må låne. Derfor jeg begynner så tidelig. Hvis folk nå bare kunne svare på om de kom eller ikke. Vi blir mellom 10 og 18 personer. Håpløst!

Skrevet

Jag har en eller två fläckar på en av mina vita findukar som inte går bort. Det är vin tror jag.

Hur som helst så gör det verkligen ingenting. När jag dukar med den, sätter på tallrikar, glas, bestick, ljus, blomster eller annat pynt är fläckarna dolda.

Jag anser att både dukar och finservis och fina glas är till för att användas. Det betyder att det kan bli fläckar på duken, att en tallrik kan gå sönder i disken och att ett glas kan krossas.

Skrevet
Da blir det penduken. Takk for hjelp til å bestemme meg. Hadde egentlig tenkt å ta det, men så ble jeg så usikker når mamma sa jeg ikke burde. Hun er jo mye mer erfaren vertinne enn meg. Jeg tror de er bomull, så de bør tåle å vaskes.

Vi skal nok få tak i noen finere glass også. Jeg kom bare pluttselig på at det var det vi hadde :ler: Jeg skal foreta en skikkelig opptelling av hva vi har og hva vi må låne. Derfor jeg begynner så tidelig. Hvis folk nå bare kunne svare på om de kom eller ikke. Vi blir mellom 10 og 18 personer. Håpløst!

Ei venninne av meg hadde en flott gammel duk med lekre broderier, laget av en gammel slektning. Duken ble skitten, hun vasket den (for det var jo bomull...), og endte opp med en flekkete duk fordi garnet som var brukt i broderingen ikke var fargeekte...

Et tips dersom duken er brodert i forskjellige farger: Sjekk under duken om det er mulig å klippe av en liten trådbit av hver farge. Legg disse i en hvit skål (lettere å se eventuell farge i vannet med hvit skål) med litt varmt vann og såpe. Rør rundt litt og la ligge en stund, rør rundt mer, "vri" litt på garnet. Hvis det farger av så ville jeg nok gått for den gjennomsiktige plastduken oppå festduken. :)

Skrevet

Om (når!) det blir søl er uansett det beste å sette på en vaskemaskin samme kveld, sånn at flekkene ikke rekker å sette seg. Jeg sprayer på flekkfjerner på alle synlige flekker for å være sikker, og vasker deretter på lav temperatur (bortsett fra helt hvite duker, de får gjerne 60 grader) og med vanish blandet med omo/blenda. Har fått sølt mye rart på mine hvite duker, og det aller meste går bort :)

Skrevet

Man risikerer alltid å få flekker på duken når man bruker den, hvis man av den grunn ikke skal bruke de fine dukene når det nå en gang er en spesiell anledning får man jo aldri brukt dem. Og en duk som ikke kan brukes blir jo helt meningsløs.

Men hvis man har noen av typen gamle og muligens ikke fargeekte kan det jo være lurt med klar plastduk oppå kanskje (blir det noe fint da?).

Nå har vi bare en brodert duk (er ikke så glad i den gamle typen som bestemor har mange av), som var gave fra mannens mormor til bryllupet. Den er virkelig flott, beige med nøytrale, lysebrune broderier. Så har hun laget den for at den skal tåle alt, den er i lin og kan hives i maskinen på 60 %.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...