Idnar Skrevet 2. desember 2008 #21 Skrevet 2. desember 2008 Jente, snart 25år.. Har vel egentlig aldri tenkt på det..
Gjest 35 år Skrevet 2. desember 2008 #22 Skrevet 2. desember 2008 Ung og vakker kvinne eller lekker jente.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2008 #23 Skrevet 3. desember 2008 Synes unge dame høres mer elegant ut en jente.
Gjest 32 år Skrevet 3. desember 2008 #24 Skrevet 3. desember 2008 Jeg anser meg selv som en kvinne. Men i visse sammenhenger er det helt greit å bli kalt de andre. Moren min og typen kan godt si "jenta mi" (hadde sikkert vært greit med faren min også, men han gjør aldri det). Og jeg kan godt være "dama til" typen blant hans kammerater, selv om det beste er å bli kalt navnet sitt da. Eller "damen" for fremmede barn o.l. Hvis derimot en eldre mann jeg ikke kjenner så godt kaller meg "jenta mi", er det ofte i en litt nedlatende sammenheng, og brukt som hersketeknikk ("du skjønner det, jenta mi, at ting fungerer sånn og sånn...") Da kan jeg bli forferdelig irritert, -ikke-kom-her-og-jenta-mi-meg!
Tidemand Skrevet 3. desember 2008 #28 Skrevet 3. desember 2008 Jeg er ikke spesielt glad i og bli kalt noen av delene jeg... For min del foretrekker jeg mann eller gutt... og det kommer litt ann på situasjonen. på jobbsøknader blir jeg mann, hjemme bytter jeg på, og i senga er jeg Gud
Cata Skrevet 3. desember 2008 #29 Skrevet 3. desember 2008 Jeg føler meg som jente, men innser at det er lovlig seint å være det. Strengt tatt vil jeg vel foretrekke å bli kalt "kvinne", men ettersom det høres fullstendig idiotisk ut på min dialekt så kan jeg akseptere "kvinnfolk" . Dame er jeg så definitivt ikke, - det høres for "fint" ut. (Og betegnelsen "hespetre" som en av mine kjære kolleger av og til trekker fram er litt.....lite smigrende. .)
Morgause Skrevet 3. desember 2008 #30 Skrevet 3. desember 2008 Jeg føler meg mer som en jente. Jeg jobber i kundeservice og det irriterer meg noe så innmari når folk sier "vi kan spørre damen". Dame?! Blæh.
Filur Skrevet 3. desember 2008 #31 Skrevet 3. desember 2008 "Hu der".. Jeg er 22 nå, og jeg føler meg ikke som en jente lengre. Niesen min på 12 er jente, liksom.. Jeg er ung dame. Formelt er jeg kvinne, men det bruker jeg aldri i dagligtale. Synes strengt tatt ikke folk over 20 er jenter og gutter lengre.
Gjest Emera Skrevet 3. desember 2008 #32 Skrevet 3. desember 2008 Kvinne, dame, kjerring, kvinnfolk... Ikke jente lenger, nei. Da føler jeg meg som en sånn "livredd for å innse at jeg er voksen." Og det er jeg ikke.
Gjest Stjernedryss Skrevet 3. desember 2008 #33 Skrevet 3. desember 2008 Jeg føler vel at jeg fortsatt er en jente. På en måte omtaler jeg meg selv som voksen, men jeg brukter også betegnelsen "de voksne" på de som er i mine foreldres generasjon.
Nienna Skrevet 3. desember 2008 #34 Skrevet 3. desember 2008 på jobbsøknader blir jeg mann, hjemme bytter jeg på, og i senga er jeg Gud Jamen, det er lettere å si "åh gud, å herregud" enn "åh Espen, Åh herreEspen". Det er en stavelse mindre. (Ikke fordi, vanskelig å skille mellom dere. ) På jobb er jeg "damen", i alle fall for små drittunger som tviholder på isen sin. Hjemme, for mamma, typen og Pappa er jeg jente. Eventuelt jentungen. Funker det også, siden jeg bare er 18. I sammenhenger der jeg og en random person ikke er, erhm, helt enige, blir jeg gjerne jentunge. I sammenhenger der det er en god tone mellom meg og random person blir jeg gjerne omtalt som en ung kvinne, til nød damen. Alt etter om random person snakker pen dialekt eller normalt.
Ciara Skrevet 4. desember 2008 #35 Skrevet 4. desember 2008 Jeg har faktisk jobbet aktivt for å ta ordet "kvinne" tilbake, jeg synes det er på tide det normaliseres mer. Noen ganger kan jeg få en Ari Behnsk følelse av "kvinne" (litt "O quinde!"-aktig), og det er jo egentlig helt tullete. "Kvinne" er ordet som best beskriver et voksent hunkjønn, synes jeg. "Jente" er jo et barn, mens "dame" har andre konnotasjoner for meg (litt jålete og eldre).
aline Skrevet 4. desember 2008 #36 Skrevet 4. desember 2008 (endret) Jeg er en kvinne, uten tvil! Jente sluttet jeg å være for lenge siden, og det er ikke fordi jeg ikke lenger leker og har det gøy, kan være barnslig som få, men jente er for ungt for meg. Er forresten 34 år. Dame er litt for "fint", kjenner meg ikke igjen i den betegnelsen. men jeg synes kvinne er ett flott ord og en fin beskrivelse, som kvinne retter jeg meg litt mer opp i ryggen, setter pris på livserfaringen som gjør at jeg føler meg voksen nok til å passe betegnelsen. Kvinne, det klinger stilfullt, uten å være overdådig. Klassisk, ikke noe mer og ikke noe mindre. Trives veldig godt med bruken av ordet kvinne, og trives enda bedre med at jeg føler meg vel under den betegnelsen. Endret 4. desember 2008 av aline
Dåsa Skrevet 4. desember 2008 #37 Skrevet 4. desember 2008 Har ikke tenkt så mye over det egentlig, men liker vel å bli kalt jente. Er ikke såååå gammel enda så
Transe Skrevet 4. desember 2008 #38 Skrevet 4. desember 2008 Fra en av mine bekjente fra sunnmøre blir jenter der tidelgere blitt kalt "taus", noensom kjenner til det ordet?
Fluffie Skrevet 4. desember 2008 #39 Skrevet 4. desember 2008 Fra en av mine bekjente fra sunnmøre blir jenter der tidelgere blitt kalt "taus", noensom kjenner til det ordet? Er vel samme ordet som toes, og betyr jente/pike. Paa oestlandet der jeg kommer fra betyr det ofte ei jente som er ganske loesaktig, mens jeg vet steder paa vestlandet har det ingen negativt betydning.
{Wilma} Skrevet 4. desember 2008 #40 Skrevet 4. desember 2008 Det bryr jeg meg ikke stort om, jeg kan være alle tre, alt til sin tid
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå