Gå til innhold

Dame, kvinne, jente

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva foretrekker du at folk kaller deg av, dame, kvinne, jente og lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil bli kalt jente, er 27 år gammel. Kaller noen meg dame blir jeg helt forvirra :skravle:

Skrevet

Jeg blir kalt "damen" så godt som hver dag - jeg jobber i butikk, og standardbeskjeden til barn som ikke vil legge ting på samlebåndet: "du må gi den til damen nå". Syns det er litt morsomt, egentlig. Selv bruker jeg jente om meg selv, føler meg ikke gammel nok til å bruke dame om meg selv.

Og selv om jeg skjønner poenget, må jeg si jeg syns det er så fryktelig rart hver gang jeg leser om en 18 år gammel kvinne eller en 18 år gammel mann i avisen...

(For the record: jeg er snart 22...)

Gjest Pascale
Skrevet

Jente. Blir jeg kalt dame føler jeg meg utgammel.

Gjest Gjest_Martin_*
Skrevet
Jeg blir kalt "damen" så godt som hver dag - jeg jobber i butikk, og standardbeskjeden til barn som ikke vil legge ting på samlebåndet: "du må gi den til damen nå". Syns det er litt morsomt, egentlig. Selv bruker jeg jente om meg selv, føler meg ikke gammel nok til å bruke dame om meg selv.

Og selv om jeg skjønner poenget, må jeg si jeg syns det er så fryktelig rart hver gang jeg leser om en 18 år gammel kvinne eller en 18 år gammel mann i avisen...

(For the record: jeg er snart 22...)

Dette er litt mer norsk enn for mange andre.

Gutter liker å bli kalt menn. Av en eller annen grunn er "kvinne" eller "dame" litt nedverdigende i dette landet.

Som mann, er jeg da glad vi også har andre land:) Hvem har noensinne sett en elegant, attraktiv og sexy "jente.."

Skrevet

Dame eller kvinne. Jente er betegnelse på barn. Jeg syns det er patetisk når voksne mennesker kaller seg jente eller gutt.

Skrevet

Jeg er 33 og føler at jente blir litt feil. Samboeren min sier iblant "jenta mi", og den er grei. Han kaller meg masse søtt som jeg ikke vil at noen andre skal kalle meg. ;)

Kvinne er ikke mye brukt i min dialekt, men om jeg skal beskrive meg selv på bokmål bruker jeg helst kvinne. Jeg synes både kvinne og dame passer greit på meg. Men så har jeg egentlig aldri vært redd for å bli gammel, sånn som mine venninner. Den ene etter den andre har fått lettere angstanfall av å nærme seg 30, mens jeg følte det var helt greit å bli "voksen". :) (I dag regnes man jo for ungdom til man er 30-35, som i BSU f.eks. og såkalte ungdomsboliger)

Skrevet

Jeg liker å bli kalt jente. Er 20 år og føler at jeg ikke er gammel nok til å være kvinne/dame helt ennå.

Skrevet

Er 25 år. Føler meg nok mest som en jente ennå ja. Kvinne er hakket bedre enn dame.

Skrevet

Det varierer utfra hva jeg synes passer best og hva jeg vil oppnaa. Noen ganger loenner det seg aa vaere jente, andre ganger kvinne og andre ganger igjen dame. Egentlig bryr det meg ikke saa veldig hva jeg blir kalt, men tror de fleste kaller meg jente.

Skrevet
Dame eller kvinne. Jente er betegnelse på barn. Jeg syns det er patetisk når voksne mennesker kaller seg jente eller gutt.

Jeg også. Jeg blir helt kvalm når jeg hører jenter i 20-årene kaller kjærestene sine (som ofte er eldre) for "Gutten min" :spy:

Skrevet
Jeg også. Jeg blir helt kvalm når jeg hører jenter i 20-årene kaller kjærestene sine (som ofte er eldre) for "Gutten min" :spy:

Du mener vel DAMER i 20-åra, regner jeg med? ;)

Gjest StockDama
Skrevet

dame, kvinnfolk, hokjønnet, tøsa...samme det egentlig. Jente passer ikke.

Skrevet

Jeg bryr meg i grunnen lite om akkurat det, og folk får kalle meg hva de vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...