MarianneE Skrevet 2. desember 2008 #1 Skrevet 2. desember 2008 Har lyst til å kjøpe en slik rå gourmet kylling, men hvordan steker jeg den? Skjærer den opp? Help....
Brunhilde Skrevet 2. desember 2008 #2 Skrevet 2. desember 2008 Jeg setter ovnen på 225 grader. Så pensler jeg kyllingen med flytende melange og litt sitron utenpå og inni, salter og peprer godt og legger den i en liten langpanne. Har i ca 1 dl kokende vann, passer på at det alltid er litt vann i panna. Steker i ca 1 time, litt avhengig av størrelsen. Den blir sagtig og god med sprøtt skinn når jeg bruker denne metoden. Stekesjyen bruker jeg til å lage saus.
Gjest _Leela_ Skrevet 2. desember 2008 #3 Skrevet 2. desember 2008 Jeg krydrer den, putter den i leirgryta (som har stått i vann i 15-30min) og heller f.eks. oppi litt hvitvin. Setter den inn i kald ovn som jeg så varmer opp til ca 200C, tar omtrent 1 time. Blir vanvittig saftig og god. På slutten av steketiden så tar jeg av lokket på gryta slik at skinnet blir litt sprøtt.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #4 Skrevet 2. desember 2008 Jeg lager en nydelig variant med sitron og serranoskinke: 1 sitron 8 skiver serranoskinke el annen god spekeskinke 4 fedd hvitløk skåret i tynne skiver salt og pepper god olivenolje Lag lommer med fingrene mellom kjøttet og skinnet. Legg spekeskinke og hvitløk under skinnet. Legg skinnet tilbake. Gni kyllingen inn med sitronsaft, salt og pepper. Legg sitonskrotten inn i kyllingen. Stek kyllingen på 180 grader i ca 50 minutter. Sjekk om kyllingen er ferdig ved å tippe den med hodehullet ned. Dersom kraften som kommer ut er helt klar er kyllingen ferdig. Dersom kraften er rød må den stå litt til.
MarianneE Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. desember 2008 Tusen takk for hjelpen! Da er det dette som blir helgekosen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå