Gå til innhold

Jeg sprekker hele tiden!

Anbefalte innlegg

Gjest Null kontroll
Skrevet

Nå er jeg så lei av å sprekke...!!!

Jeg kan være flink med å trene i noen dager (maks 1 uke). Jeg spiser sunt og bra og det går en liten stund, så sprekker jeg og overspiser i flere dager!!! Da hiver jeg i meg alt av godteri, og masse masse sjokolade...trener ikke i det hele tatt da fordi jeg ikke orker. Treningen uteblir totalt.

Etter det må jeg liksom begynne helt fra nytt igjen og det er tungt hver bidige gang. I ettertid blir jeg både forbannet og oppgitt på meg selv... Jeg som har vært så flink (en uke er min rekord hittil!) og så klarer jeg jammen meg å ødelegge alt for meg selv igjen.

Er det noen tips eller triks til å unngå sprekke og gå inn i slike matorgier som jeg gjør? Det har vært enkelte ganger jeg har gitt meg selv én fråtsedag, men jeg klarer liksom ikke å slutte med bare en sjokolade...Jeg må ha mer. Æsj, blir så sint på meg selv fordi jeg ikke kan kontrollere spisingen min! :kjefte:

Help, anyone?? Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Begynn med noe mindre, ikke prøv å gjør alt riktig på en gang. Ha et mål om at du f.eks. skal trene minst en gang i uka til å begynne med. Når du har gjennomført det en stund kan du øke til to når du har lyst, osv, fram til det går av seg selv uten at du må skjerpe deg, men at du gjør det av vane og av lyst.

Når det gjelder mat - du må ikke spise alt for lite, det er oppskriften på å sprekke! Matlyst når man er sulten er antageligvis like sterk som lysten til å drikke når man er tørst, og er IKKE lett å undertrykke. Da er det bedre at du spiser nok, du kan fylle på med masse grønnsaker.

Skrevet
Nå er jeg så lei av å sprekke...!!!

Jeg kan være flink med å trene i noen dager (maks 1 uke). Jeg spiser sunt og bra og det går en liten stund, så sprekker jeg og overspiser i flere dager!!! Da hiver jeg i meg alt av godteri, og masse masse sjokolade...trener ikke i det hele tatt da fordi jeg ikke orker. Treningen uteblir totalt.

...

Help, anyone?? Takknemlig for svar!

Tror du må slutte å tenke at løpet er kjørt om du tar en dage eller to "pause" fra programmet. Bare se på det som em pause, og fortsett der du slapp. Tenk heller at det kanskje kan være en fordel med en pause innimellom.

Dårlig samvittighet hjelper ikke.

Kanskej du tom skulle legge inn en liten pause hver uke. mandager f.eks. ikke helg hvis du har vanlig arbeidstid. Da er det i helgene du kan trene best, men dessverre også i helgene du har best tid til å ødelegge et evt. diettprogra. Hvis du har en programfri mandag å se frem til, kanskje det blir lettere å komem igjennom helga.

Og om du sprekker i mer enn en dag eller tre; ikke begynne "på nytt". Start der du slapp.

Selvsagt blir du demotivert hvis du må begynne på nytt igjen for hver sprekk.

Skrevet

Jeg har et liknende problem. Men jeg trener en del, PLUSS at jeg spiser ekstremt mye.. Om jeg vet at det ligger en kjekspakke eller en bolle eller noe sånt ett sted i huset, er det garantert borte ganske så fort. Utover kvelden spiser jeg masse, i form av brød, knekkebrød, og alt det eventuelle usunne jeg skulle komme over. Og jeg bare spiser, nesten uten å registrere det, bare må ha mer. Har lagt på meg veldig mye de seinere årene, men jeg klarer ikke å slutte.. Jeg har funnet ut at det eneste som hjelper er å ha noe å gjøre utenfor huset. Men jeg kan jo ikke gjøre det hele tida heller.. Huff, hvor skal dette ende?

Gjest Gjest_ine_*
Skrevet

Jeg har temmelig dårlig selvkontroll når det kommer til godteri. Om jeg får lyst på noe og vet at det finnes i skapet så er sannsynligheten stor for at jeg spiser det og ikke bare en liten bit, jeg spiser som regel alt. Har f.eks spist nesten hele 2 ltr is pakker, 200 gr sjokoladeplater osv:/ Det eneste som hjelper er å IKKE ha noe sånt hjemme. Heller ha andre sunnere alternativer om suget blir for stort. Kjøp ikke store porsjoner med godis, heller småe siden du mest sannsynlig kommer til å spise alt på en gang likevel.

Og om du sprekker en dag, så tenk at i morgen kommer det en ny dag. Tillat deg å sprekke, men ikke gjør det til noe som skjer hver dag. Om du f.eks overspiser i en uke med ca 1000 kcal ekstra så har det til slutt blitt 7000 kcal og vips du har blitt en kg tyngre på bare en uke. og tro meg, kiloene er myyyye lettere å få på enn av igjen. jeg sliter enda med et par kg etter sommerferien(!) Noe som jeg er sikker på skyldes at jeg overspiste meg på is, sjokolade og alkohol i et par uker bare.

Men sett deg ikke så høye krav, og ikke tenk at du har ødelagt alt med en dag, for det har du ikke:). Lykke til videre.

Skrevet

Pass aa spise nok saa du ikke gaar rundt og er sulten (det er ikke bra og vaere sulten konstant) og faa litt balanse i livet. Istedenfor aa ha en dag til aa skeie ut i uka, saa kanskje du boer proeve et jevnt inntak av sukker saa du ikke foeler at du maa skeie ut? Tillat deg selv en enkelt sjokoladerute per dag, for eksempel. Eller en enkelt salt sild.

Det forutsetter at du er i stand til aa la resten ligge, da, og ikke spiser opp alt paa en gang.

Skrevet

Høres ut som du går for hardt ut. Ikke se på litt sjokolade som usunt og ikke kall det å sprekke, bare se på det som litt energipåfyll. Hvis du legger inn noen sjokolader som obligatorisk vil det ikke være så lett å sprekke heller.

Gjest Ana Konda
Skrevet

Jeg har et veldig godt råd til deg:) Jeg hadde det akkurat slik som du beskriver.......og la jevnt på meg. SÅ tenkte jeg at jeg skal prøve VG vektklubb...og jeg ble motivert! Og jeg har lært mye om hvor mye kalorier ulike matvarer inneholder. Jeg spiser fortsatt alt.......men ikke alltid.Gleder meg til sjokolade hver lørdag f.eks. Jeg har gått ned 10 kilo siden september:-))

• 2 uker senere...
Gjest Null kontroll
Skrevet

TS her. Takk til alle som har svart! (Kjempebra gjort Ana Konda! - misunner deg;))

Jeg har en del kilo som jeg ønsker å bli kvitt. Innser at det må nok ta tid før jeg klarer å gå ned. Det er egentlig bare to elementer som går igjen når det gjelder vektreduksjon: Kosthold og Trening. Og nå som det snart er jul - noe som innebærer mye god mat, vil det hvert fall teste min selvkontroll...Sukk.

Skal prøve på flere av rådene, men det er jammen meg ikke lett altså. Har heldigvis ikke gitt helt opp ennå! ;)

Skrevet
TS her. Takk til alle som har svart! (Kjempebra gjort Ana Konda! - misunner deg;))

Jeg har en del kilo som jeg ønsker å bli kvitt. Innser at det må nok ta tid før jeg klarer å gå ned. Det er egentlig bare to elementer som går igjen når det gjelder vektreduksjon: Kosthold og Trening. Og nå som det snart er jul - noe som innebærer mye god mat, vil det hvert fall teste min selvkontroll...Sukk.

Skal prøve på flere av rådene, men det er jammen meg ikke lett altså. Har heldigvis ikke gitt helt opp ennå! ;)

Jeg har det akkurat som deg, TS, kjenner meg så godt igjen. Jeg har både trøstespist og kjedespist på godteri siden 13-årsalder (16 år nå!), og den uvanen er jammen ikke lett å bli kvitt, selv om jeg nå har fått orden på livet mitt ellers og jeg egentlig ikke har noen grunn til å trøstespise, bare kjedespisingen som gjenstår. Nå har jeg da omsider klart å gå ned 22 kilo siden i fjor sommer, men kunne gått ned mye mer om jeg ikke sprakk i lange perioder og bruker lang tid på å hente meg inn igjen. Har ca 30 til jeg bør gå ned. Nå er jeg i en slik periode hvor jeg er i ferd med å ta meg inn igjen, og denne tiden jeg har sprukket nå har jeg heldigvis bare gått opp to kilo (hatt en slækk periode i over to måneder nå, så tydeligvis har jeg begynt å tenke litt mer på hva jeg putter i munn selv om jeg ikke akkurat følger et sunt kosthold til punkt og prikke). Så håper jeg er motivert nok til å ikke ta helt av i kalorier i julen da ;)

Lykke til, TS, dette skal vi klare begge to :)

Gjest Bolledeig
Skrevet (endret)

Det som funket for meg:

Jeg måtte revurdere hva det ville si å spise "sunt". Jeg trodde jeg spiste "sunt" men levde egentlig på proteinfattig, karbohydratrik og fettfattig kost, og svært små mengder av det. Det er en kombinasjon som kan utløse voldsom sultfølelse, siden protein og fett metter godt i forhold til karbohydrater. Dersom man også er alt for streng med seg selv når man slanker seg, vil man fort oppdage at man blir myyye mer fokusert på hva man ikke får lov til å spise. Ikke legg opp til å slanke deg f.eks. 6 dager i uken og skeie fullstendig ut den ene dagen du har fri. Ta det heller i mindre porsjoner fordelt utover uken, da får man heller ikke dette overspisningsaspektet som ellers kommer fort i en sprekk.

Jeg gjorde mine omgivelser "trygge". Jeg fjernet all mat som utløste overspising, og hadde kun mat tilgjengelig som ikke fungerte som "triggere". For min del betydde dette å leve på havregryn, grønnsaker med veldig mye fiber og kylling, og å bare ha dette i hus i en periode. Når jeg visste det ikke var snacks, sukker, frukt (dette spiser jeg igjen nå, og det er ikke noe problem) og andre overspisnings-utløsere i hus, gikk jeg ikke med den gnagende følelsen om at nå kom det snart en sprekk igjen. Etter hvert, når jeg fikk jobbet mer med de underliggende følelsene som lå bak overspisingen, kunne jeg ha mer mat i hus.

Jeg har i en lang periode så og si ikke spist noe som inneholder sukker. Når jeg spiser godteri nå, blir jeg kvalm. Det handler om hva du venner deg til også. Jeg kan per dags dato fremdeles ikke ha godteri eller snacks liggende hjemme uten at jeg spiser det opp, i hvertfall enkelte typer, men det er ikke verdens undergang, tross alt. Det er ikke verre enn å ikke ha det.

Har jeg kjempelyst på godteri, må jeg faktisk dra meg på butikken for å handle. I ni av ti tilfeller konkluderer jeg med at det rett og slett ikke er verdt turen.

Jeg anbefaler deg også å lese denne artikkelserien her, om dette med spisekick på diett, skrevet av Børge Fagerli:

Hvordan takle søtsug og spisekick på diett - kostholdet

Del 2 - trening og kardio

Del 3 - psykologi og følelser

Endret av Bolledeig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...