Gå til innhold

Julestjerner

Kara W

Anbefalte innlegg

Jeg pelier å drepe en hver potteplante jeg kommer i nærheten av. Men nå har jeg altså kjøpt meg to julestjerner, en rød og en hvit. Det hadde vært morsomt om de overlevde frem til jul.

Så, hvordan passer man på at de ikke dør? Hvor ofte vanner man dem, og hvor mye? Bør de stå slik at de får sollys? De står nå ganske langt inn i rommet, men de bør kanskje settes i vinduskarmen? Eller blir det for kalt? Kom med alle råd dere kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pelier å drepe en hver potteplante jeg kommer i nærheten av. Men nå har jeg altså kjøpt meg to julestjerner, en rød og en hvit. Det hadde vært morsomt om de overlevde frem til jul.

Så, hvordan passer man på at de ikke dør? Hvor ofte vanner man dem, og hvor mye? Bør de stå slik at de får sollys? De står nå ganske langt inn i rommet, men de bør kanskje settes i vinduskarmen? Eller blir det for kalt? Kom med alle råd dere kan!

Julestjernen vil ha gjevnlig vann, men ikke for mye. Da drukner du den. Jorda kan få lov til å bli litt tørr i det øverste laget mellom hver vanning og da vanner du den bare litt. Ellers vil julestjernen ikke ha det kaldt og den missliker trekk!! Den foretrekker lys, men ikke direkte sollys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til beskrivelse fra Plantasjen sine sider angående stell av julestjerne:

Stell

Julestjernen stiller ikke store krav til stell. Følger vi noen enkle råd kan planten lett holde julen over og lengre. Foredling har ført til at de nyeste sortene kan blomstre helt til påske, hvis vi ikke velger å kaste planten etter jul.

Hold den jevnt fuktig, da den ikke tåler å tørke kraftig ut. Vann gjerne i potteskjuleren. Det er ikke nødvendig å gi gjødning.

Julestjernen liker ikke temperatur under 16-18 grader. Hvis planten mister bladene sine kan det skyldes kuldesjokk eller at den har fått for mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...