Gå til innhold

Er det sjefen som ordner med lønningene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.. noen som vet om det er det sjefen som ordner med lønningene? Tror ikke sjefen min liker meg noe særlig og er redd han kommer til å klusse med lønningen min.. Dette er jo ulovlig, men tenk om han gjør det likevel:S?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selve lønnsutbetalingen og sånt er det ikke sjefen som gjør, men det er vel han som sender inn timelistene dine, så det han kan gjøre er å sende feil antall timer, men det er selvsagt ikke lov. Samme hvor mye han misliker deg.

Og hvis han gjør det tar du tak i saken, enkelt og greit.

Skrevet

Hvis det er et veldig lite firma, så er det mulig at det er sjefen selv som styrer med det, men de fleste har en egen lønnsansvarlig (ofte den samme som personalansvarlig).

Slik det som regel går er at du gir timelisten din til sjefen din. Han godkjenner og sender den videre til lønningskontoret (og det er her han kan "klusse" med den). Lønningskontoret legger inn tallene i lønnsystemet og utbetaler lønnen din. Alle mulige trekk og slikt er det også de som driver med.

Dersom du har fastlønn, så er det ikke så mye sjefen din kan gjøre, men dersom du får timesbetalt eller jobber overtid har han mulighet til å sende inn færre timer enn det du har jobbet. Sørg for å alltid beholde en kopi av timelisten din (eller på annen måte skrive den ned), og sammenlign nøye med lønnslippen din. Der skal det stå nøyaktig hvor mange timer du har jobbet, hva lønnen din skal være, og hvilke trekk som er gjort.

Dersom jeg hadde oppdaget en feil hadde jeg først kontaktet lønnskontoret for å høre hva de sier. Deretter ville jeg ha gått til sjefen og sagt at du har fått utbetalt for lite. Hvis han sier at du har jobbet færre timer enn det du har f.eks. hadde jeg gått til enten sjefen hans, eller til personalansvarlig. Har du ingen slik å gå til, kan som regel fagforeningen hjelpe deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...