Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal lage sveler for første gang.. ¨Så på tante lage sist helg men hun bruker ikke noe mål...

To egg

1/2 liter sur melk (er det kultur melk eller kefir?)

2 ts natron og så litt mel til et er tykt nok og litt sukker..

Men hvor mye mel???

Jeg pleier alltid måle opp alt.. Aldri lage på slump

Videoannonse
Annonse
Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Du skal bruke Kulturmelk i svelerøren.

Mål opp væsken og spe med melet til passe røre, den skal ha noenlunde samme konsistens som tykk vaffelrøre så bare ha i litt og litt og pisk godt mellom hver gang.

Minnie

Skrevet

Jeg pleier å bruke rester fra gamle melkekartonger (ja, jeg vet det høres ekkelt ut, men det er det ikke), og blande med både lett- og kulturmelk.

Kommer fra sveleland, og kan ikke krysse en fjord uten svele! :lol:

Skrevet

takk takk...

Skal prøve etterpå sammen med hun jeg er støttekontakt til.. Moro

Skal si fra om det ble vellykket!

Skrevet

:oops: ...Hva er svele?...noe lompeaktig greie..??..pannekakeaktig???

Skrevet

en slags vestlandsvariant av pannekaker, men de er tykkere og mindre, mer som amerikanske pannekaker.

Skrevet

Tja, det smaker ikke pannekake i det hele tatt, men det kan se ut som en pannekake. Noen steder kalles det lapper. Kanskje du kjenner til det?

Skrevet

Ja, lapper forstår jeg!

Takker!

:D

Gjest vampie
Skrevet

fergesveler... grrr nå får jeg hjemlengsel her! :evil:

Skrevet

Her er oppskriften de bruker på Møre og Romsdalsfergene:

5 egg

ca 3,5 dl sukker

ca 1 l hvetemel

1 l kulturmelk

1 toppet tsk natron

1 toppet tsk hjortesalt

ca 75 g margarin

Har dere egne plater (takker?) å steke svelene på, eller steker dere dem i stekepanne?

Gjest Starya
Skrevet

Jeg bruker vanlig melk og bakepulver når jeg en sjelden gang hiver meg rundt, blir helt ok det. Også steker jeg de selvsagt i tørr stekepanne.

Skrevet

jeg har en elektrisk takke som jeg aldri har brukt. Var ikke hjemme å lagde det så det ble laget i stekepanne..

Ble forresten godt. kunne hatt i litt mer sukker men ellers bra.

Skrevet

Applaus til Junebug - det er det slik sveler skal lages. Det er en stor porsjon, men sveler kan utmerket godt fryses og tines i romtemperatur. Hvis de overlever natten, som sjelden skjer her i huset... *jafs*

Selv har jeg ikke takke, men bruker tørr teflonpanne.

Og så skal det lages smørkrem. Og bruk for guds skyld smør og ikke margarin. Ta det ut i romtemperatur så det blir mykt, og rør sammen med sukker og kanskje bittelitt kanel.

Og sveler skal være svampaktige og lukte litt natron.

Mmmm... snart sommerferie, da blir det mye sveler på ferga...

Skrevet

Yess Tusenfryd! Svampaktige og med smørkrem! Jeg er helt enig med deg!! Tørre sveler er nedtur. Brunost på er OK, men kan ikke måle seg med smørkrem.

Gjest Starya :)
Skrevet

Nei fysjameg. Smør og brunost skal det være, eventuelt smør og syltetøy. ;)

Skrevet

[quote name=Starya :)]Nei fysjameg. Smør og brunost skal det være' date=' eventuelt smør og syltetøy. ;)

Nemlig! Brunost, og svelene skal være litt varme, da er de best!

*noterer kulturmelk på handlelista* :D

Skrevet
Is.. :D

:o øøøhhhh... :o hvordan kom du på den tanken?

Skrevet
Yess Tusenfryd! Svampaktige og med smørkrem! Jeg er helt enig med deg!! Tørre sveler er nedtur. Brunost på er OK, men kan ikke måle seg med smørkrem.

Dagenderpå-sveler med som matpakke på tur - kan smøres med vanlig smør og brunost. Da foretrekker jeg honning-og-nøtter-brunosten. Det er ypperlig turmat.

Men nå er det sjelden at sveler overlever natten :ler:

Skrevet

hva er best, steke opp all røren og la svelene stå i kjøleskapet eller la røren stå i kjøleskapet til dagen der på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...