Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ristet brødskive sunnere enn vanlig brødskive? Har hørt noe om at det blir mindre kalorier når det er ristet, er dette sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt sant! Varmen fra brødristeren gjør at kaloriene fordamper og forsvinner ut i lufta. Og da blir det samtidig sunnere (for alle vet at jo mindre kalorier det er i en matvare, desto sunnere er den).

... :lete:

Skrevet

Heller mer usunn tenker jeg. Tar knekken på endel vitaminer osv.

Muuuuuuuuuuuuuligens en 100 dels kalori forsvinner pga at fett setter seg igjen på brødristeren, men jeg tviler.

Skrevet

Ristet brød er for eksempel sunnere enn uristet brød for folk med fruktosemalapsorbsjon, men jeg tviler på at det er noen forskjell i kaloriinnholdet.

Så sunnere? Tja, for noen få. Men magrere? Neppe. :fnise:

Skrevet

Ingen kalorier forsvinner, og ingen kalorier tilføres.

Det som skjer er at endel av vannet fordamper, slik at kaloriinnholdet pr 100 gram blir mer konsentrert, men det er like mange kcal i den brødskiva du setter i brødristeren som det er i den brødskiva som spretter ut!

Skrevet

Rista brød er mer usunt fordi det er så godt med ekstra mye smør på... :sjenert:

Skrevet
Det er helt sant! Varmen fra brødristeren gjør at kaloriene fordamper og forsvinner ut i lufta.

Nemlig! Og derfor kan det være lurt å sette et fat under brødristeren, og også gjerne ha en plastpose eller netting over den, slik at du får fanget opp det som måtte fordampe og falle ned av kcal og vitaminer... :Nikke:

Skrevet
Rista brød er mer usunt fordi det er så godt med ekstra mye smør på... :sjenert:

Jaa! Skriver under på den, dessverre..

Skrevet

Jeg leste et sted at ristet brød er lettere å fordøye. Men jeg har ikke så veldig stor tro på at det er sant akkurat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...