Gå til innhold

Skal lage ovnsbakt laks for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser dessverre altfor lite fisk, og det har jeg bestemt meg for å gjøre noe med nå. Derfor skal jeg prøve meg på ovnsbakt laks i morgen. Har kjøpt noen marinerte laksestykker fra Findus som skal til pers.

Jeg har lett litt på internett uten å finne en veldig enkel oppskrift som passer for nybegynnere OG som jeg vet blir god. Så jeg håper dere kan hjelpe meg litt! :)

Laksebitene skal vel puttes i ovnen. Skal jeg ha folie rundt dem? Bør grønnsakene puttes i samme form eller blir det fiskesmak av dem? Hvilke grønnsaker passer godt til et slikt måltid (annet enn gulrot, brokkoli og purre)?

Jeg tror det blir potetbåter ved siden av. Da bør jeg vel kanskje ha en saus? Er dessverre veldig dårlig til å lage hjemmelaget saus. Kan dere anbefale en posesaus? Ellers får jeg kanskje bare prøve å lage saus fra bunnen av... :sjenert:

Kjedelig å være så nybegynner når det gjelder fisk, men et sted må jeg jo begynne. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg pleier å legge en liten margarinklatt i og en fersk sitronskive. Det setter veldig god smak :) i folie ja ;)

Holandaise (skrives det slik?) er en god fiskesaus, eller kanskje peppersaus! Spørs litt på hva tilbehør.

Også noe som er veldig godt til er å steke ferske sjampinjonger! Krydre de med salt og pepper, steke til de blir gylne. DEILIG :)

Endret av neenan
Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Jeg er ingen mesterkokk når det gjelder fisk selv, så derfor må det være enkelt.

Med laks har jeg fått følgende oppskrift som jeg har prøvd - superenkelt og veldig veldig godt:

Man tager en lakseskive, og et stykke folie. Skjær opp løk eller purre i forholdsvis store biter. Gjør det samme med litt squash. Ha sitronsaft over. Krydre med litt pepper. Ha en klatt smør eller olje på. Pakk sammen, bak i ovn.

Saus ...? Unødvendig. Du kan ha poteter til. Du kan også servere ris til - eller bare en grønn salat. Det blir masse godt sø av det som er inne i folien.

Blir veldig saftig og godt. Denne oppskriften fungerer også svært godt med torsk.

Du kan også ha med paprika, eller andre favorittgrønnsaker. Dersom grønnsakene er veldig faste - som gulerøtter - skjær dem i mindre/tynnere biter.

Steiketid ... tja ... ca 20 minutter i 220 graders ovn.

Hvis du insisterer på saus: Hollandaisesaus er godt til dette. Eller en hvit saus.

Skrevet

Den oppskriften hørtest god ut ;) selv om jeg foretrekker en fersk sitronskive enn sitronsaft :)

Skrevet

du kan også bare bruke smeltet smør som saus.. det er absolutt godt til det. kok poteter til, eller ovnsstek de.

noe som også er veldig godt til, er agurksalat:

1 dl kaldt vann

0,5 dl klar eddik

1 ss sukker

litt salt og pepper

1 agurk

visp alt sammen til sukkeret har løst seg opp.. så bare smaker du på den, og setter til mer av det du syns mangler til du syns den er god. syns du det smaker for surt, mer sukker, for lite, mer eddik, for sterkt, mer vann.. u see?

så tar du en agurk og skjærer skiver av den med en ostehøvel, oppi bollen med "dressingen".. jo lenger du lar den stå i kjøleskapet, jo bedre blir det :)

En klatt rømme på laksen er også veldig godt. Når du serverer den altså.

Skrevet

Takk for svar alle sammen! Jeg brukte oppskriften til Blondie65, og det ble virkelig utrolig godt. Skal definitivt lage det flere ganger. ;)

(Så det er tydeligvis mulig for oss håpløse på kjøkkenet også ;))

Skrevet

Jeg har to gode lakseoppskrifter:

1: Saltet og pepret laks, wokede grønnsaker (pleier å bruke gulrøtter, purre og champignon) , 1 ss olje og 2 ss hvitvin (evt eplemost) i folie, 25-30 minutter på 200 grader.

2: Tidenes enkleste og beste lakseoppskrift! Putt noen klatter philadelphia-ost på laksefileten, dekk med spekeskinke. I ovnen 25-30 minutter på 200 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...