Gjest TS Skrevet 1. desember 2008 #1 Skrevet 1. desember 2008 Leser nyhetene i dag: Boligprisene faller mindre enn ventet Rentene på boliglån faller Er dette tegn på at boligprisene vil stabilisere seg, samt at det vil bli enklere for boligeiere å sitte med boligene sine. I andre medier i dag får vi høre om boligrente på 3 % innen neste sommer og at boligprisene har falt halvparten av det de skal. I tillegg er 8 av 10 nordmenn ikke bekymret over å miste jobben. Er vi på vei ut av finanskrisa (som etterhvert ble boligkrise)?
Bomull Skrevet 1. desember 2008 #2 Skrevet 1. desember 2008 Jeg snakket med en økonomiprofessor i dag som mente at vi ikke vil se de virkelige ringvirkningene av dette såkalte "krakket" før til sommeren, eller neste høst. Men han dro da sammenligninger tilbake til 80-talls krakket....
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 Jeg snakket med en økonomiprofessor i dag som mente at vi ikke vil se de virkelige ringvirkningene av dette såkalte "krakket" før til sommeren, eller neste høst. Men han dro da sammenligninger tilbake til 80-talls krakket.... Hvilken økonomiprofessor... :rødme:
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #4 Skrevet 1. desember 2008 Jeg hørte på nyhetene i dag (husker ikke hvor) at boligprisene sank mer enn fryktet, og at forrige måned (eller var det oktober?) sank prisene så mye som de ikke hadde gjort på en enkelt måned på over 20 år. Det kommer vel an på hvem som vurderer markedet? De som er direkte involvert selv vil jo si ting som passer dem best i håp om å snu psykologien sånn at folk tør å kjøpe igjen.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #5 Skrevet 1. desember 2008 Boligprisene synker ikke på grunn av psykologi eller restriktive banker. Boligprisene synker på grunn av internasjonal lavkonjunktur. Og den tendensen tar det nok noen år å snu. Dessuten finnes det ingen boligkrise i Norge i dag. Så godt som alle har tak over hodet og husvære av grei standard.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #6 Skrevet 1. desember 2008 Boligprisene synker ikke på grunn av psykologi eller restriktive banker. Boligprisene synker på grunn av internasjonal lavkonjunktur. Og den tendensen tar det nok noen år å snu. Dessuten finnes det ingen boligkrise i Norge i dag. Så godt som alle har tak over hodet og husvære av grei standard. Ekspertene snakker ofte om psykologi som medvirkende årsak til dårlig boligsalg. Jeg fant ikke de linkene jeg lette etter, men her kan du blant annet lese at: Larssen understreker at boligmarkedet er mye preget av psykologi, og derfor alltid rammes først når det er økonomisk urolige tider. Psykologi er medvirkende årsak fordi folk ikke tør å kjøpe nytt pga framtidsutsiktene, selv om de egentlig har råd til å kjøpe.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #7 Skrevet 1. desember 2008 Boligprisene synker ikke på grunn av psykologi eller restriktive banker. Boligprisene synker på grunn av internasjonal lavkonjunktur. Og den tendensen tar det nok noen år å snu. Dessuten finnes det ingen boligkrise i Norge i dag. Så godt som alle har tak over hodet og husvære av grei standard. Internasjonal lavkonjunktur er samtidig med på å drive ned bankenes utlånsrente, og føre til at flere har råd til å sitte på boliger til tross for økt arb.ledighet etc.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #8 Skrevet 1. desember 2008 at forrige måned (eller var det oktober?) sank prisene så mye som de ikke hadde gjort på en enkelt måned på over 20 år. Jepp, akkurat som krisa på slutten av 1980-tallet. De fleste økonomer/siviløkonomer drar vel paralleller dit nå, og den gang var bunnen nådd et par år etter toppen. For å svare ts; krisen er vel ikke over, men vil nok stabilisere seg innen et års tid, for så å sakte gå oppover igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå