Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan går legen frem for å finne ut av hva som er grunnen for at jeg ikke blir gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan går legen frem for å finne ut av hva som er grunnen for at jeg ikke blir gravid?

Jeg vil jo anbefale deg å be fastlegen din henvise deg til en spesialist - altså en gynekolog for utredning av ufrivillig barnløshet.

Gynekologen vil jo da snakke med deg for å bli kjent med deg, og vil ut ifra din historie finne ut hvor det er mest naturlig å starte med tanke på utredning.

Jeg vil anta at gynekologen vil be mannen din avlevere en spermprøve på sykehuset for test av den. Av deg vil det være naturlig å starte med å ta en del blodprøver for å finne ut om det evt er hormonelt betinget at dere har problemer med å bli gravide. Disse blodprøvene vil kunne fortelle deg om du evt har PCO.

Videre vil jeg anta at gynekologen vil ta de nødvendige tester og handlinger ut i fra prøvesvar som kommer.

Skrevet

Kan man hoppe over fastlegen og gå rett til en gynekolog?

Skrevet
Kan man hoppe over fastlegen og gå rett til en gynekolog?

Det ville jeg ikke gjort, for i den grad du kan det, så vil det bli mye dyrere. Det er enkelte spesialister (sikkert inkl gynekologer) som tar i mot pasienter uten henvisning, men i den grad de gjør det, så blir prisen mye høyere.

Men det er da bare å ta seg en rask tur til fastlegen og få henvisning. Med mindre fastlegen har fulle lister de neste to månedene, så tar det ikke spesielt mye ekstra tid.

Skrevet
Det ville jeg ikke gjort, for i den grad du kan det, så vil det bli mye dyrere. Det er enkelte spesialister (sikkert inkl gynekologer) som tar i mot pasienter uten henvisning, men i den grad de gjør det, så blir prisen mye høyere.

Men det er da bare å ta seg en rask tur til fastlegen og få henvisning. Med mindre fastlegen har fulle lister de neste to månedene, så tar det ikke spesielt mye ekstra tid.

Noen har ok fastleger, noen har det ikke ;) Pengene er ikke noe problem, jeg betaler villig jeg om jeg slipper fastlegen.

Skrevet
Noen har ok fastleger, noen har det ikke ;) Pengene er ikke noe problem, jeg betaler villig jeg om jeg slipper fastlegen.

Ok, men fastlegen din er ikke satt for evig og alltid. Du kan bytte fastlege på Nav sine sider når du føler for det, så slipper du å blakke deg fullstendig...

Om du kjenner noen som skryter av sine fastleger og de har ledig kapasitet, så er det bare å se om de har ledig kapasitet og bytte i vei. Evt start en tråd her og spør etter ok fastleger i ditt område...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...