Gå til innhold

kaninen min kjeder seg

Anbefalte innlegg

Gjest frøken k
Skrevet

Jeg har en kanin som jeg tror kjeder seg veldig! Den har sånn standardstørrelse på buret (om dere skjønner). Så han har ikke veldig god plass. Han spiser hele tiden..

Finnes det noen 'leker' for kaniner? Han kan jo ikke ha et veldig godt liv, der han spiser hele dagen lang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør du for og aktivisere han på en dag da? Hvor mye får han være ute av buret?

Er du ute med han viss været er greit?

Skrevet

Jeg tror ikke en kanin synes det er spesielt givende å sitte i et bur å leke med en eller annen leke eller ball av noe slag alene...

Han bør selvfølgelig ha noe han kan syssle med når han må sitte i buret alene, men det kan være enkle ting som kvist/dorull/eske til å gnage på eller et teppe til å rote og ordne med.

En kanin kan bli veldig ensom og deprimert om han sitter mye alene, og særlig da innestengt itillegg, tenk deg selv hvordan du ville reagert om du ble sittende innestengt alene i et lite rom time etter time...

Jeg har flere kaniner, så de har nok noe selskap i hverandre når jeg ikke er med dem, itilegg så pleier jeg å ha på litt lav musikk for at det ikke skal være så stille hos dem. Også er det viktig at dem får komme seg ut av buret og hoppe og strekke litt på seg, undersøke og leke litt. Gjerne ha en kasse de kan romstere i, noen rør de kan krype i, og diverse ting som de kan hoppe opp og ned fra. Og ikke minst ta deg tid til å koooose med han! :)

Skrevet

Kaniner kan leke med så mangt, men hvis det er en ting de elsker, så er det å være på springetur. Vi kjøpte inn en lang matte som gikk fra buret og bort til stua. Når vi så åpnet burdøra føk kaninen ut i racerfart og sprang frem og tilbake og hoppet og spratt som en galning :)

Gi kaninen et godt underlag den kan hoppe og løpe på, så skal du se at det blir fart i dyret ditt.

Du kan også kjøpe sånn der ball man fyller med noe godt. Kaninen vil da løfte og kaste på den for å få ut godbitene.

En annen ting jeg gjorde var å ta en passe stor pappeske og lage en åpen boks av den (altså uten tak) og fylle den med revne papirstrimler.

Kaninen min elsket å sitte oppi boksen sin og kaste papirstrimlene frem og tilbake, bare romstrere rett og slett.

Skrevet

Takk for svar. Mange gode forslag.

Han får boltre seg på kjøkkenet noen timer om dagen. Da er han som regel alene der. Jeg bor alene, og sitter å leser til eksamen. Han har et teppe der som han liker å sitte på. La inn en pappeske nå, så får se om den faller i smak. Men han er så redd meg. Med en gang jeg kommer inn på kjøkkenet, så løper han bak buret og blir der. Jeg er redd for han, for han beit meg en gang. Så jeg tør ikke kose med han. Virker ikke som han liker å bli kost med heller?? For da puster han dritfort og bare ser redd ut.

Hadde en kanin da jeg var liten, men han var helt anderledes. Koste med han heeele dagen, og gikk med han i bånd ute store deler av dagen.

Så vet ikke helt jeg. han har det kjipt nå hvertfall. Stakkars

Skrevet

Han er nok nervøs av natur, en av mine er også slik... han vet jo at jeg ikke er farlig, jeg gjør jo bare gode ting for han, likevel så oppfører han seg som en villmann hvis jeg skal få tak i han når han er løs, men det er til og med en kamp å få tak i han når han er i buret. Når jeg så har fått tak i han og koser med han så ligger han helt rolig og rører seg ikke, så aner ikke om han bare er livredd og ikke tør annet enn å være stille, eller om han faktisk liker det. Han har også bitt meg ved flere anledninger.

Hans søsken er stikk motsatte, tillitsfulle, tamme og frivillig bort til meg for å få kos og elsker å kose. Så sånn er det vel bare, de har ulike personligheter, og på en måte så har jeg gitt opp å få han bedre. Jeg har jo ikke all verdens tid til å gi masse kos til han heller siden jeg har flere kaniner. Men du har jo bare han å konsentrere deg om, så kan hende at sakte tilvenning til nærhet muligens kan gjøre han mer tam. Blant annet så kan du jo ta med deg bøkene og sitte og lese inne hos han, og sitte litt på gulvet og lese med han også. Så blir han mer vant til å være rundt deg,,, Etterhvert vil han nok da komme frem og være litt nysgjerrig. Du kan sitte helt stille og ikke prøve å ta på ham eller noe, bare vise han at det er trygt og ikke farlig :)

Gjest StockDama
Skrevet

Jeg blir så trist når folk kjøper kaniner en og en =/ På jobben gjør jeg det jeg kan for at folk skal kjøpe 2 istedet for 1. Dakar dyrene blir jo å kjede seg og ikke minst ensom, spesielt hvis du ikke bruker flere timer på den daglig.

Skrevet

Det beste tipset jeg har er å la kaninen være ute av buret mest mulig, og samtidig gi ham pappesker og greiner (eller andre ting) å leke med.

Slik det høres ut så blir han ikke sosialisert i det hele tatt og er alene både i buret og utenfor. Det er ikke en lykkelig tilærelse for en kanin. De er sosiale dyr! Kom deg over reddheten din, det er bare en liten kanin som er prisgitt den innsatsen du legger ned. Det er ikke rart han ikke er spesielt tam når du ikke bruker noe særlig tid med ham. Når han går løs sett deg ned på gulvet og ikke plukk ham opp. Bare sitt der og les en bok eller noe og når han kommer bort til deg gi en godbit eller litt av den daglige pelletsen.

Selv om det kanskje kan være best for ham å få en venn; ikke skaff en til uten å sette deg inn i hva det innbærer. Begge kaninene bør kastreres, plassen bør være større enn en normalt bur og introduksjonen kan kreve en del jobbing.

Norges kanskje beste nettside på kanin kanin.org har mange tips om aktivisering, å få kaninen tam og info om å sette kaniner sammen

Skrevet

Ts her.

Jeg overtok kaninen etter en venninne som ikke ville ha den lenger. Jeg hadde ikke skaffet meg kanin ellers. Men i dag har jeg vært litt sammen med han på kjøkkenet, og etterhvert fikk jeg klappe han uten at han spurta inni buret igjen.

Men jeg har liksom så lite tid. Hvertfall nå i eksamenstiden.

Men skal prøve å sosialisere han litt mer. Uff, syns så synd på han. Og han blir såå glad når han får hoppe litt rundt.

Han biter vel ikke dersom han kommer bort til meg?

Skjønner at han bli sur dersom jeg stikker hånda inni buret i tide og utide. Ble litt skremt da han bet bare, må kommer over det :)

Skrevet

Kaniner er territorielle og noen kan finne på å være aggressive i buret sitt. Som regel er disse helt greie utenfor. Blir dette et stort problem bør du vurdere kastrering ettersom det kan hjelpe en del. Så lenge du er tålmodig og rolig har du nok ikke noe å frykte når han oppholder seg utefor buret. Kan du ikke ha ham i samme rom som der du sitter og leser? Du trenger ikke gi ham masse oppmerksomhet hele tiden. Bare det at du sitter der er fint for å venne ham til ditt nærvær.

Dersom kanin er nytt for deg og du ikke kan så mye om dem anbefaler jeg deg virkelig å stikke innom kanin.org og lese, ettersom det er mye feilinformasjon ute og går om kanin. F.eks. er det veldig mange som feilforer kaninene sine og ikke gir dem høy (det absolutt viktigste kaninen spiser), gir dem helseskadelige blandinger i stedet for fiberrike pellets (og om regel for mye av det) og altfor mye av sukkerholdige grønnsaker/frukt (som gulrot).

• 2 måneder senere...
Skrevet

Kaniner kan faktisk dø av ensomhet :( Hva med å kjøpe en venn ?

Ett marsvin foreksempel ?

Tror det skal funke fint, om du ikke ønsker en til kanin :)

Skrevet
Kaniner kan faktisk dø av ensomhet :( Hva med å kjøpe en venn ?

Ett marsvin foreksempel ?

Tror det skal funke fint, om du ikke ønsker en til kanin :)

Kaniner og marsvin skal IKKE gå sammen. De spiser helt forskjellig mat, og skal ha helt forskjellige vitaminer.

Dessuten er marsvin flokkdyr og vil helst ligge oppå hverandre mens kaniner er kolonidyr og bor sammen men har vært sitt lille rom. Dessuten har kaniner en stygg uvanne med å sprette og sparke litt, og om det slikt spark treffer et marsvin så er sjangsen stor for at det blir store indre skader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...