Gå til innhold

Avblomstret phalaenopsis?

Anbefalte innlegg

Gjest Deception
Skrevet

Den flotte orkideen synger på siste verset, og har mistet alle blomstene unntatt en. Bladene ser friske og fine ut, så den er ikke død, bare avblomstret. Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre med den, kan den gjenopplives slik at den blomstrer på nytt, eller er det mat for søppelbøtta?

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klipp av stenglen over det tredje leddet. Den vil blomstre på nytt med tid og stunder.

Gjest Deception
Skrevet

Takk :) Skal jeg sette den på et litt kjølig rom, eller noe sånt? Vanning?

Skrevet

Jeg sjekka nettopp to orkideer som har stått halvglemt i vinduet på soverommet. De har fått mindre vann enn de på stua og på den ene holder det på å komme ut en ny stengel.

Jeg har ingen fastit på hvor mye vann de skal ha i en pauseperiode, men det finnes endel tråder her om orkideer. Du finner sikekrt svar der.

Skrevet

Jeg lar bare stilken visne ned og klipper den helt av etter noen måneder.

Når orkidéen er avblomstret, setter jeg den i vinduskarmen bak sofaen og vanner den som en vanlig blomsterpotte (det finnes uttallige triks og råd, men jeg gjør det enkelt: Heller potta full av vann, lar den stå slik i 30 min eller så, heller godt av vannet igjen og gjentar prosessen når jeg husker det).

Min blomstrer nydelig hver desember, det har den gjort mange år.

Snart må jeg vel kanskje skifte på "jorda" i potta. Det kjenner jeg gjør meg litt nervøs....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...