Silfen Skrevet 18. juni 2003 #1 Skrevet 18. juni 2003 Jeg har en venninne som snart flytter til London med sin mann i forbindelse med jobb. De flytter bare to mnd før termin. Det jeg lurer på, og hun, er om hun blir dekket av NHS, eller om hun må betale for det. Er det ikke noe greier med EØS, at vi stiller på lik linje når det gjelder medisinsk behandling, så lenge man har fast adresse? Håper noen kan hjelpe.
Illuusia Skrevet 19. juni 2003 #2 Skrevet 19. juni 2003 Hei! NHS er helt gratis, jeg tror nok hun får lov til å føde der helt gratis, hun må bare huske å melde seg på den lokale helsestasjonen slik at hun har lege der, og det med en gang!!! Forøvrig må jeg si LYKKE TIL, å bo i England med barn er ikke det enkleste, spennende når du er enslig, men med barn phuh... Jeg orket ikke mer enn noen måneder. Dessuten må du si til henne at om hun mener sykehusene i Norge er i dårlig fatning, så får hun nok sjokk i NHS sykehus. De er så skitne og overfulte og mange får infeksjoner. Men personalet er til vanlig hyggelige. Lurt å føde i Norge og dra deretter, men om hun må dra så må hun bare melde seg til lege, det innebærer å skrive et lite skjema hos den lokale helse stasjon.
Trebarnsmor Skrevet 19. juni 2003 #3 Skrevet 19. juni 2003 Var gratis å føde der.Jeg var på helsestasjon/legesenteret og registrerte meg.Gikk helt fint det,selv om vi ikke skulle være der mere enn 5mnd (da jeg var gravid med eldste). Synes faktisk at legene og JM var mye mere avslappet i England.JM kom t.o.m hjem til meg i 9 mnd da jeg ventet nr2 (da bodde vi fast der).Kjempeflott.Så fikk jeg samme JM til fødselen.Betalte ikke for legetimer heller. Pluss at jeg synes det var så flott at man aldri ventet i 30 minutter på venterommet der.Man kom rett inn. (maks ventetid da jeg bodde der var vel 15 minutter en gang)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå