Gå til innhold

Er maks varighet av tidsbegrenset ufør 4 år?

Anbefalte innlegg

Gjest navnet mitt
Skrevet

Jeg fikk innvilget 4 år tidsbegrenset ufør for snart 4 år siden. Hva skjer etter de 4 årene? Jeg er for syk til å jobbe. Går det ann å søke om nye 4 år midlertidlig ufør eller må jeg søke om varig ufør etter at jeg har vært midlertidig ufør i 4 år. Jeg er ung ufør nå. Og når må jeg søke på nytt?, det tar sikkert lang tid for å godkjenne en ny søknad enten det er forlenget tidsbegrenset eller varig ufør. Hvor lang tid tar det sånn ca.? Jobb er jeg altfor syk til. Jeg har lest at man maks kan få tidsbegrenset ufør i 4 år. Stemmer dette? Og nå når jeg er ferdig på tidsbegrenset ufør i 4 år, skal jeg kun søke varig ufør da?

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke om en ny periode med tidsbegrenset ufør på 1-4 år.

Jeg ville søkt minst et halvt år før pengene dine går ut, hvis du skal ha sjans til å få penger hele veien uten opphold.

Skrevet

Regelverket kan jeg ikke, men det kan du spørre legen din om. Og for guds skyld søk NÅ! Det er NAV det er snakk om, og det tar fort 6 måneder om du skal søke uføretrygd for andre gang. Første gang tar det vel 6-18 måneder.

Skrevet

Om du er for syk til å jobbe, er det vel strengt tatt legen din sin oppgave å vurdere.

Skrevet
Om du er for syk til å jobbe, er det vel strengt tatt legen din sin oppgave å vurdere.

og så??

Gjest navnet mitt
Skrevet

Er det grenser på hvor lenge jeg kan gå på tidsbegrenset uføretrygd?

Kan jeg feks. gå på tidsbegrenset ufør fire år av gangen i feks. 20 år? Også å søke om varig da? Eller kan jeg søke om varig etter fire år på tidsbegrenset ufør?

En venninna av meg gikk kun på tidsbegrenset uføretrygd i to måneder før hun ble satt på varig uføretrygd. Og vedkommende gikk heller ikke på rehabliteringspenger. Hun har aldri jobba før hun fikk godkjent varig ufør, hun gikk rett fra skole til tidsbegrenset ufør i to måneder, før hun ble varig ufør. Og hun er bare 20 år.

Jeg er 26 år, har jobba i bare ett år av livet mitt, før jeg ikke klarte mer. Ble sykemeldt i ett år, gikk på rehabliteringspenger i to år, ble midlertidig ufør i fire år. Og nå vet jeg ikke hva som skjer.

Jeg er for syk til å jobbe, jeg fikk tom. avslag på innleggelse fordi de ikke kunne hjelpe meg med angsten og depresjonen mer stod det i brevet. Og at et opphold ikke kunne hjelpe meg på angsten. Så nå søker de om døgnbemmanna omsorgsbolig pga. langvarige psykiske problemer. Det var det som stod i brevet fra psykiatrisk.

Vi sliter med psyken begge to.

Skrevet (endret)

Det kommer an på om det er håp om bedring. Dersom det anses som sannsynlig at du etterhvert vil bli arbeidsfør så får du midlertidig uføretrygd. Dersom det ikke er håp om at du vil kunne fungere i arbeidslivet så får du varig uføretrygd.

Fra neste år vil rehabilitering, attføring og midlertidig uføretrygd bli slått sammen til en ytelse som vil bli kalt arbeidsavklaringspenger. Så da opphører ordningen med midlertidig uføretrygd. Det vil forhåpentligvis gjøre det litt enklere å finne fram i systemet.

Endret av Aeryn
Skrevet
Regelverket kan jeg ikke, men det kan du spørre legen din om. Og for guds skyld søk NÅ! Det er NAV det er snakk om, og det tar fort 6 måneder om du skal søke uføretrygd for andre gang. Første gang tar det vel 6-18 måneder.

6-18 mnd?????

Skrevet
Jeg fikk innvilget 4 år tidsbegrenset ufør for snart 4 år siden. Hva skjer etter de 4 årene? Jeg er for syk til å jobbe. Går det ann å søke om nye 4 år midlertidlig ufør eller må jeg søke om varig ufør etter at jeg har vært midlertidig ufør i 4 år. Jeg er ung ufør nå. Og når må jeg søke på nytt?, det tar sikkert lang tid for å godkjenne en ny søknad enten det er forlenget tidsbegrenset eller varig ufør. Hvor lang tid tar det sånn ca.? Jobb er jeg altfor syk til. Jeg har lest at man maks kan få tidsbegrenset ufør i 4 år. Stemmer dette? Og nå når jeg er ferdig på tidsbegrenset ufør i 4 år, skal jeg kun søke varig ufør da?

:sjenert:

Kan jeg spørre deg om hvordan du opplevde prosessen med å få innvilget tidsbegrenset ufør? Jeg er for syk til å jobbe,har prøvd alt av behandlinger blablabla, men fått vite at NAV kan være temmelige vrange med å innvilge uføretrygd.

Jeg har selvsagt dokumentasjon fra leger i huet og rævva, men får høre at så enkelt er det neimen ikke. Hvordan var det for deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...