org Skrevet 30. november 2008 #1 Skrevet 30. november 2008 Ja - hva skal jeg gjøre? Ca kr 240.000,- i studielån skal tilbakebetales (naturlig nok). Er det lurt å bake det inn i huslånet (hvis vi får, da - det er jo heller ikke sikkert)? Studielånet er mitt, så er det sagt. Mannen min er positiv til innbaking - det er hans forslag, men selv er jeg ikke sikker. Jeg mener, hvordan vil det stille seg ved evt brudd (ikke gøy å tenke på, men det er da virkelig nødvendig å tenke på det også). Vi har 100 % felles økonomi.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 Det er noe av det dummeste du kan gjøre. Studielån er og blir det mest gunstige lånet man kan ha. Både med tanke på renten, men også på at lånet er personlig - hvilket vil si at ingen overtar dette om du skulle dø. Man sier at studielånet er det siste lånet man skal kvitte seg med.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #3 Skrevet 1. desember 2008 Enig med første gjest her. Studielånet er det beste lånet du kan ha. Skulle du være uheldig å bli ufør så blir hele gjelda slettet. Skulle du bli arbeidsledig en periode får du betalingsutsettelse og renteslette for den perioden du har lav inntekt. Om dere en dag skulle finne på å flytte til Finnmark eller Nord-Troms (ikke avvis tanken bare fordi det er uaktuelt akkurat nå, ingen vet hva framtida bringer) får du nedskrevet 25.000 i året på studielånet, tror jeg et var. Det er mange fordeler med studielånet.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #4 Skrevet 1. desember 2008 Enig med dem over. Studielån er det absolutt beste lånet du kan ha. Faktisk anbefaler økonomiekstperter at man tar opp max studielån når man studerer, selv om man ikke trenger det, og bruker disse pengene når man kjøper bolig, for å få mindre boliglån. Betingelsene på studielån er mye bedre enn du får på et huslån.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #5 Skrevet 1. desember 2008 Ja - hva skal jeg gjøre? Ca kr 240.000,- i studielån skal tilbakebetales (naturlig nok). Er det lurt å bake det inn i huslånet (hvis vi får, da - det er jo heller ikke sikkert)? Studielånet er mitt, så er det sagt. Mannen min er positiv til innbaking - det er hans forslag, men selv er jeg ikke sikker. Jeg mener, hvordan vil det stille seg ved evt brudd (ikke gøy å tenke på, men det er da virkelig nødvendig å tenke på det også). Vi har 100 % felles økonomi. Veldig lurt hvis det blir brudd - snart, men ikke så snart at dere fortsatt er bevisst det. Ellers absolutt ikke. Studielån er ditt; huslån er felles. Studielån er billigere Studielån har innbakt gjeldsforsikring (slettes hvis du dør eller blir varig ufør)
Lissi Skrevet 1. desember 2008 #6 Skrevet 1. desember 2008 Hos meg skiller ikke låneprosenten noe særlig, så for min del hadde det ikke spilt noen rolle, bortsett fra at man slapp de store regningene som kommer hvert kvartal. Om renta ikke er av stor betydning så hadde jeg gjort det for en lettere hverdag. Så om du har det litt trangt fra før så vil det gjøre livet ditt lettere.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #7 Skrevet 1. desember 2008 Hos meg skiller ikke låneprosenten noe særlig, så for min del hadde det ikke spilt noen rolle, bortsett fra at man slapp de store regningene som kommer hvert kvartal. Om renta ikke er av stor betydning så hadde jeg gjort det for en lettere hverdag. Så om du har det litt trangt fra før så vil det gjøre livet ditt lettere. Hvorfor det? Jeg betaler studielånet hver måned jeg, ingen problemer. Og da sparer jeg i tillegg en del rente.
Lissi Skrevet 1. desember 2008 #8 Skrevet 1. desember 2008 Hvorfor det? Jeg betaler studielånet hver måned jeg, ingen problemer. Og da sparer jeg i tillegg en del rente. Du betaler like mye rente for det. Dessuten betaler du også et gebyr. Om man likevel har boliglån, en hverdag preget av lite penger så vil man få et lettere liv med bare et lån! Sånn er det bare!
Gjest Elastica Skrevet 1. desember 2008 #9 Skrevet 1. desember 2008 Med de fordelene det er å ha studielån fremfor huslån, er det rimelig idiotisk å nedbetale studiegjeld med lånte penger med pant i hus. Og særlig dersom begrunnelsen er at det skal være lettere å holde styr på. Økonomisk er det ingen tvil om at det lønner seg å beholde studiegjeld fremfor å ta opp ekstra lån i banken med pant i huset.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #10 Skrevet 2. desember 2008 Du betaler like mye rente for det. Dessuten betaler du også et gebyr. Om man likevel har boliglån, en hverdag preget av lite penger så vil man få et lettere liv med bare et lån! Sånn er det bare! Med efaktura slipper man gebyret. Det utgjør mye penger over tid.
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #11 Skrevet 2. desember 2008 Du betaler like mye rente for det. Dessuten betaler du også et gebyr. Om man likevel har boliglån, en hverdag preget av lite penger så vil man få et lettere liv med bare et lån! Sånn er det bare! Nei, rentene blir lavere fordi man betaler på forskudd. Og e-faktura er også et alternativ, som nevnt.
Lissi Skrevet 2. desember 2008 #12 Skrevet 2. desember 2008 Med de fordelene det er å ha studielån fremfor huslån, er det rimelig idiotisk å nedbetale studiegjeld med lånte penger med pant i hus. Og særlig dersom begrunnelsen er at det skal være lettere å holde styr på. Økonomisk er det ingen tvil om at det lønner seg å beholde studiegjeld fremfor å ta opp ekstra lån i banken med pant i huset. For min del så skiller ikke renta noe særlig. Jeg er dessuten langt under 60% på huset så spiller ingen rolle. Men jeg har ikke gjort det, jeg betaler det ned mye fortere enn jeg skal. Har bare 40 000,- igjen. Men OM jeg hadde hatt en veldig trang økonomi så hadde jeg ikke nølt. Jeg har forresten gjort dette med bilen og det kan jo også diskuteres hvor lurt det er.
Gjest Elastica Skrevet 2. desember 2008 #13 Skrevet 2. desember 2008 Jeg har forresten gjort dette med bilen og det kan jo også diskuteres hvor lurt det er. Billån har vel stort sett langt dårligere vilkår enn huslån, så dette blir noe helt annet. Det gunstigste med studielån er jo at det er gratis gjeldsforsikring - dersom man dør bortfaller lånet i sin helhet. Ingen andre lån har dette vilkåret uten at man betaler ekstra. Dessuten, som nevnt over, utstrakte muligheter til rentefritak og betalingsutsettelser dersom man ikke har pensjonsgivende inntekt.
Lissi Skrevet 2. desember 2008 #14 Skrevet 2. desember 2008 Billån har vel stort sett langt dårligere vilkår enn huslån, så dette blir noe helt annet. Det gunstigste med studielån er jo at det er gratis gjeldsforsikring - dersom man dør bortfaller lånet i sin helhet. Ingen andre lån har dette vilkåret uten at man betaler ekstra. Dessuten, som nevnt over, utstrakte muligheter til rentefritak og betalingsutsettelser dersom man ikke har pensjonsgivende inntekt. Ja det høres gunstig ut. Vet at man ved sykdom og andre ting slipper betale tilbake. I mitt tilfelle er jeg ferdig å studere, samt at jeg har lite gjeld. Så det kommer jo helt ann på hvilken situasjon man er i.
Gjest Elastica Skrevet 2. desember 2008 #15 Skrevet 2. desember 2008 Så det kommer jo helt ann på hvilken situasjon man er i. Det er klart at dersom antall regninger som skal betales hver måned er det eneste kriteriet som skal avgjøre hvordan lånet skal håndteres, er det greit å samle det. Men jeg forstår ikke at man anbefaler å samle lånene når det helt klart er dyrere og mindre gunstig. Ikke for å kverulere, altså, jeg bare forstår ikke logikken. Altså har man lite å rutte med, velger man de løsningene som er billigst. Og det er å beholde studielånet.
Lissi Skrevet 2. desember 2008 #16 Skrevet 2. desember 2008 Det er klart at dersom antall regninger som skal betales hver måned er det eneste kriteriet som skal avgjøre hvordan lånet skal håndteres, er det greit å samle det. Men jeg forstår ikke at man anbefaler å samle lånene når det helt klart er dyrere og mindre gunstig. Ikke for å kverulere, altså, jeg bare forstår ikke logikken. Altså har man lite å rutte med, velger man de løsningene som er billigst. Og det er å beholde studielånet. Jeg ser helt klart hvor du vil! Det høres jo dumt ut å betale mer på sikt for å få en lettere hverdag, blir som å pisse i buksa når man fryser. Eller å kjøpe noe på nedbetaling blir jo veldig mye dyrere men bare et par hundrelapper pr mnd. Men man betaler tv feks to ganger. Jeg er ikke fan av sånne nedbetalinger. Men jeg syns det er noe skikkelig herk med studielånet som kommer hver 3 mnd på flere tusen. Visste ikke at man kunne betale hver mnd. Men å bake inn feks 100 000 i boliglånet når renta skiller 0,5 prosent spiller jo ingen rolle om man er ferdig å studere. Det jeg vil frem til er at jeg syns ikke studielånet er så billig lenger.
Rosalie Skrevet 2. desember 2008 #17 Skrevet 2. desember 2008 Også bør man også tenke på at man på studielånet kan få både betalingsutsettelse OG rentefritak dersom man har lav inntekt/er arbeidsledig over en litt lengre periode. Å bake studielånet inn i huslånet må etter min mening være totalt idiotisk.
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 2. desember 2008 #18 Skrevet 2. desember 2008 Om studielånsrenten er bedre eller dårligere enn hva man kan forhandle seg til i boliglånsrente er nå en ting. Trolig skiller det ikke så veldig mye. "Sjokket" med en stor regning hvert kvartal synes jeg også blir litt rart. Er da bare å betale månedlig det, eller ha en fast overføring i måneden til en konto som studielånet trekkes fra. Fordelen med studielån i forhold til boliglån er at du kan få gjelden slettet hvis du blir varig ufør, har varige betalingsproblemer, hvis du dør osv. Du kan også få rentefritak i perioder uten/med lav inntekt og det å få betalingsutsettelse på studielånet er vesentlig enklere enn med et boliglån. DETTE er grunnen til at studielånet er så gunstig. Slike vilkår får man ikke på et boliglån. Enkelte tingene kan man forsikre seg mot med dyre forsikringer, men hvorfor gjøre det når man får det "gratis" via studielånet?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #19 Skrevet 2. desember 2008 Må si at jeg ikke helt ser Lissi sine poeng her, foruten om ett. At det kan se enklere ut på papiret med et lån. Men realiteten er jo at det ikke er slik. Å bake studielånet inn i huslånet er virkelig ikke lurt. Gidder ikke gjenta hvorfor da jeg ser at opptil flere her har gjort det. Dette er virkelig et lån du bør holde separert fra resten.
Gjest AnneShirley Skrevet 2. desember 2008 #20 Skrevet 2. desember 2008 Jeg ser heller ikke Lissis poeng. Det er da en "kjent sannhet" at studielånet er det siste lånet man kvitter seg med?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå