Gjest Chrizzy Skrevet 1. desember 2008 #21 Skrevet 1. desember 2008 Tror Eira er noe av det vanligste etternavnet innen samer ja... Siri
Mamma1 Skrevet 1. desember 2008 #22 Skrevet 1. desember 2008 Loke var ikke fint, han var en slemming... Eira.. Vet ikke helt, finere som Eir.. Jeg syns Jetmund er fint men vet ikke om det er norrønt?
ChrissyX Skrevet 1. desember 2008 #23 Skrevet 1. desember 2008 Jeg er enig i at Loke ikke er så positivt ladet. Han var jo ikke direkte snill. Og når lille Loke så blir gammel nok til å lære om norrøm mytology, vil han ikke lure på hvorfor han ble oppkalt etter den slemme Loke? Altså, dere må bare velge det navnet dere liker best selv, men jeg anbefaler dere å tenke over hva dere eventuelt skal svare ved ett slikt spørsmål. Ikke bare fra barnet, men også andre. Forøvrig kjenner jeg ei som heter Eira, og synes det er et kjempefint navn. Som guttenavn liker jeg selv Sigurd, Odin (Gjerne sammen, Sigurd Odin) og Trym, men det er nå meg da
LilleSiri Skrevet 1. desember 2008 #24 Skrevet 1. desember 2008 Som guttenavn liker jeg selv Sigurd, Odin (Gjerne sammen, Sigurd Odin) og Trym, men det er nå meg da Trym er jo jotnen som stjal hammeren til Tor da Men det er fint, og ikke like belastende som Loke.
Kattugla Skrevet 1. desember 2008 #25 Skrevet 1. desember 2008 Hva med Ask eller Embla, de förste menneskene?
Gjest Glør Skrevet 1. desember 2008 #26 Skrevet 1. desember 2008 Men Loke er da ikke et positivt ladet navn? Loke var jo luringen blant gudene, den slemme, far til Fenris Ulven, Hel (Dødsgudinnen) og Midtgardsormen. Så det ville jeg ikke kalt min sønn i allefall. At Loke er blitt Den Slemme i norrøn mytologi skyldes hovedsaklig kristen innflytelse. Loke er, som alle de andre norrøne gudene en karakter med flere sider, og blant de positive er dette at han er en luring, han redder gudene ut av mange kniper, ved å være kreativ. Han er også Odins blodsbror, og han bidrar også til at gudene får mange av de verdifulle gjenstandene sine. Og mer enn å være slem er han en som setter i gang ting, fordi han er en kaoskraft. Så jeg ville ikke latt være å kalle noen Loke pga betydning, siden det også ligger mye positivt i navnet.
Gjest _b Skrevet 1. desember 2008 #27 Skrevet 1. desember 2008 I tillegg til det som er nevnt er jo å loke også et verb i dag. Å loke, være lokete osv. Ikke særlig positivt det heller.
flickan Skrevet 1. desember 2008 #28 Skrevet 1. desember 2008 Jeg synes Eira var kjempefint Kjenner ikke så mange samer, så var ikke klar over at det var et vanlig etternavn. Men gjør det egentlig noe da? Andre fine navn: Live Peder Mali Esten Eugenie Vera Levi Lone Leon Mie Elise Silia (uttales Silja)
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #29 Skrevet 1. desember 2008 Jeg synes Eira var kjempefint Kjenner ikke så mange samer, så var ikke klar over at det var et vanlig etternavn. Men gjør det egentlig noe da? Andre fine navn: Live Peder Mali Esten Eugenie Vera Levi Lone Leon Mie Elise Silia (uttales Silja) Hvis det uttales Silja, hva er da poenget med å stave det Silia? Festlig for ungen å måtte stave navnet sitt hver eneste gang noen skal skrive det...
flickan Skrevet 1. desember 2008 #30 Skrevet 1. desember 2008 (endret) Hvis det uttales Silja, hva er da poenget med å stave det Silia? Festlig for ungen å måtte stave navnet sitt hver eneste gang noen skal skrive det... Er jo mange navn som uttales annerledes enn det skrives. Men vær så god, irriter deg gjerne over det Det er sånn jeg kjenner navnet, derfor skrev jeg det sånn. Og det fines vel verre ting enn å måtte stave navnet sitt. Endret 1. desember 2008 av flickan
Pjukset Skrevet 1. desember 2008 #31 Skrevet 1. desember 2008 Jeg syns Eira var et veldig fint navn, også Elea er fint. Min datter skal hete Tyri
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #32 Skrevet 1. desember 2008 snøfrid har jeg aldri hørt noen hete, men kjenner flere som heter snefrid, alle er riktig nok over 60 da hehe
Celica Skrevet 1. desember 2008 Forfatter #33 Skrevet 1. desember 2008 Hva med Ask eller Embla, de förste menneskene? Embla er fint. Ask er etternavnet til en kamerat av meg, så det blir gjerne litt feil Takk for mange svar - har fått mange fine navn å tenke over nå. Heldigvis er det en god stund til enda, får vite kjønn i januar
Pjukset Skrevet 1. desember 2008 #34 Skrevet 1. desember 2008 Embla er fint. Embla er et navn som ofte brukes til hester, så jeg klarer ikke se for meg mennesker som heter det
Gjest Hmmmmmmmmmmm Skrevet 3. desember 2008 #35 Skrevet 3. desember 2008 Vi har ei nydelig datter med navnet FRØYA !!! Da hun var underveis trodde vi at det ble en gutt, og hadde navnet Trym klart. Vi liker begge navn som kanskje fåtallet liker: Birk, Ravn, Vilja, Bjørk. Om vi skulle være så heldige å få enda ett barn blir det nok ei Bjørk eller en Trym ( kanskje Ravn ). Vet at mange av disse navnene fra gammelt av ofte er tilknyttet hester og hunder. Oldemoren til vår Frøya presterte å si at Frøya hadde de en hest som het da hun vokste opp. Så det var sååå rart. Nå er det slik at vi valgte navnet vi syntes var pent og passet til vårt barn. For å være helt ærlig så er jeg like glad i dyrene. Så om mitt barn har et felles navn med en hest, så gjør det meg ingenting!!
Pjukset Skrevet 3. desember 2008 #36 Skrevet 3. desember 2008 For å være helt ærlig så er jeg like glad i dyrene. Så om mitt barn har et felles navn med en hest, så gjør det meg ingenting!! Det er greit nok, men man bør prøve å unngå navn som gjør at barna blir mobbet også. Hadde jeg gått rundt og hett "rex rodney" fordi mamma syns det var så fantastisk flott, så syns jeg nesten det grenser til barnemishandling (okey, nå satte jeg det litt på spissen). For meg blir Bjørk nesten i den kategorien, men det er jo bare min mening. Vilja syns jeg forøvrig er et utrolig vakkert navn
FangeLiv Skrevet 3. desember 2008 #37 Skrevet 3. desember 2008 Så om mitt barn har et felles navn med en hest, så gjør det meg ingenting!! Helt enig. Hva gjør det liksom?
Ce'Nedra Skrevet 3. desember 2008 #38 Skrevet 3. desember 2008 Eir var helt nydelig, det har jeg ikke hørt før. Loke forbinder jeg med en slem gud og hasjere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå