Maja_83 Skrevet 30. november 2008 #1 Del Skrevet 30. november 2008 Min mann og jeg ønsker å ta hverandres etternavn nå som vi er gift Men så lurer vi på hva som utgjør forskjellen om vi setter sammen navnene med eller uten bindestrek? Andersen-HansenAndersen Hansen Kan man f.eks forkorte til Maja A. Hansen om man har bindestrek i navnet, eller er man da nødt til å skrive begge etternavnene fullt ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 30. november 2008 #2 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg har forstått det slik at dersom man har bindestrek, så blir det etternavnet. Noe som vil bety at man ikke kan skrive Maja Andersen-Hansen, Maja A. Hansen. Men jeg er ikke helt sikker på dette, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maja_83 Skrevet 30. november 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 30. november 2008 Hmm. Jeg synes det er veldig fint å inkludere bindestreken, for da blir etternavnene ett og ikke to. Men tungvint å ikke kunne forkorte det altså... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #4 Del Skrevet 30. november 2008 Uten bindestrek blir det et mellomnavn og et etternavn. Med bindestrek blir det ett etternavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #5 Del Skrevet 30. november 2008 Uten bindestrek blir jo Hansen etternavnet. Andersen blir bare et mellomnavn. Med bindestrek slås navnene sammen og telles som ett navn. Jeg tror kanskje bindestrek i navn kan være litt upraktisk. Tenker på de gangene man må stave navnene sine osv. I tillegg kan man jo på sett og hvis ikke forkorte navnet slik som du foreslår i startinnlegget, så man er avhengig av å si hele navnet. På den andre siden er det kanskje mest "rettferdig" å sette en bindestrek mellom navnene deres slik at ikke et av navnene "bare" blir et mellomnavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitnir Skrevet 3. desember 2008 #6 Del Skrevet 3. desember 2008 Min mann og jeg ønsker å ta hverandres etternavn nå som vi er gift Men så lurer vi på hva som utgjør forskjellen om vi setter sammen navnene med eller uten bindestrek?Andersen-HansenAndersen HansenKan man f.eks forkorte til Maja A. Hansen om man har bindestrek i navnet, eller er man da nødt til å skrive begge etternavnene fullt ut? Det blir hhv ett etternavn eller ett etternavn og ett mellomnavn ja. Men du kan vel fint forkorte uansett, til eksempel Maja A.-Hansen? Har sett flere gjøre det på den måten. Men ser kanskje ikke like bra ut da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #7 Del Skrevet 4. desember 2008 Finnes det noen regler for hvordan man kan forkorte navn? Trodde det var rimelig fritt fram når det gjaldt akkurat det. Det er jo mange med flere navn som velger å ikke si eller skrive alle navnene i det hele tatt. Om du heter Arne Hansen så kan du da velge å kalle deg A. Hansen, Arne Hansen, Arne, Hansen? Eller bare A for den saks skyld? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #8 Del Skrevet 4. desember 2008 Det blir hhv ett etternavn eller ett etternavn og ett mellomnavn ja. Er du sikker på det? Jeg har akkurat lest boka om Georg Valentin von Munthe af Morgenstierne. Her er hele von Munthe af Morgenstierne etternavn. Ingen bindestrek. Ut fra det du sier skulle en jo tro at bare Morgenstierne var etternavn, men slik er det altså ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #9 Del Skrevet 4. desember 2008 Finnes det noen regler for hvordan man kan forkorte navn? Trodde det var rimelig fritt fram når det gjaldt akkurat det. Det er jo mange med flere navn som velger å ikke si eller skrive alle navnene i det hele tatt. Om du heter Arne Hansen så kan du da velge å kalle deg A. Hansen, Arne Hansen, Arne, Hansen? Eller bare A for den saks skyld? Det er ditt navn, og du forkorter det akkurat som du vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. desember 2008 #10 Del Skrevet 4. desember 2008 Er du sikker på det? Jeg har akkurat lest boka om Georg Valentin von Munthe af Morgenstierne. Her er hele von Munthe af Morgenstierne etternavn. Ingen bindestrek. Ut fra det du sier skulle en jo tro at bare Morgenstierne var etternavn, men slik er det altså ikke. det er andre regler for navn som von. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nolia Skrevet 4. desember 2008 #11 Del Skrevet 4. desember 2008 Det er kommet nye navneregler, tidligere var det slik at man bare kunne ha ett etternavn, derfor måtte man da enten ha bindestrek, eller ett mellomnavn og ett etternavn. Nå kan man ha to etternavn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dåsa Skrevet 4. desember 2008 #12 Del Skrevet 4. desember 2008 Hm.. Jeg trodde det var slik at dersom du har bindestrek så blir initialene dine M.A. Men Dersom du dropper bindestreken så blir initialene dine M.A.H. Mulig jeg tar feil altså.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå