Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #1 Skrevet 30. november 2008 Alt man lurer på! I går var vi ute på en liten, og ganske så bra, restaurant og spiste. Tilsammen var det vel en 20 gjester i lokalet, og dette var brorparten av kveldens spisegjester, dette er en restaurant hvor det er typisk at gjestene blir sittende en stund. På menyen var det ca fem hovedretter og i tillegg hadde de julemat, i hvertfall hadde de lutefisk og pinnekjøtt. Muligens det er Hellstrøm som har pirret min nysgjerrighet,men jeg lurer altså på hvordan de planlegger og ordner til på kjøkkenet. Jeg antar jo at maten på et slikt sted er laget fra bunn av og at de ikke i utstrakt grad driver med frossenmat. Hvordan gjør de det med pinnekjøtt f.eks? Damper de opp store gryter + lager tilbehør i forveien, for så å håpe på at gjestene bestiller akkurat det? Kålrotstappe f.eks er jo ikke noe særlig å varme opp igjen dagen etter og det skal jo koke en stund så det må jo være klart når folket kommer.. Det må da gå utrolig mye mat i søpla hvis det er slik man planlegger. I går da vi spiste ute var det ingen av meg og mine venner som bestilte julemat, men jeg antar at de hadde hatt nok til oss alle hvis vi hadde ønsket det. Og hva med helstekt kjøtt og allverdens tilbehør? Mandelpoteter f.eks? De må jo være nykokte, man kan jo ikke komme med poteter fra dagen før? Siden det er så mange flinke matglade mennesker her på KG så håper jeg å få en oppklaring!
venus_ Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 Maten blir lagd i store porsjoner og nedkjølt. Også varmes de opp igjen, og tilberedes ferdig når bestillingen kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå