Trampe Skrevet 30. november 2008 #1 Skrevet 30. november 2008 Vi bor i en bolig med flere boenheter. Den består av garasje på bakkeplan, leilighet oppå der i 1. etasje, og vår leilighet i 2. etasje. Det er 20 trappetrinn opp til 1. etasje, og nye 20 opp til vår leilighet. Vår sønn sover to ganger daglig. Vanligvis sover han inne en runde, og så triller vi tur andre runden. Men nå nekter han å sove inne, det fungerer ikke å trille inne engang. Alternativene våre er da: 1. trille tur to ganger daglig i all slags vær 2. trille utenfor til han sovner og sette vogna i garasjen med babycall 3. trille utenfor, dra vogna opp trappa og sette den utenfor ytterdøra Hva hadde du valgt? Er det forsvarlig å sette ei vogn med en baby ute i garasjen når det er over 40 trappetrinn ned dit, det er mørkt ute og man har null oversikt over hvem som evt går inn i garasjen? Vi ser ikke garasjen i det hele tatt. Jeg spør fordi vi er uenige om det er forsvarlig eller ikke.
Amalie_85 Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 Kommer litt ann på strøket du bor i og kanskje?!? For selv så lar jeg sønnen min sove ute i vogn utenfor døra m/babycall. Jeg ser han jo ikke. Og sitter jo heller ikke å ser ut vinduet om det kommer noen hitover. Så hadde strøket vært som her tror jeg nok at jeg kunne latt han sove i garasjen. Å dra en vogn opp 40 trappetrinn alene hadde jeg ikke orka, da hadde hvertfall ikke sønnen min sovet lengre når vi hadde kommet opp Men når man er hjemme begge to kan jo det være en løsning
Gjest Eurodice Skrevet 30. november 2008 #3 Skrevet 30. november 2008 Vi bor i en bolig med flere boenheter. Den består av garasje på bakkeplan, leilighet oppå der i 1. etasje, og vår leilighet i 2. etasje. Det er 20 trappetrinn opp til 1. etasje, og nye 20 opp til vår leilighet. Vår sønn sover to ganger daglig. Vanligvis sover han inne en runde, og så triller vi tur andre runden. Men nå nekter han å sove inne, det fungerer ikke å trille inne engang. Alternativene våre er da: 1. trille tur to ganger daglig i all slags vær 2. trille utenfor til han sovner og sette vogna i garasjen med babycall 3. trille utenfor, dra vogna opp trappa og sette den utenfor ytterdøra Hva hadde du valgt? Er det forsvarlig å sette ei vogn med en baby ute i garasjen når det er over 40 trappetrinn ned dit, det er mørkt ute og man har null oversikt over hvem som evt går inn i garasjen? Vi ser ikke garasjen i det hele tatt. Jeg spør fordi vi er uenige om det er forsvarlig eller ikke. Min mening er at dette er fullstendig uansvarlig. Hvis det er kjølig vær og frisk luft som er det ønskelige her, kunne det være en idé å la gutten ligge i vognen under et åpent vindu på soveværelset, for eksempel?
Trampe Skrevet 30. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. november 2008 "Dette" er uansvarlig? Hvilken del da? Sove i garasjen, sove utenfor døra, sove ute i det hele tatt? Han roer seg ikke i vogna inne. Det er sikkert en fase, men den siste uka har jeg brukt flere forsøk og laaang tid på å få ham til å sove i vogna inne, uten resultat. Han slokner på fem minutter ute. Hadde jeg kunnet la ham sove inne hadde jeg selvsagt gjort det.
captiva Skrevet 30. november 2008 #5 Skrevet 30. november 2008 Jeg tror ikke jeg hadde turt å la han sove så langt unna,uten noe oversikt...,jeg synes iallefall ikke at det er forsvarlig å sette han i garasjen. dere har ingen andre muligheter? da ville jeg nok ha lukket opp vinduet og latt han sove inne,han venner seg nok til det.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #6 Skrevet 30. november 2008 Alternativene våre er da: 1. trille tur to ganger daglig i all slags vær 2. trille utenfor til han sovner og sette vogna i garasjen med babycall 3. trille utenfor, dra vogna opp trappa og sette den utenfor ytterdøra Alternativ 1 er det eneste forsvarlige så lenge barnet ikke vil sove innendørs. Det finnes ikke dårlig vær, kun dårlige klær.
Gjest Eurodice Skrevet 30. november 2008 #7 Skrevet 30. november 2008 "Dette" er uansvarlig? Hvilken del da? Sove i garasjen, sove utenfor døra, sove ute i det hele tatt? Han roer seg ikke i vogna inne. Det er sikkert en fase, men den siste uka har jeg brukt flere forsøk og laaang tid på å få ham til å sove i vogna inne, uten resultat. Han slokner på fem minutter ute. Hadde jeg kunnet la ham sove inne hadde jeg selvsagt gjort det. Mitt svar var basert på de siste linjene du skrev, sove i garasjen, eller for den sakens skyld hvorsomhelst hvor du ikke kan se vognen. Jeg antar at du er førstegangsmor og stresser for mye. Din sinnstilstand oppfanges av babyen, vet du. Hvorfor kan han ikke sove inne, har du dårlig plass? Det er nok bare en overgangsfase, skal du se. Lykke til i hvert fall .
Trampe Skrevet 30. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. november 2008 Du antar at jeg stresser for mye?? Jeg vet godt at sinnstilstand oppfattes av babyen. Det er ikke det det er snakk om, og jeg stresser ikke. Jeg har god tid, og vi har veldig god plass til både ei og to vogner, men hvis du leser det jeg skriver ser du at han ikke roer seg ned inne, og at det ikke fungerer å trille inne. Jeg kan forklare litt til. Min sønn har sovet inne fint og greit i vogna si i lang tid nå. Men plutselig har han fått det for seg at han ikke vil sove inne. Han skriker i flere timer i stedet for å roe seg ned med en gang i vogna ute. I går bestemte jeg meg for å ikke gi meg. Resultatet var at han ikke sov i det hele tatt i løpet av hele dagen. Han illskrek i vogna, skrek seg så varm og svett at han var helt klam. Jeg måtte ta ham opp og skifte body på ham fordi den var gjennomvåt. Til slutt ga jeg opp å roe ham i vogna. Resten av dagen sutret han såklart, fordi han var trøtt og sliten. Ikke fikk jeg i ham mat heller, fordi han var for trøtt. Han sloknet til slutt på fanget mitt. I dag begynte han på samme måte, jeg holdt på i over en og en halv time inne før jeg gikk ut med ham, og da roet han seg på et par minutter. Det er bedre å trille ham ute i fem minutter enn å kjempe hele dagen inne. Jeg tror det bare er en fase siden han har forandret seg så totalt, men slik det er nå fungerer det ikke å sove inne. Ergo må han sove ute. Jeg skriver jo at jeg ville latt ham sove inne hvis det var mulig. Slik tingene er nå er det ikke mulig. Jeg mener at det ikke er forsvarlig å la ham sove i garasjen. Mannen min mener at det er helt ok så lenge man har babycall på. Jeg begynner i jobb i morgen, og mannen min skal være hjemme med ansvar for babyen. Derfor blir dette et naturlig diskusjonstema i hjemmet i dag.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #9 Skrevet 30. november 2008 Jeg synes ikke det høres ut som noen veldig god løsning når dere ikke ser babyen eller har kort vei ut (jeg har satt barnevogna rundt hushjørnet da jeg var barnevakt, men hadde en dør åpen og kikket ut forholdsvis ofte for å høre og se på avstand). Hvordan er garasjen deres - er det flere som bruker den ville jeg i hvert fall IKKE gjort det pga eksos og andres eventuelle uoppmerksomhet (man forventer jo ikke barn i barnevogn i en garasje)? Og hvordan er lufta der? De fleste garasjene jeg har vært inne i har litt ufrisk luft med olje- og bensinlukt eller litt fukt. Det er bedre å sette vogna ute et annet sted om dere har mulighet. Alternativ 3, går det an å kombinere med å sette ham på verandaen, eller har dere ikke veranda?
thapara Skrevet 30. november 2008 #10 Skrevet 30. november 2008 Jeg tror ikke det er uforsvarlig å la han sove i garasjen. MEN jeg ville ikke gjort det allikevel (I så fall ville jeg hatt babycall på, og sett til ham hvert tiende minutt). Ungen er over åtte måneder? Da er det vel kanskje ikke så mye lenger aktuelt å sove to ganger om dagen? Tror uansett jeg ville satset på to turer daglig, om en stund vil han kanskje sove inne igjen?
Trampe Skrevet 30. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 30. november 2008 Vi har veranda ja, men den er seks meter over bakken og vi må trille gjennom gang og kjøkken for å komme dit. Det er absolutt mulig, men det er like mye ly på trappa som det er på verandaen. Trappa kommer vi ikke utenom uansett.. Garasjen er en stor og luftig dobbelgarasje. Det er ikke olje og bildeler i den, så det er svært lite lukt der. Bilen står ikke der på dagtid (jeg har den på jobb) og det er lys der inne når det er mørkt ute. Porten er elektrisk, og det går an å stoppe den i den stillingen vi vil ha den (f. eks. halvveis nede) Luftmessig mener jeg det er godt nok, og jeg tviler på at noen vil gå inn dit. Men jeg føler ikke det er trygt nok allikevel, på grunn av avstanden. Vi bor som sagt seks meter over bakken, og det føles som om han er veeeeldig langt unna når han ligger der nede.. Det er vel ikke lenge før han skal sove bare en gang om dagen, det er sant. Men enn så lenge blir han stuptrøtt bare en eller to timer etter han står opp, og han sover så korte lurer at han ikke greier seg med bare en formiddagslur. Så enn så lenge må vi visst ut og gå..
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #12 Skrevet 30. november 2008 Ja, det er hjelt forsvarlig, så lenge det er innenfor fylkesgrensene.
Minni-Mus Skrevet 1. desember 2008 #13 Skrevet 1. desember 2008 men kan dere ikke plassere vognen ute på verandaen og trille vogna frem og tilbake der da?? Visst han bare trenger litt trilling i noen min før han sovner?? Et tips er å legge en plankebit på verandaen som dere triller over visst han trenger litt humping for å sovne!! Da slipper dere trappene og problemstillingen. jeg tror ikke jeg ville vært komfortabel med å plassere en vogn med baby i en garage sliks om du beskriver det. her har barnet sovet ute i vogn, men da ser jeg vogna fra vinduet.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #14 Skrevet 1. desember 2008 Jeg ville ikke plassert ungen i en garasje. Jeg ville heller ikke plassert ungen slik at jeg ikke hadde mulighet til å se ham fra vinduet. Greit nok at man ikke står i vinduet og glor hele tiden, men man sjekke oftere enn om man må gå ut og ned masse trapper. Hvorfor kan han ikke være på altanen? Det er da mindre stress å trille en vogn gjennom kjøkkenet enn ned trapper? Eller ha ham i en bag på altanen, så slipper du hele trilleproblematikken?
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #15 Skrevet 1. desember 2008 Å trille to ganger om dagen er da ikke så farlig? Jeg går tur med bikkjene tre ganger om dagen, i all slags vær. Det er da bare sunt med mosjon. Kjøp deg gode klær, vanntette og vindtette og varme, og kom deg ut på tur
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #16 Skrevet 1. desember 2008 Hahahahaha. Plassere ungen i garasjen. Morsomste tråden ever.
Leanne Skrevet 1. desember 2008 #17 Skrevet 1. desember 2008 jeg ville ikke latt barnet sovet i garasjen... tenk om baby callen går tom for batteri eller plutselig slutter å fungere? da ligger barnet og skriker og skriker stakkar.... Hva om noen prøver å stjele barnet... (er litt paranoid nå - men det kan jo faktisk skje.. mange pedofile der ute....) Men er det nødvendig å sove to ganger når han er 8 mnd, kanskje det er derfor han er så sint og ikke vil sove? Hva med å trille en tur midt i mellom de vanlige sove tidene, og så heller se om han sover lengre da.. Så han får nok med en lur...
Trampe Skrevet 1. desember 2008 Forfatter #19 Skrevet 1. desember 2008 (endret) Poenget er at han sovner når vi er ute på tur og triller, men ikke inne. Selvfølgelig er det ikke noe stress å trille på kjøkkenet. Poenget var ikke kjøkkenet. Poenget var at jeg må inn i huset for å komme på verandaen, han sovner ikke når jeg triller inne, og da blir trappa et problem uansett. Jeg kan ikke trille ham ute for så å sette ham på verandaen, det er lengre vei dit enn til trappa der han har stått når jeg har vært hjemme i permisjon. Jeg har nemlig dratt vogna opp, fordi jeg ikke vil la ham stå i garasjen. Det er strømtilgang der, så babycallen går ikke tom for batteri, men jeg er allikevel ikke trygg når han står der. Verandaen er ikke stor nok til at jeg kan trille på den. Enn så lenge trenger han to lurer om dagen. Han blir trøtt og grinete rundt ni, så det blir for lenge å pine ham til midt på dagen. Det er mye koseligere å la ham sove når han blir trøtt, og ha det bra sammen når han er våken, enn å holde en trøtt unge våken bare fordi man ikke gidder å trille to ganger daglig. Jeg legger ham ikke etter klokka, jeg legger ham etter trøtthetstegn. Mange jeg kjenner har unger som sover to ganger daglig selv når de har rundet året, så jeg tror ikke det er så uvanlig? Hvorfor han ikke vil falle til ro aner jeg ikke, men han tuller om natta også nå. Så jeg tror som sagt det er en fase. Komme meg ut på tur ja, hadde det vært så vel Jeg jobber, og pappaen må ut på tur. Det er greit å se at de fleste er enige i at han ikke bør sove utenfor synsvidde. Endret 1. desember 2008 av Trampe
Mistyen Skrevet 1. desember 2008 #20 Skrevet 1. desember 2008 Stol på mamma-instinktene dine , Trampe. Jeg hadde aldri latt ungen min stå i garasjen slik som du forklarer at det er. Hva med alternativet å ha bag`en på altanen, kan det fungere? Hvis ikke tror jeg at jeg hadde sagt til pappaen at han måtte ut og gå to ganger ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå