Gå til innhold

Brystreduksjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for å få redusert brystene?

Jeg er en ung kvinne, 25 år, som har slitt med store bryster siden jeg var 18-19 år. Jeg liker dem ikke, og føler meg derfor ikke vel naken sammen med kjæresten, det til tross for at han sier at det ikke er noe problem for han. Selv har jeg problemer med å finne riktig BH, og jeg føler egentlig at de vokser enda, og at de synker noe. De henger ganske mye, og jeg føler at dette er et problem. Jeg har en del ryggsmerter øverst i ryggen, og lurer på om det kan ha noe med brystene å gjøre.

Hvordan går jeg fram for å få gjort noe med dette?

Gjest WildRider
Skrevet

Du går til fastlegen din og forklarer problemet, så videresender han deg til de rette folkene :)

Lykke til!

Skrevet
Du går til fastlegen din og forklarer problemet, så videresender han deg til de rette folkene :)

Lykke til!

Takk for det!

Noen andre her som har vært gjennom dette, som vil fortelle litt om det?

Gjest WildRider
Skrevet

Vel, jeg har ikke vært gjennom dette, men det har min tante og hun delte hele opplevelsen med moren min som også har gigabryster og vurderer samme operasjon.

Tanta mi begynte runden hos sin fastlege, han videresendte henne til Haukeland sykehus der hun fikk foretatt en mer korrekt undersøkelse og fikk beskjed at de ville redusere brystene hennes med 1 kg. Hun hadde store bryster gjennom hele livet sitt og innen hun nådde en alder på 40 år, hadde hun store kroniske smerter i rygg, skuldre og nakke. Ca 7 mnd etter timen på sykehuset fikk hun beskjed om operasjonen som var satt opp 2 mnd etter at hun mottok brevet. Hun dro dit sammen med min mor som ventet på henne til hun var ferdig. Operasjonen i seg selv gikk veldig bra, hun var bare svært sår og øm i ukene i ettertid og måtte ta det veldig med ro. Hun hadde også litt/moderate smerter i ukene etter operasjonen, men det var noe som gikk fint over etterhvert. Tanta mi endte heller ikke opp med spesielt synlige eller store arr etter dette, og ble veldig fornøyd. Nå kan hun trene hva hun vil, har blitt kvitt store smerter i rygg, nakke og skuldre og har ett mye lettere liv.

Håper dette var bittelitt til hjelp for deg, selv om det ikke er selvopplevd :)

Skrevet

Tusen takk for infoen WildRider.

Flere som har noe å fortelle om dette, enten de har opplevd det selv eller kjenner noen som har vært gjennom det?

Skrevet

jeg ble operert for to dager siden! Operasjonen gikk helt fint, og jeg har det bra! Brystene er litt ømme, men har bare tatt en pille i dag. skal ta to før jeg legger meg. I morgen skal jeg fjerne bandasjen, men tapen skal stå på i 7 dager til. Så jeg vet ikke hvordan arrene ser ut enda!

• 2 uker senere...
Gjest puppetrollet
Skrevet

Hei! Jeg skjønner hvordan du har det. Jeg plages selv med vondt i ryggen pga store bryst. I tillegg får jeg eksem fordi huden min ikke tåler at Bhen strammer (noe den må for å holde puppene på plass).

Jeg gikk til fastlegen min for ca. en uke siden og han målte brystene mine og sa att han skulle henvise meg til en klinikk som kunne utføre opperasjonen.

Gleder meg til å få det gjort! Vil anbefale deg å foreta denne opperasjonen også hvis du sliter med de plagene du beskriver. Har forresten sett en del bilder av folk som har utført slike opperasjoner. Puppene blir mye finere enn hva de var fra før. Spretten og nett:)

Lykke til, støtter deg i dette

Skrevet

Jeg har gjort det.

Var vel 19 år og slet med store psykiske problemer!

Jeg gikk til fastlegen min. Han veiet meg (og veiet puppene).

Så skrev han en henvisning til noen sykehus. Jeg kom til på en konsultasjonstime ganske kjapt, og fikk beskjed om at innen to mnd skulle jeg bli opperert. Når det var gått ca 4 mnd og jeg enda ikke hadde hørt noe, sendte fastlegen min henvisning til volvat.

De tok kontakt med meg etter ca 14 dager og jeg fikk komme til på en konsultasjonstime ganske raskt. To uker etterpå var jeg operert. De tok 750gr fra ene 0g 700gr fra andre. Når jeg våknet fra narkosen følte jeg at jeg kunne puste ordentlig!! Det var en fantastisk følelse å kunne fylle lungene med luft!!! :)

Jeg gikk med bandasje i ca 1 uke, og deretter skulle jeg ta tape oppå arrene, for at de ikke skulle bli stygge. Jeg fikk sår der tapen hadde vært, så jeg sluttet med tapen ganske raskt. Arrene er ikke så gale alikevel :)

Jeg må si at det var jævlig vondt en god stund etterpå, men dette tror jeg er ganske forskjellig.

Jeg har ikke angret et sekund på at jeg gjorde dette, og vil anbefale det hvis du virkelig trenger det! :)

• 3 uker senere...
Gjest Gnuffisen
Skrevet

Når dere fikk henvisning fra fastlege.. måtte dere betale mye for operasjonen??

Har vært til konsultasjon hos klinikk, og de sa at jeg hadde såpass mye overskudd at jeg kunne få dette prisredusert gjennom min fastlege..

Var det bare reduksjon, eller inngår brystløft??

Skrevet

Du kan få operasjonen dekket av det offentlige, hvor mye trygdeetaten dekker tror jeg kommer an på hvor mye du trenger operasjonen. Hvorfor spør du ikke på klinikken, eller fastlegen din?

Gjest Gnuffisen
Skrevet

Fordi klinikken sa at jeg måtte gå ned i vekt til under trivselsvekt for å få et resultat han kunne garantere jeg ble fornøyd med..

Har egentlig en stor jobb fremfor meg, så venter heller med å kontakte di igjen..

Skrevet

Jeg sniker til med et spørsmål selv.

Jeg er 18 og har ganske ujevne bryster, der det ene er D- og det andre E-cup (75). BH-er gjør derfor at den ene skåla blir for stor eller den andre for liten. Har prøvd spesial-BH en gang, men da kunne forskjellen sees gjennom klær, noe jeg virkelig ikke ønsker... :tristbla:

Er det mulig å foreta en bryst-reduksjon på bare et av brystene?

Vet egentlig ikke om dette kan regnes som en reduksjon, siden jeg ikke har noen helsemessige plager med dem.

Skrevet

Heisann!

Skal til legen i midten av januar og spørre ang brystreduksjon. Har str D75 idag, og de føles tomme og slappe. Har et håp om å dekket det meste, siden jeg ikke har råd til å betale selv. Min drøm er å få fjernet hud, rett og slett. Noen her som har gjort dette?

Puppene ble slik etter to graviditeter, men har etter siste gått ned over 20kg (inkl mage og full pakke da) og håper dette skal slå positivt ut hos legen...

Gjest Gjest_Jente 18_*
Skrevet

Jeg fikk utført en brystreduksjon 18 desember 08. Det er vel ca 2 uker siden nå. Jeg har hatt problemer med rygg + nakke helt siden jeg var 13 - 14 år, ikke så rart, hadde allerede som 10-åring en C-cup. Jeg dro til legen og forklarte at jeg hadde ført om "gratis" operasjon og at det var noe jeg ønsker. Derfor ble jeg sendt til Drammen private sykehus. Jeg syns de var veldig flinke der. Ikke har de særlig lang ventetid heller. Kunne få operasjonen når som helst, men jeg valgte å vente 6 mnd slik at jeg kunne ta det i en ferie. Jeg ble sendt hjem allerede en time etter operasjonen, men det gjorde ingenting for man føler ingenting pga narkosen. Det som var litt dumt med meg var at jeg følte meg litt for bra den dagen, hadde ikke vondt i det heletatt, så istede for å slappe av som jeg fikk beskjed om så gikk jeg litt for mye rundt, gikk på do alene, noe man ikke skal. Det førte til at jeg kastet opp ved midnatt, det kan selvfølglig være bivirkning fra narkosen.

Dag nr 2 var den verste syns jeg. Da kunne jeg ikke røre meg i det heletatt. Etter det gikk alt fint.

Dag 3 fjernet jeg bandasjen. Jeg bare advarer dere. Dette kan høres teit ut, jeg lo da jeg leste dette på et annet forum den samme dagen jeg skulle fjerne bandasjen; helt sitt på en stol når du har tenkt til å fjerne bandasjen. Det kan hende du besvimer, eller lignende. Dette er pga du er spent over hvordan det ser ut osv. Jeg besvimte ikke, men det var like før. Jeg ble veldig svimmel, ble kvalm og kaldsvettet. Det var så ille at ikke en gang kjæresten min fikk være inne på bandet lenger. Bare mamma.

Etter to uker skulle jeg fjerne teipen. Noe som jeg akkurat har gjort. Dette gjorde jeg i dusjen, for da gjør det ikke så vondt. Vanlig rent vann skader nemlig ingenting, det svir heller ikke. Jeg skal nå fortsette å teipe i 2-3 mnd. Da blir det penere arr. For å få enda penere arr kan man skylle med saltvann ( NaCl), og smøre med en krem som inneholder d-vit. Det kan fåes kjøpt på helsekost butikker.

Man skal ikke løfte noe særlig en stund framover og ikke stekke seg etter ting. Noe som jeg har vanskelig for. Jeg hater å måtte være avhengig av andre. Men hvis man ikke passer på dette, så får man svi for det senere.

Jeg vil anbefale andre med rygg + nakkesmerte pga store bryster til å utføre en slik operasjon. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg gjorde dette. Desutten er puppene mine mye finere nå enn det de var før.

Til andre som har utført en slik operasjon; jeg har mistet følelsen i brystvortene mine. Vil jeg noen gang få tilbake følelsen i dem? Hvor lang tid vil det da ta?

Skrevet

Men du fikk alt dekket? Kan ikke si jeg sliter med vond nakke/rygg, men selvtillitten teller vel også litt...

Håper noen vet svare på spørsmåle ditt ;)

Gjest Gjest_Emmplix_*
Skrevet

Jeg er 18 og har ganske ujevne bryster, der det ene er D- og det andre E-cup (75). BH-er gjør derfor at den ene skåla blir for stor eller den andre for liten. Har prøvd spesial-BH en gang, men da kunne forskjellen sees gjennom klær, noe jeg virkelig ikke ønsker... :tristbla:

Vet egentlig ikke om dette kan regnes som en reduksjon, siden jeg ikke har noen helsemessige plager med dem.

Jeg ville da tar at det skulle gå an. Du kan jo snakke med legen din om det og se hva han/hun sier. Det skader ikke å prøve.

Gjest Gjest_Emmplix_*
Skrevet
Fordi klinikken sa at jeg måtte gå ned i vekt til under trivselsvekt for å få et resultat han kunne garantere jeg ble fornøyd med..

Har egentlig en stor jobb fremfor meg, så venter heller med å kontakte di igjen..

Jeg betalte 240 kr i egenandel fordi jeg fikk det dekket, men det koster ca

36 000 kr hvis man ikke får det dekket. Prisen kan variere fra klinikk til klinikk.

Gjest Gjest_Emmplix_*
Skrevet
Når dere fikk henvisning fra fastlege.. måtte dere betale mye for operasjonen??

Har vært til konsultasjon hos klinikk, og de sa at jeg hadde såpass mye overskudd at jeg kunne få dette prisredusert gjennom min fastlege..

Var det bare reduksjon, eller inngår brystløft??

Jeg betalte 240 kr i egenandel siden jeg fikk det dekket, hvis ikke koster det ca 36 000 kr. Prisen kan variere fra sted til sted.

Jeg tror brystløft inngår i operasjonen. Det gjorde det med meg. Jeg hadde ganske store bryster som hang litt, nå ha jeg litt mer enn en størrelse mindre som ikke henger i det hele tatt. Jeg ble operert på Drammen Private sykehus, og syns de var ekstremt flinke der.

Skrevet

det går ann å få dette fikset om de bare tar ett bryst er jeg usikker på. nå vet jeg ikke hvor i landet du bor, men kontakt fastlegen din og han/hun vil kunne gi deg en rekvisisjon til en plastik kirurg som kan hjelpe deg.

Skrevet
Til andre som har utført en slik operasjon; jeg har mistet følelsen i brystvortene mine. Vil jeg noen gang få tilbake følelsen i dem? Hvor lang tid vil det da ta?

jeg har ikke fått gjort det ennå, men jeg vet at man kan miste følelsen og man kan få problemer med å amme senere. men det vil bare tiden vise. Det er jo ikke så lenge siden du fikk det gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...