Ambivalent Skrevet 30. november 2008 #21 Skrevet 30. november 2008 Eg synest det er sjølvklart at det er dei som har venta lengst som skal ha førsterett, men eg har inga håp om at det vil skje i Noreg i mi levetid. Nordmenn er heilt håplause på køkultur. Helt enig. Det er jo som regel de som akkurat stilte seg bakerst i køen som løper til den nyåpnede kassa. Selv blir jeg stående i "min" kø. Orker ikke stresse for å komme "først". Det gjelder også busskø, innsjekkingskø på flyplasser, og andre ting. Folk dytter seg jo fram/lager tre forskjellige køer når det bare er en kø, etc. (skjer jo alltid på flyplasser). Har faktisk lagt merke til at køkulturen er annerledes i andre land.
feuerstein Skrevet 30. november 2008 #22 Skrevet 30. november 2008 Det jeg synes er rart er at vi i det hele tatt har parallelle køer. Hvorfor ikke én samlet kø, og når en kasse blir ledig går den som er fremst i køen til denne kassen? Bruker det i sikkerhetskontrollen på flyplassen her, er ganske fint når en eller annen som ikke har flydd siden Zeppelin var på moten bruker en halv evighet på å tømme lommer for metall. Med kø av butikktypen ville alle i hans kø blitt oppholdt, med samlekø går man bare gjennom de andre apparatene isteden etterhvert som de blir ledige.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 30. november 2008 #23 Skrevet 30. november 2008 Egentlig... Så kunne jeg ikke brydd meg mindre. Men fikk meg en liten latter i går, altså. Var på XXL og handlet en julegave, og sto i lang kø i kassen. Der er det to kasser for hver kø, altså det er to kasser innfor hverandre, men bare en kø til dem. Vi står og venter og venter, og begynner endelig å nærme oss. Idet den kassen lengst unna oss endelig blir ledig, brøyter det seg en dame forbi oss og formelig kaster tingene sine til kassen. Jeg og min kjære blir stående igjen som to spørsmålstegn og titter rundt oss. Kassen før denne blir ledig like etterpå... Hva var vitsen med det egentlig? Altså, hadde hun virkelig så dårlig tid at hun MÅTTE spare de 10 sekundene, kunne hun ikke bare spurt om å få gå foran? Jeg hadde absolutt ikke dårlig tid jeg, så hadde hun spurt er det klart hun hadde fått lov! Men jeg synes det er litt rart å bare trengte seg fram...
Vera Vinge Skrevet 30. november 2008 #24 Skrevet 30. november 2008 (endret) Jeg syns de som står langt foran (de som har ventet lengst) i den første køen, bør få mulighet til å gå først i den nye køen. Jeg pleier derfor å avvente noen sekunder, og se om de foran meg benytter muligheten. Hvis ikke, går jeg selv til den nye kassen. Folk som står bakerst, og som brøyter seg fram for å komme først i den nye køen, anser jeg som litt frekke. Hvis de har dårlig tid, må de gjerne spørre om de kan få gå først. Noe annet blir sniking for meg. Men om de som står langt foran i den gamle køen, ikke bytter kø, skal jeg ha meg frabedt å bli utskjelt for å skifte kø hvis de foran blir stående på stedet hvil. Jeg opplevde det en gang i en klesbutikk, hvor jeg ble kjeftet på av den dame som trodde at køsystemet fungerte sånn at man stod i én kø, selv om det var to kasser. Da var det heller ikke snakk om å pent fortelle meg at hun mente jeg snek (selv om kassadamen var enig med meg ang. køsystemet), men det var visst mer passende å heve stemmen og regelrett kjefte. Endret 30. november 2008 av Vera Vinge
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #25 Skrevet 30. november 2008 Det jeg synes er rart er at vi i det hele tatt har parallelle køer. Hvorfor ikke én samlet kø, og når en kasse blir ledig går den som er fremst i køen til denne kassen? Bruker det i sikkerhetskontrollen på flyplassen her, er ganske fint når en eller annen som ikke har flydd siden Zeppelin var på moten bruker en halv evighet på å tømme lommer for metall. Med kø av butikktypen ville alle i hans kø blitt oppholdt, med samlekø går man bare gjennom de andre apparatene isteden etterhvert som de blir ledige. På Gardermoen en gang jeg skulle ut å fly var det slik. Da var det to kasser rett ved siden av hverandre som var åpne for innsjekking. Den ene hadde tydeligvis åpnet etter den andre, for folk sto fortsatt i én kø, og gikk til den ledige kassen når de var nestemann. Systemet funket veldig fint. Plutselig kommer et ektepar med koffertene sine, går elegant forbi hele den LANGE køen og stiller seg ved den andre kassen. Det var umulig å ikke se at folk sto i én kø for deretter å fordeles på de to kassene. Hvorfor ellers skulle det stått femti mennesker i kø i en av kassene og bare et reisefølge i den andre? Jeg angrer fortsatt bittert på at jeg ikke sa fra. Maken til frekkhet.
Vera Vinge Skrevet 30. november 2008 #26 Skrevet 30. november 2008 På Gardermoen en gang jeg skulle ut å fly var det slik. Da var det to kasser rett ved siden av hverandre som var åpne for innsjekking. Den ene hadde tydeligvis åpnet etter den andre, for folk sto fortsatt i én kø, og gikk til den ledige kassen når de var nestemann. Systemet funket veldig fint. Plutselig kommer et ektepar med koffertene sine, går elegant forbi hele den LANGE køen og stiller seg ved den andre kassen. Det var umulig å ikke se at folk sto i én kø for deretter å fordeles på de to kassene. Hvorfor ellers skulle det stått femti mennesker i kø i en av kassene og bare et reisefølge i den andre? Jeg angrer fortsatt bittert på at jeg ikke sa fra. Maken til frekkhet. Det trenger ikke å handle om frekkhet, men om ulik forståelse av køsystem. De du snakker om må ha vært rimelig sløve, når den ene køen var lang, mens det ikke stod noen i den andre. Men når det f.eks. åpnes en ny kasse, er det ikke helt opplagt hva slags køsystem man skal følge.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #27 Skrevet 30. november 2008 Det trenger ikke å handle om frekkhet, men om ulik forståelse av køsystem. De du snakker om må ha vært rimelig sløve, når den ene køen var lang, mens det ikke stod noen i den andre. Men når det f.eks. åpnes en ny kasse, er det ikke helt opplagt hva slags køsystem man skal følge. Jeg ser ikke helt hvordan de kan ha klart å ikke forstå køsystemet. Hvis de hadde tenkt seg om litt så hadde de selvfølgelig forstått at ikke resten av oss var så dumme at vi stilte oss i én kø og lot den andre kassen være ledig.
Meaty Skrevet 30. november 2008 #28 Skrevet 30. november 2008 Jeg tror ikke det går an å lære nordmenn folkeskikk på dette området. Derfor bør de som åpner ny kasse bli flinkere til å invitere med seg de første i køen over i den nye. Men uansett klarer man ikke å omgå Murphy's lov. Man finner alltid ut at man har stilt seg i feil kø Dere må komme og handle hos meg, for jeg gjør alltid det du sier her! (Funker fint siden vi bare har to kasser.)
The Kitten Skrevet 30. november 2008 #29 Skrevet 30. november 2008 Jeg ser ikke helt hvordan de kan ha klart å ikke forstå køsystemet. Hvis de hadde tenkt seg om litt så hadde de selvfølgelig forstått at ikke resten av oss var så dumme at vi stilte oss i én kø og lot den andre kassen være ledig. Jo, dessverre går nordmenn flest som en saueflokk. Det gjelder folk fra andre land også. Det har vært forsket på det faktisk.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #30 Skrevet 1. desember 2008 Førstemann til mølla prinsippet er det mest effektive systemet. Den som står som nr 2 i den første køen, står gjerne allerede innenfor kasseområdet, og må derfor rygge litt ut for å komme seg ut av køen. Og når man allerede står som nr 2 i køen, er det ikke så veldig mye vits i å skifte kø. Når jeg står som nr 2 gidder jeg aldri prøve å skifte kø. Men jeg er enig i at det hadde vært bedre med én kø, uansett hvor mange kasser, så måtte man gå til den kassen som ble ledig når man kom først i køen. Problemet med dette systemet er at det tar mer plass, ettersom man må ha et sted å samle opp en stor kø, og denne køen må begynne såpass langt fra kassene at man klarer å se om det blir ledig i en kasse eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #31 Skrevet 1. desember 2008 Jo, dessverre går nordmenn flest som en saueflokk. Det gjelder folk fra andre land også. Det har vært forsket på det faktisk. Jeg er enig med deg i at nordmenn går som en saueflokk. Men her var det altså snakk om to åpne kasser i innsjekkingen, tydelig merket med reiseselskap, og det sto en kø på mange titallsmeter i den ene, og jevnlig fordelte køen seg på de to kassene. Det var rett og slett umulig å ikke forstå. Saueflokkinstinktet er forresten interessant å observere i andre situasjoner. Ganske underholdende!
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #32 Skrevet 1. desember 2008 Dere må komme og handle hos meg, for jeg gjør alltid det du sier her! (Funker fint siden vi bare har to kasser.) OK, da kommer jeg til deg
The Kitten Skrevet 1. desember 2008 #33 Skrevet 1. desember 2008 Jeg er enig med deg i at nordmenn går som en saueflokk. Men her var det altså snakk om to åpne kasser i innsjekkingen, tydelig merket med reiseselskap, og det sto en kø på mange titallsmeter i den ene, og jevnlig fordelte køen seg på de to kassene. Det var rett og slett umulig å ikke forstå. Saueflokkinstinktet er forresten interessant å observere i andre situasjoner. Ganske underholdende! Ja, de burde vel forstått det.
flickan Skrevet 1. desember 2008 #34 Skrevet 1. desember 2008 Om jeg står som nr 2 i en kø gidder jeg sjelden bytte kø. Men må innrømme at jeg sjelden opplever det som et problem at folk sniker. Enten er ikke folk så snikete rundt her, eller så bryr jeg meg rett og slett ikke..
Gjest gjesst Skrevet 1. desember 2008 #35 Skrevet 1. desember 2008 Jeg selv har som regel tid og tålmodighet når jeg er i butikkene, men av og til lar jeg meg irrritere innvendig og blir sur på "frekke" folk. Men samboeren min skulle kjøpe seg lunsj på meny en dag og stod som nr 3 i køen. kundene som stod foran hadde masse varer og den første var i gang med å få sine varer scannet. Dame nr 2 presterer å si til min samboer: "du bør nok gå i en annen kasse du, for jeg har så mange varer at det tar nok lang tid før du får betale" Der stod han med en banan og et rundtykke og
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #36 Skrevet 1. desember 2008 Men jeg er enig i at det hadde vært bedre med én kø, uansett hvor mange kasser, så måtte man gå til den kassen som ble ledig når man kom først i køen. Problemet med dette systemet er at det tar mer plass, ettersom man må ha et sted å samle opp en stor kø, og denne køen må begynne såpass langt fra kassene at man klarer å se om det blir ledig i en kasse eller ikke. Dette systemet hadde de i en kiosk på Heithrow-flyplass. Det funket ganske bra ved at det blinket på det kassanr som var ledig. Men hadde nok trengt større plass til et slik system i en matbutikk med handlevogner og alt....
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #37 Skrevet 2. desember 2008 Jeg selv har som regel tid og tålmodighet når jeg er i butikkene, men av og til lar jeg meg irrritere innvendig og blir sur på "frekke" folk. Men samboeren min skulle kjøpe seg lunsj på meny en dag og stod som nr 3 i køen. kundene som stod foran hadde masse varer og den første var i gang med å få sine varer scannet. Dame nr 2 presterer å si til min samboer: "du bør nok gå i en annen kasse du, for jeg har så mange varer at det tar nok lang tid før du får betale" Der stod han med en banan og et rundtykke og Og hva var galt med det damen sa? Hun prøvde vel bare være hyggelig? Eller mente du at hun skulle sluppet ham foran? Det mener jeg isåfall er feil. Man har ikke rett på å få gå foran selv om man bare har to varer. Om man skal slippe "alle" med småting foran seg, så blir man jo forsinket selv. Og så vet man aldri om de plutselig skal ha røyk, eller ta ut penger, eller hva som helst, så det tar uhorvelig med tid selv om de "bare" har to ting i nevene.
Gjest78 Skrevet 2. desember 2008 #38 Skrevet 2. desember 2008 Jeg gidder rett og slett ikke å irritere meg over dette. Nordmenn har køkultur som en saueflokk, sånn er det. Jeg har lagt merke til at f.eks briter og amerikanere har en helt annen køkultur i enkelte situasjoner, det er f.eks mye mindre sniking og trenging i fornøyelsesparker og badeland etc. Men jeg har aldri opplevd dette kasseproblemet i andre land, så jeg aner ikke hvordan det arter seg. Det er dog utrolig lite å få gjort med saken, vi greier aldri å kollektivt bestemme oss for en køkultur som skal fungere bedre, som vi deretter skal oppdra våre barn til å følge. Derfor lever jeg etter reglene som brukes, jeg hater å stå i kø, og stiller meg derfor fint fremst i køen om en ny kasse åpner, selv om jeg ikke sto i kø en gang. Det er da ikke min feil at folk ikke gidder å se seg om for å finne en kortere kø. Men jeg trenger meg ikke fram eller løper da, det er ikke så viktig.
Gjest Infralove Skrevet 2. desember 2008 #39 Skrevet 2. desember 2008 Eg er einig i at førstemann- til- mølla- prinsippet er best. Om eg må vente 5min ekstra fordi ein "sniker" i køen, så får det berre vere. Eg toler det.
Fortunatus Skrevet 2. desember 2008 #40 Skrevet 2. desember 2008 i butikker opplever jeg sjelden dette som noe særlig problem, men er verre på flyplasser o.l. Alle skal jo absolutt være første passasjer på det flyet og også være den første av! Og når folk brøyter seg frem for å komme først på flyet rister jeg nå egentlig bare på hodet..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå