Gå til innhold

Kassakø-kultur

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har vel alle opplevd å stå i kassakø i en butikk, bensinstasjon, polet osv, der det er ganske lang kø ved en eller to åpne kasser, men at det kommer noen og åpner en ny kasse som har vært stengt mens køen har stått der.

Spørsmålet er: Hvem har "rett" til å få gå først til den nye kassen?

1. Den/de som står bakerst i voksende kø/køer?

2. Den/de som ubetjent står som når to i den/de åpne kassen(e)?

3. Den/de som står midt i køen og er våkne nok, eller raske nok, til å få betjening i den nyåpnede kassen?

Kanskje ikke noen stor greie, men hvor ofte har dere opplevd at nr to i køen får førsterett i den nye kassen? Det er jo faktisk denne som står nærmest for betjening, altså stått lengst i kø, som skal ha den retten?

Mitt inntrykk er at det er den bakerste i køen, altså den som har stått bakerst kortest tid, enten tar eller får den gå til den nye kassen, uten å stille et eneste spørsmål ved om det er rett og riktig? Altså etter min mening manglende folkeskikk. Enig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Nei, skulle dette blitt rettferdig så måtte jo annenhver person fra den første køen flyttet seg til den andre :ler:

Skrevet

Jeg er egentlig veldig fan av førstemann til mølla prinsippet her.

Skrevet

Jeg og. Den som er våken nok, rask nok og desperat nok.

Skrevet

Jeg tror egentlig ikke noe annet prinsipp enn førstemann til mølla vil fungere her. Ofte er det trangt i butikken og flere køer. Da vil det ta lang tid å få vedkommende over til ny kø med stor handlekurv osv, og hvordan skal det avgjøres hvilken av køene som skal få førsterett i den nye?

Synes det er annerledes i klesbutikker. Der er det som regel én kasse som er åpen, og så åpnes en til når det blir kø. Da er det enkelt å greit å se hvem som er først i køen og dermed kan gå over til den nye. Det løser butikkpersonalet enkelt og greit ved å si "Værsågod NESTE" og se på vedkommende. Det er de flinke til på H&M, men de gjør det ikke på Vero Moda. :)

Skrevet

Først og fremst nr 2, eller den forreste i køen som ønsker å bytte kø/kasse. Noen ganger velger jeg å bli stående i den "gamle" køen, og da synes jeg jo det er helt greit at folk bak meg bytter kasse. Men om jeg står foran, begynner å flytte meg til neste kasse, og noen bak meg trenger seg foran meg, synes jeg de er uhøflige.

Jeg er generelt ikke tilhenger av førstemann-til-mølla (gjennom døra..) i køsammenheng, unntatt selvsagt at rekkefølgen i utgangspunktet er bestemt av hvem som kom først.

Skrevet

(Skjønner jo at det blir vanskelig om folk fra flere køer ønsker å flytte seg over til en ny kasse. Jeg er stort sett vant til at bare de fra køen ved siden av omfordeler seg. Men det blir nødvendigvis mer kaos når det er flere :) )

Skrevet

Hvem bryr seg?

Om man hele tiden skal bruke unödvendig tid og energi på å tenke på å komme seg först til neste kasse eller bekymre seg over at man selv måtte stå 2 minutter ekstra fordi noen "snek" i köen - ja da er det ikke noe rart verden er full av problemer og at folk har psykiske lidelser.

Jeg står i den köen jeg står i. Dersom en ny kasse åpner så går jeg dit dersom jeg ser at ingen andre gjör det.

Driter i om jeg må stå 5 minutter ekstra i butikken, så travelt har jeg det ikke - og jeg tviler på at noen i det hele tatt har det så travelt sånn egentlig

Skrevet

Jeg syns at de som betrakter det som en "seier" hvis de klarer å være først i den nyåpnede kassen er noen store drittsekker helt uten folkeskikk. Når kasse-kapasiteten økes slik at det går kjappere for alle, så bør vi pinadø ha såpass oppførsel at den som står som nr 2 eller 3 i køen får gå først i den nye kassa, eller i det minste tilbys det av de andre.

Skam dere folk, som hiver seg til den nye enda dere har stått kortest tid i køen!

Gjest WildRider
Skrevet

Dersom det er 2 kasser, og kun den ene er ledige så sier det seg selv at jeg står i lang kø. Med en gang kasse nr 2 åpner, løper nesten alle i køa mi for å rekke å være nr 1 på plass. Da sier det seg selv at jeg kan rykke 5-6 plasser frem i køa og får betjening mye raskere enn de som trodde de var lurere. Etter 2 år med samme oppførsel på lokalbutikken her, skulle jeg tro de skjønte bedre, men. ;)

Skrevet
Dersom det er 2 kasser, og kun den ene er ledige så sier det seg selv at jeg står i lang kø. Med en gang kasse nr 2 åpner, løper nesten alle i køa mi for å rekke å være nr 1 på plass. Da sier det seg selv at jeg kan rykke 5-6 plasser frem i køa og får betjening mye raskere enn de som trodde de var lurere. Etter 2 år med samme oppførsel på lokalbutikken her, skulle jeg tro de skjønte bedre, men. ;)

Enig i den du. Det er ofte mer stress og mindre smart å bytte kø.

Skrevet

Jeg tror ikke det går an å lære nordmenn folkeskikk på dette området. Derfor bør de som åpner ny kasse bli flinkere til å invitere med seg de første i køen over i den nye. Men uansett klarer man ikke å omgå Murphy's lov. Man finner alltid ut at man har stilt seg i feil kø :)

Gjest Turist i Norge
Skrevet

Nordmenn er elendige på køkultur i kassen, på flyplassen, og i alle andre køer...Det virker som om nordmenn er lite rause og tenker at de må forte seg før de andre. Kjipt folkeslag.

Skrevet

Det står 10 personer i kø i en butikk. Det åpnes ei ny kasse og en del mener at den første skal få stå først i den nye køen, den andre som nummer 10 osv.

Men hva om det kommer en uten i fra, altså en som ikke sto i den første køa opprinnelig. Skal ikke han få komme først om hab gjør det? Mener dere at han skal måtte stelle seg bakerst?

Nei, førstemann til mølla er best her.

Skrevet

Førstemann til mølla ja.. Hvis nr 2 i køen ikke er våken nok til å se at det åpnes en ny kasse, så kan han ha det så godt og stå i den køen han er i. Kan ikke vente på at nr 2 skal våkne for så og kanskje måtte knuffe seg forbi nr 3 og 4 for å komme over i den andre køen. Da blir det fort kaos, og det går mye tregere for alle de andre.

Og hvis nr 2 blir snurt for at han ikke fikk komme først i den andre køen, så har han et problem :klaske: Ærlig talt, det finnes værre ting her i verden enn å ikke bli tilbudt den første køplassen!

Skrevet

Jeg er også en av dem som bare står rolig og tenker at jeg gidder ikke stresse med noe som helst, unntatt hvis det er en helt kurant sak å bytte kø.

Og som sagt før her, som regel sparer man ikke så mye tid, heller.

Men litt artig å observere nordmenns køkultur. Noen ganger skulle man tro det var gratis mat det dreide seg om.

Gjest prompelort
Skrevet
Jeg er også en av dem som bare står rolig og tenker at jeg gidder ikke stresse med noe som helst, unntatt hvis det er en helt kurant sak å bytte kø.

Og som sagt før her, som regel sparer man ikke så mye tid, heller.

Men litt artig å observere nordmenns køkultur. Noen ganger skulle man tro det var gratis mat det dreide seg om.

Enig! Jeg blir flau av folk som skal forte seg til nyåpnede kasser. :P

Skrevet

Eg synest det er sjølvklart at det er dei som har venta lengst som skal ha førsterett, men eg har inga håp om at det vil skje i Noreg i mi levetid. Nordmenn er heilt håplause på køkultur.

Skrevet
Førstemann til mølla ja.. Hvis nr 2 i køen ikke er våken nok til å se at det åpnes en ny kasse, så kan han ha det så godt og stå i den køen han er i. Kan ikke vente på at nr 2 skal våkne for så og kanskje måtte knuffe seg forbi nr 3 og 4 for å komme over i den andre køen. Da blir det fort kaos, og det går mye tregere for alle de andre.

Og hvis nr 2 blir snurt for at han ikke fikk komme først i den andre køen, så har han et problem :klaske: Ærlig talt, det finnes værre ting her i verden enn å ikke bli tilbudt den første køplassen!

Hvis nr 2 venter en stund etter at ny kasse er åpnet, bør han selvsagt ikke forvente å skulle kunne forte seg først, og man bør ikke komme et minutt etter og si at hei, jeg sto foran deg i sted, men fordi jeg studerte tyggisene ved kassa, glemte jeg å flytte meg før nå. Men i utgangspunktet, om flere begynner å bevege seg, er det rimelig at de som står foran i kø nr 1, har rett til å gå foran i kø nr 2.

Men førstemann til mølla er relativt utbredt i Norge. Kjedelig når man har ventet lengst på bussen og tilogmed stilt seg der døra pleier å være når den stopper...

Gjest Cederic Rueben
Skrevet

jeg sier meg enig med den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...