Gå til innhold

Egen tolkning av kunst

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Håper noen kan hjelpe meg! Jeg skal være med på en valentinesdagsutstilling, og har litt lyst til å tegne min egen variant av Afrodite (kjærlighetsgudinnen). Men da lurer jeg på, om jeg lager min egen tolkning av henne, kan jeg likevel si at det er Afrodite?

Grunnen til at jeg spør her, er at kunstlæreren min ikke klarer å gi meg entydige svar... utrolig irriterende, egentlig....

Videoannonse
Annonse
Gjest Cederic Rueben
Skrevet

Ja du kan si det er afrodite

Skrevet

Er jo det kunst er. Du tar utgangspunkt i alt du vet om afrodites, omstendigheter osv, og bruker ditt eget forestillingsbilde, forhåpentligvis totalt uavhengig og løsrevet fra alle andres tidligere illustrasjoner. Det er liksom ikke sånn at de har malt eller skulpturert utifra et passfoto heller. Og det er litt det kunst dreier seg om. Hvordan var dette vesenet, utifra de historiene som ble fortalt? Eller hvordan ville hun kledd seg og tedd seg om hun vandret rundt i dag?

Skrevet (endret)

Det finnes jo ikke en entydig utseende Afrodite må ha? Jada, hun vokste fra sjøen og det hele, men dette er jo bare en del av det hele. Som gudinne for kjærlighet, kan jo hun være så mye!

Du kan jo gjerne også gi det hele en dobbeltbetydning? Ikke alt i kunst må være bare rett fram. Så lenge det er snakk om kunst, kan du gjerne tegne Paris Hilton og nevne henne til Afrodite hvis du vil, så lenge det er en gjennomgående ide bak det hele.

Men det spørs da hva kunstlæreren synes om dette ;)

Endret av mrs_bond
Skrevet

Tror nok at kunstlærern er såpass vag, for å tvinge deg til å tenke selv, og til å ta egne valg. For å frigjøre deg fra konformitet og hva læreren måtte mene.

Skrevet

Det som kunne vært litt kult, er å trekke veksler på den klassiske fremstillingen av Afrodite. Hennes fremste attributt (symbol) er duen, så hva med å, gjerne på en fullstendig ukonvensjonell måte, flette inn en due i bildet ditt? En levende due, en slaktet due, en due i hvilken som helst form. På den måten vil Afrodite selv i en ny form være til dels gjenkjennelig for folk som vet litt om gresk mytologi.

Du kunne også trukket frem andre elementer fra mytologien. En historie går på at Afrodite oppstod av sæden til den kastrerte Uranos' penis som ble kastet i havet.

Med andre ord: Gjør din Afrodite så ukonvensjoell som bare det (nå finnes det vel for så vidt ikke noe slik som en konvensjonell Afrodite lenger, hun har allerede blitt fremstilt på alle tenkelige og utenkelige måter), men la det være et element av klassisime der - selv om du maltrakterer denne klassisimen, og selv om den bare kan skimtes henvist til en liten kvadratcentimeter nederst i venstre hjørne!

Utfold deg! Og lykke til! :D

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Tusen takk for gode svar alle sammen!! :o)

Nå ble jeg ennå mer inspirert :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...