Lyra Skrevet 30. november 2008 #1 Skrevet 30. november 2008 Vi har kjøpt et 50 åt gammelt tømret hus og har nå pusset opp hovedetasjen. Neste steg er andre etasjen. På nåværende tidspunkt er det et soverom i hver ende, og gang med boder på begge sider i midten. Vi har lyst å slå ut bodene og lage loftstue i midten. Taket i bodene er ikke isolert, det er bjelker og tømmer, med skifertaket oppå. Spørsmålet mitt da er: er vi nødt til å isolere taket for å kunne bruke det? Eller kommer det til å bli veldig kaldt? Vi vil pusse opp soverommene også, og der er det sånne myke plater i taket, og jeg mistenker at de ligger rett på tømmeret, så da får vi samme "problemet" der.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 Varme stiger oppover, og om taket ikke er isolert vil det jo bli mye mer varmetap enn om det hadde vært god isolasjon der. Jeg bodde på en loftshybel hovr det kikke var særlig god isolasjon, og om vinteren kunne man se at snøen smeltet over hybelen min selv om jeg ikke sløste med varmen.. og det hang gjerne lange istapper i sammenheng med dette. Det er vel noe av det nærmeste man kommer å fyre for kråkene. Dessuten blir det gjerne veldig varmt om sommeren.
sixx Skrevet 2. desember 2008 #3 Skrevet 2. desember 2008 Jeg skjønte ikke helt hvordan eksisterende tak er utfra beskrivelsen, men jeg anbefaler dere å ha 30 cm isolasjon i taket. Så lenge dere skal ha oppvarmede rom mot yttertak, så er det viktig at det lages tilstrekkelig stor luftespalte mellom undertaket og skifesteinen, men der kan jeg ikke skrive noe mer - all den tid jeg ikke helt skjønte beskrivelsen. Husk skikkelig vindtetting også, ellers er isolasjonen bortkastet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå