Gå til innhold

Har du lyst på hund?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja - det kan du tro!

Nesten overbevist!

Fy! Care - jeg fikk nesten tårer i øynene...

Men vi skal kanskje overta en hund av noen venner av oss - og flere enn en kan vi ikke ha, ikke i første omgang i alle fall.

Hm. Men sikkert noen andre som stiller opp her...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skulle gjerne tatt den hunden jeg, men jeg kan ikke sånn som situasjonen er nå. Vil tilby hunden noe mer enn å tilbringe dagene alene i en kjeller, uten hage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja veldig, men passer skikkelig dårlig nå, dessverre :(. Når den tid kommer, skal absolutt omplasseringshunder vurderes :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg noen gang får meg hund, noe jeg har utrolig lyst til, er det kun omplasseringshunder som er aktuelt. Jeg har ikke samvittighet til å absolutt skulle ha en valp når jeg vet at det er så mange hunder der uten som trenger et nytt hjem. Det er alltid noen som vil ha valper, men det er ikke så mange som vil ha omplasseringshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Máire

:grine: Væææh!

Vil ha nydelig hund...

Har ønsket oss hund lenge, men vi har jo katt også da... Passet jo ikke så bra. + At vi ikke får ha hund der vi bor:(

Den var virkelig skjønn! Håper den får et hjem og slipper avliving....

*sutre*

- sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padmee, det er ikke alltid noen vil ha valper heller. De som driver stort og proff med hundeoppdrett, får som oftest overskudd av valper. Kun de beste selges, så i hvert kull er det nok et par tasser som blir avlivet. Det er nemlig ikke bare blandingshunder som avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padmee, det er ikke alltid noen vil ha valper heller. De som driver stort og proff med hundeoppdrett, får som oftest overskudd av valper. Kun de beste selges, så i hvert kull er det nok et par tasser som blir avlivet. Det er nemlig ikke bare blandingshunder som avlives.

Tror du misforsto meg litt her. Jeg mente ikke at det bare er blandingshunder som blir avlivet, fordi det vet jeg at det ikke er. Det jeg mente var at det er lettere å skaffe hjem til hvalper enn det er til voksne omplasseringshunder. Dette gjelder både hos folk som driver med oppdrett og folk som driver med omplassering. Det er valpene som går først.

At det bare er de beste valpene som blir selgt har jeg full forståelse for, noe annet hadde jo blitt dårlig reklame for oppdretteren. Men jeg er sikker på at hvis de hadde prøvd å gi bort overskuddet av valpene, enten gratis eller for en symbolsk sum, hadde det vært lettere for dem enn for de som prøver å omplassere voksne dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det gjelder raseopprettere - de skal jo tjene penger og vil beholde markedet, men ser stadig valpekull eller deler av et kull som skal omplasseres. En oppretter vil jo risikere at valpen han gir vekk, får valper to år etter, som selges billig osv. Selv om han gir vekk uten stamtavle.

Tror jeg vil ha blandingshund pga. raseutvelgelsen - at de ødelegger fine gener ved innavl osv. - men skal være nøye med kombinasjonen. Nå er jeg og samboer uenige - jeg vil ha en litt mindre hund (ikke aller minste), han vil ha en større tøffere...

Men, det er jeg som får det siste ordet, det har han innrømmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Se så nydelig Pippi er da... Du ser bilde av henne nederst på "omplassering."

Jeg kan desverre ikke ta til meg en hund nå, pga bosituasjon, men hvis jeg skulle hatt en hund nå, hadde jeg ikke tvilt på Pippi :D .

Ingen som kan ta henne ser det ut som...stakkars nydelige bisken.. :cry:

Grusomt at en hund så snill ig grei skal måtte dø fordi ingen vil/kan ha den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste valpene går først. Hvis det da er 4 som henvender seg, og du har 6 valper til salgs, sier da et enkelt regnestykke at du må enten fostre to selv, eller avlive to. Hvis du har mange hunder til oppdrett, og til stadighet får overskudd, kan du umulig fostre alle selv. = avlivning. De gir ikke bort valper pga. valpene er til salgs, hvis de som vil ha valper kommer som nummer 5 og ikke vil ha en av de to siste, så melder de seg heller som nummer 1 på neste kull. De ødelegger markedet for seg selv hvis de begynner å gi bort + at det er best for rasen hvis de beste eksemplarene brukes i videre avl.

Det høres kynisk ut, men hvis man putter inn en dose realisme, så er det noe som heter survival of the fittest, og slik er det unaturlig at alle hvalper i et kull overlever og formerer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kall meg hva du vil
De beste valpene går først. Hvis det da er 4 som henvender seg, og du har 6 valper til salgs, sier da et enkelt regnestykke at du må enten fostre to selv, eller avlive to. Hvis du har mange hunder til oppdrett, og til stadighet får overskudd, kan du umulig fostre alle selv. = avlivning. De gir ikke bort valper pga. valpene er til salgs, hvis de som vil ha valper kommer som nummer 5 og ikke vil ha en av de to siste, så melder de seg heller som nummer 1 på neste kull. De ødelegger markedet for seg selv hvis de begynner å gi bort + at det er best for rasen hvis de beste eksemplarene brukes i videre avl.  

Det høres kynisk ut, men hvis man putter inn en dose realisme, så er det noe som heter survival of the fittest, og slik er det unaturlig at alle hvalper i et kull overlever og formerer seg.

Da kan man jo begynne diskusjonen om hva som er de "beste" valpene. De "beste" etter en rasestandar mennesker har laget, eller de som virkelig er sterkest. "Suvival of the fittest" blir litt feil i denne sammenhengen. Skal man følge naturen og la de sterkest overleve og formere seg, vil det være helt skrudd å velge ut valper slik mange opprettere gjør i dag. Man avler fram hunder som er så inntrykt i fjeset at de nesten ikke kan puste, hunder som har så feilprposjonerte kropper at det har vanskeligheter med å bevege seg naturlig, hunder som ikke har "riktig" farge eller har andre overfladiske skavanker blir selvfølgelig også slengt på skrothaugen. Man kommer ikke noe særlig lenger fra "survival of the fittest" enn det her. Survival of the ones that please the human eye høres mer riktig ut.

(Og ja, selvfølgelig er det her satt litt på spissen. Noe raser blir åpenbart avlet fram for å få fram bra og naturlige egenskaper.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dr Zoidberg

Aldri mer i hele verden vil jeg ha omplasseringshund.

Neste gang så blir det fra valpestadiet med en sterk og jaktvillig krabat, med sans for fugl og fjell. Og jeg skal ha plass og tid til den, før jeg begir meg ut på noe hundekjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på nettsidene der Pippi var - Charlottes omplassering får mentaltestet hundene før de enten blir avlivet eller gis videre.

Hun virker seriøs - virker som hun legger ned en god del arbeid i å finne riktig eier til riktig hund. De nye eierne får også tilbud om kurs m.m.

Tror noen omplasseringer er mislykket - men det finnes noe som heter prøvetid.

Og det er helt sikkert forskjell mellom de ulike aktørene innen omplassering. Ville følt meg rimelig trygg på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit det der med "survival of the fittest"-greiene. Er selv oppvoks på gård der vi bare avlet videre på de beste stammene, hadde mange søsken, mødre, døtre, tanter blandt våre sauer. De vi ikke ville ha ble sendt til slakteriet og slik fikk vi penger.'

Men det er ikke det som er poenget mitt heller. Det jeg hele tiden har ville få frem er at det er lettere å bli kvitt valper enn voksne. for å ta det eksempelet vesleBråka hadde med at en har 6 valper og 4 henvendelser, vel da får en selgt 4 av 6, ikke dårlig. La oss så snu litt på det, hvis en hadde 6 voksne hunder til omplassering, hvor mange ville da ha meldt seg? 4? Neppe, kanskje en om noen.

Så til det med at ikke alle valpene kan komme ut på markedet og at det ville ha ødelagt markedet hvis alle fikk formere seg. Det skjønner jeg også, men det er lett å unngå. Hvis en kastrerer/steriliserer valpen før en gir den vekk ville en ha unngått det. Jeg skjønner også at en ikke kan ha alle valpene som en ikke får solgt, men jeg skjønner ikke den logikken som sier at de derfor må bli avlivet. De ødelegger ikke markedet for seg selv ved å gi bort valpene eller selge de for en symbolsk sum. De treffer nemlig en guppe mennesker som kanksje ellers aldri ville ha møtt den rasen. Dermed kan det være at de øker kundekretsen. Jeg kjenner nemlig mange, men selv innkludert, som gjerne vil ha hund og som er veldig glad i en spesiell rase, men som ikke har mulighet til å betale den prisen en oppdretter forlanger for sine valper. Hvis en hadde kunnet få adgang til valper til en rimelig pris, ville en kanskje ha gått til samme oppdretter neste gang en skulle skaffe seg hund, og denne gangen hadde kankje den personen kunnet betale det en valp egentlig koster. Dermed har oppdretteren økt sin kundekrets og fått solgt en valp til som kanksje hadde blitt avlivet hvis ikke. Med andre ord, oppdretteren har økt sin fortjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange opprettere er nok kun ute etter å tjene penger.

Skjønner ikke hvorfor ellers de avler fram kull etter kull - for så å måtte avlive kanskje to hver gang.

De kan heller vente til de har bestilling på valper - la de som er interessert skrive seg på en liste.

Her kunne Norsk kennel klubb opptrådt mer seriøst. Men det er penger i bransjen. Selv om de hardnakket påstår det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som blir opprørt over at valper avlives for at de ikke blir solgt?

Jeg kunne aldri tenkt meg å avlive en av "mine" valper, med mindre de hadde en eller annen medfødt feil, som gjode at de led. (Da avliver jeg)

Er det ikke marked for mine valper, må jeg jo heller la være å avle fram noen! (Er ikke noen veldig aktiv oppdretter, men håper å bli det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skarolinee....jammen det er ikke så rart. Kvinner er mer følelsemessig tilknyttet dyr enn det menn er.... eller når var jeg litt flåsete, jeg mener ikke at menn har mindre følelsemessig forhold til dyr enn kvinner, den er nok lik, men siden menn er mer fornuftige, så forstår vi at selv om et dyr lever, så er det kan det like godt lide.... noen ganger er døden det beste.

Man venter ikke at kvinner forstår slikt på samme måte som menn, men heldigvis er det ikke alt en trenger og forstå selv om man aksepterer det...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M
Er det bare jeg som blir opprørt over at valper avlives for at de ikke blir solgt?

Jeg kunne aldri tenkt meg å avlive en av "mine" valper, med mindre de hadde en eller annen medfødt feil, som gjode at de led. (Da avliver jeg)

Er det ikke marked for mine valper, må jeg jo heller la være å avle fram noen! (Er ikke noen veldig aktiv oppdretter, men håper å bli det)

Enig med deg!

Har man fått valper, kattunger eller hva det måtte være, må man ta ansvar for de og gi de et godt hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...