Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann

Har nå vært arbeidsledig 1 år og har jobbet innen kontor i nesten 20 år, er 40 år gammel og det ser ikke ut til at jeg engang kommer til intervju. Jeg har lyst til å ta sykepleien, men med en allerede stram økonomi på arbeidsledighetstrygd og min manns inntekt, så skal det holde hardt å ta opp studielån. Noen som vet om en kan få støtte til omskolering, det er jo mangel på sykepleiere og det er jo ikke akkurat billig å bare gi meg trygd uten at jeg løfter ræva (noe som er deprimerende i seg selv). Noen som vet om en kan søke på et eller annet, sånn at ting blir enklere. Er klar som et egg til å starte en utdannelse som en ikke blir arbeidsledig i! Håper på svar :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg gikk på Næringsakademiet et halvt års tid, så var det visst noen i klassen som fikk kurset dekket av Aetat. Og det koster jo litt da....Men kriteriene for dette aner jeg ikke.

Sukk, arbeidsledig 1 år, du har vært ledig dobbel så lenge som meg da....

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, 1 år er lenge... men jeg gikk og tok datakortet og datakurs et halvt år etter at jeg ble ledig, men har nå vært hjemme siden nyttår, jeg som alltid har jobba fullt og stått på har nå all verdens tid, men det har faktisk gjort godt også da, men jeg er for ung til å bli hjemme til høsten... Skal sjekke med aetat, det er jo verdt et forsøk. Håper du har det bra til tross for omstendigheten, du er ikke alene,selv om det føles sånn. Kjekke spørsmål, hva gjør du på da?? :oops:

Skrevet
Håper du har det bra til tross for omstendigheten' date=' du er ikke alene,selv om det føles sånn. Kjekke spørsmål, hva gjør du på da?? :oops:[/quote']

Joda, det går bra, selv om jeg er begynt å kjede meg litt nå ja.

He,he..ja, sånne kjekke spørsmål. Det morsomme er jo når noen sier "ååå, jeg hadde aldri klart å vært hjemme..jeg er sååå vant til å være aktiv hele dagen". Joda, riktig, som om en har noe valg liksom. Hva skal en gjøre da, bare gå inn og ta en jobb? Og så kan en begynne å kreve lønnsøkning. :ler:

Men skal på intervju til et vikarbyrå på fredag, kan jo bli spennende å se om de har noe ok.

Lykke til, håper det ordner seg med deg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Helt enig, kjenner til det ja... ingen som forstår hvordan det er å gå hjemme. Tvi tvi på fredag, håper du gir tilbakemelding hvordan det går. Lykke til ! :lol:

Skrevet

For det første begynner du ikke å betale på studielånet før etter du er ferdig med studiet.

Under sykepleiestudiet, er det mange som jobber i helsesektoren. Tror det er sånn at etter første året på sykepleierhøgskolen (?), er man kvalifisert for å jobbe som hjelpepeier.

Forøvrig tror jeg du må ha en medisinsk grunn for etter-/videreutdanning/omskolering, hvis du skal få attføring, dvs pengre fra Aetat.

Skrevet

Hvis du ikke måtte slutte pga skade/sykdom som skyldtes arbeidet, så kan du ikke trygd under utdanning. Da må du ta opp studielån som alle andre studenter. Da får du rundt 80.000 i året, mer hvis du har forsørgeransvar og mindre hvis ektefelle har høy lønn. Du kan i tillegg tjene minst 100.000 på ekstrajobb.

Det er jo gøy å studere (nettopp ferdig med 7 års høyere utdanning selv), og etter ett helt år har du ingenting å tape på å være pro-aktiv i forhold til arbeidsmarkedet. Det er ikke så lyst for oss langtids utdannede heller nå, så jeg tok saken i egen hånd og startet eget firma mens jeg venter på å få en jobb. Du kan få stønad fra aetat mens du starter for deg selv.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...