Gjest Gjest_Ung_* Skrevet 30. november 2008 #1 Skrevet 30. november 2008 Når er man ung ufør? Har prøvd å lese litt på diverse internettsider, men ikke blitt helt klok enda. Jeg er 28 år, men ble 100% syk i 2004. Da var jeg 24 år, og ung ufør regnes under 26 år. Så jeg er innen den grensa. Jeg har nå fått innvilget tidsbegrenset uførestønad. Hvordan går jeg frem hvis jeg ønsker ung ufør? Har skjønt at det kan gi noen kroner ekstra (eller pensjonspoeng, jeg har ikke helt skjønt dette). Jeg har en alvorlig depresjon og har ikke jobbet på over 4 år. Er det NAV jeg må ta kontakt med?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 Når er man ung ufør? Har prøvd å lese litt på diverse internettsider, men ikke blitt helt klok enda. Jeg er 28 år, men ble 100% syk i 2004. Da var jeg 24 år, og ung ufør regnes under 26 år. Så jeg er innen den grensa. Jeg har nå fått innvilget tidsbegrenset uførestønad. Hvordan går jeg frem hvis jeg ønsker ung ufør? Har skjønt at det kan gi noen kroner ekstra (eller pensjonspoeng, jeg har ikke helt skjønt dette). Jeg har en alvorlig depresjon og har ikke jobbet på over 4 år. Er det NAV jeg må ta kontakt med? Les folketrygdloven § 3-21.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #3 Skrevet 30. november 2008 Les folketrygdloven § 3-21. Beklager, når du har tidsbegrenset uførestønad er det folketrygdloven § 10-10 som gjelder. (Det samme som for rehabiliteringspenger)
hufsa! Skrevet 30. november 2008 #4 Skrevet 30. november 2008 Heia,du må snakke med legen din for det er jo han som må bevise at du var syk før fylte 26 vil jeg tro.Har en kamerat som er alvorlig syk,fysisk og kan overhode ikke jobbe pga feiloprasjon og andre ting men selv om han ble operert lenge før fylte 26 så fikk han ikke ung..Og der var det legen som måtte gjøre det han kunne men nyttet ikke.Vil tro det er forsjell på om du har jobba au for vennina mi ble ufør da ho var 19 og fikk en god trygd ho kan leve med, mens andre som har jobba fram til beg av 20 åra, som jeg har hørt med, har fått mye mindre..Så det er noen rare tall de opererer med..Så vil bare si dette så ikke du forventer deg ei fet trygd for å være sjuk,blir man enda sykere av når man må snu på krona livet ut..
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #5 Skrevet 30. november 2008 Kan man virkelig få status som varig ufør på grunn av depresjon? Og etter bare 4 år? Da er det faktisk ikke rart at 350 000 nordmenn lever på uføretrygd.
Gjest Trygda Skrevet 30. november 2008 #6 Skrevet 30. november 2008 Jeg har nå fått innvilget tidsbegrenset uførestønad. Hvordan går jeg frem hvis jeg ønsker ung ufør? Ung ufør er ikke noe du trenger å søke på, du får dette tillegget automatisk hvis du kvalifiserer. Men reglene har blitt strengere enn de var før. Det er ikke bare alderen som gjelder. Du må ha svært alvorlige diagnoser. Kan man virkelig få status som varig ufør på grunn av depresjon? Og etter bare 4 år? Hvor har trådstarter nevnt at hun er varig ufør? Hun skriver at hun har fått innvilget tidsbegrenset uførestønad. Hun kan få ung ufør da også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå