Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk på apoteket og spurte hva jeg kunne bruke når jeg ammet, og damen der mente jeg kunne bruke det meste, så jeg endte opp med Rigabalsam med honning. Men så ser jeg på denne, og den inneholder 96% etanol! :overrasket: Det er ikke varseltrekant på den.

Jeg ble jo litt usikker da, både på om jeg kan bruke denne når jeg ammer og om jeg kan kjøre bil når den inneholder så mye etanol :vetikke: Burde vel bare høre på henne på apoteket, men vil jo ikke ta noen sjanse da :sjenert:

Vet at barn under 1 eller 2 år (husker ikke helt) ikke skal ha honning, men dette gjelder ikke amming, nei?

Noen som har litt peiling, og kan svare på alle spørsmålene mine?

Skrevet

Noskapin skal ikke brukes under amming og Solvipect og Rigabalsam inneholder etanol, riktignok ikke i store mengder. Bisolvon kan brukes, men det hjelper mest med slimhoste, den demper ikke hosten.

Felleskatalogen på nett er grei å sjekke ut.

du bruke hostesaft? Varm drikke og halspastiller kan også lindre, samt heve hodeenden i senga.

Skrevet
Noskapin skal ikke brukes under amming og Solvipect og Rigabalsam inneholder etanol, riktignok ikke i store mengder. Bisolvon kan brukes, men det hjelper mest med slimhoste, den demper ikke hosten.

Felleskatalogen på nett er grei å sjekke ut.

du bruke hostesaft? Varm drikke og halspastiller kan også lindre, samt heve hodeenden i senga.

Men kan det eller kan det ikke brukes? Vurderingssak?

Jeg prøvde felleskatalogen, men fant ikke noe når jeg søkte på hverken Rigabalsam eller varenummeret :(

Skrevet
Men kan det eller kan det ikke brukes? Vurderingssak?

Jeg prøvde felleskatalogen, men fant ikke noe når jeg søkte på hverken Rigabalsam eller varenummeret :(

Slike preparater står ikke oppført i Felleskatalogen fordi de er produsert av Apotekerforeningen sin serviceproduksjon. Den beste måten å få svar på spørsmålet ditt er nok en kjapp telefon til et apotek og spørre en farmasøyt der.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Du har nok misforstått litt. Når det står at Rigabalsamen inneholder 96 % alkohol, så betyr dette IKKE at 96 % av Rigabalsamen er alkohol. Det betyr i stedet at en av INGREDIENSENE er alkohol, med en styrke på 96 %. Tilsvarende, selv om du drypper noen dråper rom med 40 % alkohol i en kake, så betyr ikke det at hele kaken plutselig har 40 % alkoholinnhold.

Når man bedriver prosentregning, må man alltid huske hva det er som er utgangspunktet - prosent av HVA? :-)

Tror neppe at en teskje med Rigabalsam gjør særlig skade. Men i prinsippet er det enda bittelittegrann bedre for barnet ditt og kanskje også for deg hvis du finner noe alkoholfritt.

Skrevet (endret)

Tror ikke det skader, men Rigabalsam er jo en alkoholholdig drikk (45%). Honning kan du fint spise, men ikke babyen.

Endret av Mamma1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...