Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 29. november 2008 #1 Skrevet 29. november 2008 Jeg vurderer å flytte sørover.. kan noen gi meg noen kjempeargumenter for å forlate hjemstedet?? Jeg har har bare lyst til å komme meg bort litt, være anonym + +..men det må da finnes flere grunner?
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 30. november 2008 #3 Skrevet 30. november 2008 Nei:-) Noe må da være bra...?
viren Skrevet 30. november 2008 #4 Skrevet 30. november 2008 Jeg stortrives i Oslo, bedre kulturtilbud, mildere klima, rimeligere å reise til utlandet, bra kollektivtilbud, gode utdanningsmuligheter, større arbeidsmarked. Nå vet jeg ikke hvor du kommer fra, men det eneste som frister med å flytte nordover igjen for min del er familien og naturen (og nå har jeg mann og barn i Oslo, og det er faktisk supre turmuligheter i Oslo).
Gjest Tigress Skrevet 30. november 2008 #5 Skrevet 30. november 2008 Det einaste som er bra med Oslo er at det er lett å komme seg vekk. Klimaet suger, det er sørpe og slaps heile vinteren, og om sumaren er det heilt meiningslaust å bu i ein by uansett, alle badeplassane er opptekne likevel. Det er jævlig usentralt: langt til fjell og gode landevegar. Det er altfor mange folk her, ein må stå i kø overalt. Det er dyrt å bu her, og for å ha råd til å bu må ein ofte bu så langt frå sentrum at ein like gjerne kunne bu til dømes på Ås eller i Asker, ein må bruke ein halvtime inn til byen likevel. Nei, hald deg unna, byliv er oppskrytt.
viren Skrevet 30. november 2008 #6 Skrevet 30. november 2008 Jeg er veldig uenig med Tigress, jeg kommer fra et sted nord i Nordland, og den nydelige milde høsten med fantastiske skogsturer her nede bytter jeg IKKE mot stormer og iskalde dager i nord. Det er langt til skikkelige fjell, ja - men det er kort vei til flott natur, vann, og det er en del topper rundt tusen moh så vidt jeg husker. Og å si at det er usentralt er jo rett og slett feil. Det eneste som er riktig er at det er dyrt å kjøpe/leie bolig (men det er det i feks Stavanger også), og at det helt klart er mye folk i butikkene i desember og på sommeren når det er mange turister her. Da jeg bodde i nord tok det like lang tid å komme meg til sentrum som det gjør her (15-20 min), forskjellen er at nå kan jeg ta buss eller tbane (tbanen går hvert kvarter). I tillegg bor jeg i nærheten av Sognsvann og marka, og utnytter det til fulle. Jeg trodde ikke jeg kom til å trives, men det gjør jeg, og jeg har blitt bortskjemt i forhold til gallerier/museer, kinoer, døgnåpne butikker, offentlig transport etc. Neste helga skal vi på folkemuseets julemarked, noe hele familien gleder seg stort til. Jeg tviler på at vi kommer til å flytte herfra, selv om jeg var fast bestemt på at vi skulle nordover igjen da vi flyttet hit.
Gjest Skrevet 30. november 2008 #7 Skrevet 30. november 2008 Det kommer helt ann hva man setter pris på, som de to innleggene over her viser. Liker du snø og skikkelig vinter er f.eks ikke østlandet et godt sted. Akkurat nå er det slapsete, og ikke særlig pent vær her nede. Er du glad i å kunne shoppe på nesten alle dgnets tider er det greit her nede. Men du må også regne med mye mer folk i butikkene til alle tider.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #8 Skrevet 30. november 2008 Liker du snø og skikkelig vinter er f.eks ikke østlandet et godt sted. Akkurat nå er det slapsete, og ikke særlig pent vær her nede. Bytt ut Østlandet med Oslo, så blir det riktigere. Innlandet på Østlandet har ikke så langt fra landets beste vintre hvis snø og kulde er kult.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #9 Skrevet 30. november 2008 Det er jo snø i store deler av marka og omlandet til Oslo om vinteren, vel? Jeg synes også det er lettere å komme seg ut i naturen i Oslo enn andre steder jeg har bodd, selv om naturen de andre stedene har vært mer spektakulær, fordi man er avhengig av bil og kanskje må planlegge lengre turer når man først skal ut. Men jeg er typisk avslappet turgåer, ikke ekstremsporter eller treningsnarkoman. Og om man bor i utkanten og litt opp i høyden blir det ikke så slapsete som i sentrum. Det er vel ellers ikke mange byer i Norge som ikke har forholdsvis vått vinterklima, pga kystbeliggenheten. Da må man til innlandet stort sett. Ellers er arbeidsmarked, studietilbud og flere valgmuligheter veldig gode argumenter for å bo i Oslo eller tildels andre større byer. Det er også masse ulike kulturtilbud, fra alt mulig av sport til opera og samtidsmusikkfestivaler og alt i mellom. Det er masse tilgjengelige og ofte gratis tilbud; museer, øyer... Ulempene må være om man ikke kommer i noen sammenheng hvor det går greit å bli kjent med folk.
Gjest Skrevet 30. november 2008 #10 Skrevet 30. november 2008 Bytt ut Østlandet med Oslo, så blir det riktigere. Innlandet på Østlandet har ikke så langt fra landets beste vintre hvis snø og kulde er kult. Og i dag må jeg også ta bort nedre buskerud, for her, vel jo da det er snø, men det pøsregna i hele går og det er mere is/slaps enn det er snø her. Og jeg syntes ikke snø fra desember/januar til mars er vinter. Og det pleier sjeldent å være mer enn 50 cm snø.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #11 Skrevet 30. november 2008 FLytt til Stavanger, der er det mer stabilt vær og ikke sne/kuldegrader.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #12 Skrevet 30. november 2008 Det einaste som er bra med Oslo er at det er lett å komme seg vekk. Tja finnes mange fine steder i Oslo om man drar litt vekk fra sentrum, som jeg skal være enig i at ser ut som en byggeplass for tiden. Klimaet suger, det er sørpe og slaps heile vinteren, og om sumaren er det heilt meiningslaust å bu i ein by uansett, alle badeplassane er opptekne likevel. Kan dra til marka for å finne skiføre f.eks. Ikke langt fra sentrum det, en liten halvtime med banen så er man på kollen. Sommeren er jo ofte noe av det beste med oslo. Sol, fint vær, stoppe opp og ta en halvliter, en iskrem, sette seg å spise rekesmørbrød ved aker brygge eller festningen. Kan det bli bedre? I tillegg har man jo øyene, huk, ingierstrand (litt utenfor) osv. Selv om det er mange mennesker der kan man fint finne plass om man kommer litt tidligere. Det er jo tross alt en liten by det er snakk om, og da må man jo tåle litt folk. Det er jævlig usentralt: langt til fjell og gode landevegar. Marka? Det er altfor mange folk her, ein må stå i kø overalt. Til dels enig, men unngår man å handle mitt på dagen på lørdager og i rushtiden er faktisk mye gjort mange steder. Det er dyrt å bu her, og for å ha råd til å bu må ein ofte bu så langt frå sentrum at ein like gjerne kunne bu til dømes på Ås eller i Asker, ein må bruke ein halvtime inn til byen likevel. Kan finne gode tilbud også i Oslo. Ja, Oslo er litt dyrere enn mange andre steder. Men byer som Trondheim, Bergen o.l. og andre tettsteder er jo nesten blitt like dyrt. I tillegg er man ofte avhengig av bil, noe mange klarer seg uten i Oslo. Det er jo en besparelse I tillegg har man mulighet til kollektiv selv om jeg innser at det ikke passer alle. Nei, hald deg unna, byliv er oppskrytt. Kommer vel an på hva man liker.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #13 Skrevet 30. november 2008 Og i dag må jeg også ta bort nedre buskerud, for her, vel jo da det er snø, men det pøsregna i hele går og det er mere is/slaps enn det er snø her. Og jeg syntes ikke snø fra desember/januar til mars er vinter. Og det pleier sjeldent å være mer enn 50 cm snø. Innlandet på Østlandet vil si Oppland/Hedmark.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå