Gå til innhold

Hva er forskjellen på nominell og inflasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Kommende økonomi-student
Skrevet

Hva er forskjellen på en nominell pris, reell pris og priser med inflasjon?

Dette kan jeg ikke forstå...

Skrevet

Inflasjon er prisstigning, i Norge er inflasjonsmålet på ca 2,5 %, noe som betyr at når Norges Bank setter renta, tar de også høyde for inflasjonen. Når folk kjøper mer, presses prisene opp, som igjen betyr høyere inflasjon. Om en ting koster 100 kr i dag, og 103 kr om ett år, er prisstigningen/inflasjonen på 3 % f.eks. Nominell pris tar ikke hensyn til inflasjonen.

Skrevet

Takk for fint svar.

Men hva betyr da at en pris er nominell, hva forteller det oss?

Skrevet
Takk for fint svar.

Aldri hørt nominell brukt om priser.

Men, kan du gi et eksempel. Link eller noe annet, til hvor du har sett det?

Skrevet
Hva er Nominell?

Kanskje det motsatte av inflasjon?

Skrevet
Takk for fint svar.

Nominell pris er den prisen du betaler for en vare. La oss si at en kroneis kostet 1 krone i 1958. Dette er da den nominelle prisen for en kroneis i 1958. I 2008 koster en kroneis f.eks 20 kr. Da er den nominelle prisen for kroneis 20 kr i 2008.

Men man kan ikke ut fra dette si at en kroneis var 20 ganger så dyr i 2008 som i 1958, fordi man må ta hensyn til at kroneverdien har sunket pga inflasjon. Man kan ikke kjøpe like mye for en krone i dag som for 50 år siden.

Hvis man vil regne ut hvor mye billigere eller dyrere en kroneis var i 2008 i forhold til 1958, må man regne ut kroneverdien i disse årene. For å regne ut kroneverdien tar man tallet 100 og deler på konsumprisindeksen for henholdsvis 1958 og 2008. Man ganger deretter den nominelle prisen med kroneverdien og finner det vi kan kalle "realprisen".

Det er kanskje vanligere å bruke de samme begrepene når det er snakk om lønn. Nominell lønn er den lønna du faktisk får utbetalt, mens reallønn er verdien av lønna di korrigert for kroneverdien. I praksis er reallønna det lønna di ville ha vært i basisåret (for tiden 1998) da konsumprisindeksen var 100.

Skrevet

Så hva er da forskjellen på en reell og en nominell pris?

Skrevet

Det er rimelig godt forklart i innlegget over... i hvert fall hvis jeg som fullstendig ikkeøkonom har forstått det riktig:

(nominell pris i et bestemt år)xkroneverdien det året = realpris

Kroneverdi for et år = 100/konsumprisindeks for det året

Det er vel mest interessant å sammenlikne to eller flere år :)

Skrevet

Realprisen (eller reell pris) er prisen du ville ha betalt i basisåret (for tiden 1998).

For å ta kroneiseksempelet fra litt lenger opp:

Ut fra en tabell hos SSB (statistisk sentralbyrå) finner jeg at konsumprisindeksen i 1958 var 11,3. Da var kroneverdien i 1958 = 100/11,3=8,85 kr. (Dvs 1 kr i 1958 tilsvarer 8,85 kr i 1998.) Den nominelle prisen for kroneis i 1958 var 1 kr, mens den reelle prisen var 8,85 kr.

Siden 2008 ikke er slutt ennå, fant jeg ikke gjennomsnittsverdien på konsumprisindeksen i tabellen. Men jeg kan anslå den til ca 123,5. Kroneverdien i 2008 blir da 100/123,5=0,81.

Den nominelle prisen for kroneis i 2008 var 20 kr.

Den reelle prisen var 0,81x20 kr = 16,20 kr.

Sammenlikner vi den reelle prisen i 1958 (8,85kr) med den reelle prisen i 2008 (16,20kr) ser vi at kroneisen har blitt nesten dobbelt så dyr. Men ikke 20 ganger så dyr, slik som den nominelle prisen skulle tilsi.

• 3 måneder senere...
Gjest Økonomi
Skrevet
Realprisen (eller reell pris) er prisen du ville ha betalt i basisåret (for tiden 1998).

For å ta kroneiseksempelet fra litt lenger opp:

Ut fra en tabell hos SSB (statistisk sentralbyrå) finner jeg at konsumprisindeksen i 1958 var 11,3. Da var kroneverdien i 1958 = 100/11,3=8,85 kr. (Dvs 1 kr i 1958 tilsvarer 8,85 kr i 1998.) Den nominelle prisen for kroneis i 1958 var 1 kr, mens den reelle prisen var 8,85 kr.

Siden 2008 ikke er slutt ennå, fant jeg ikke gjennomsnittsverdien på konsumprisindeksen i tabellen. Men jeg kan anslå den til ca 123,5. Kroneverdien i 2008 blir da 100/123,5=0,81.

Den nominelle prisen for kroneis i 2008 var 20 kr.

Den reelle prisen var 0,81x20 kr = 16,20 kr.

Sammenlikner vi den reelle prisen i 1958 (8,85kr) med den reelle prisen i 2008 (16,20kr) ser vi at kroneisen har blitt nesten dobbelt så dyr. Men ikke 20 ganger så dyr, slik som den nominelle prisen skulle tilsi.

Forklart fra en økonom; Reelle priser er priser som ikke hensyntar inflasjon. Formelen for realpriser er (nominell pris - inflasjon) = realpriser. Dette kan brukes argumentert til kjøpekraft, eller i lønnsomhetskalkyler hvor man regner realstørrelser og diskonterer på et reellt avkastningskrav. Det er riktig at man multipliserer nominelle størrelser si i 1960 med alle årlige inflasjoner (trenger egentlig ikke tenke basisår), for så å finne nominell størrelse i år T.

• 6 måneder senere...
Gjest ikke-økinomen
Skrevet

Takk for gode besvarelser ovenfor. Slik kan det kanskje også formuleres (?):

Nominell betyr nummer: Det er det tallet som sto på prislappen det året.

Reell betyr hva det reelt kostet: Hvor stor del av lønna di du måtte bruke for å skaffe deg den varen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...